شرکت پژو برخلاف رقیب فرانسویاش رنو، هیچ سرمایهگذاری در ایران نکرده و تنها از طریق ارسال قطعه و دریافت حق برند، سود سرشاری در بازار ایران به دست میآورد
تاريخ انتشار: دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۰
با توجه به عملکرد منفی پژو، بازگشت این شرکت فرانسوی به ایران باید مشروط و با تحقق منافع صنعتی کشور همراه باشد.
اوایل سال 1391 شرکت پژو با فروش بخشی از سهام خود به جنرال موتورز، فعالیتهایش در ایران را متوقف کرد. در آن زمان اعلام شد پژو به دلیل فشار شریک آمریکاییاش و همچنین لابی صهیونیستی "اتحاد بر ضد ایران هستهای" مجبور به این کار شده است.
این اقدام پژو در حالی بود که همزمان رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) در برابر فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی "اتحاد بر ضد ایران هستهای" مقاومت کرده و به فعالیتهای خود در ایران ادامه داد.
در این میان اخیرا رسانههای جهانی خبر دادهاند که میانه پژو با جنرال موتورز به هم خورده و احتمال جدایی این دو شرکت وجود دارد. در آن صورت فشار شریک آمریکایی بر شرکت فرانسوی برداشته شده و دست پژو برای بازگشت مجدد به ایران باز خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که با جدایی از جنرال موتورز و با توجه به بهبود شرایط بینالمللی، شرکت پژو مجددا خواستار بازگشت به ایران خواهد شد با این حال این درخواست نباید به راحتی مورد قبول طرف ایرانی قرار گیرد.
شرکت پژو برخلاف رقیب فرانسویاش رنو، هیچ سرمایهگذاری در ایران نکرده و تنها از طریق ارسال قطعه و دریافت حق برند، سود سرشاری در بازار ایران به دست میآورد بنابراین بازگشت این شرکت باید مشروط به سرمایهگذاری در ایران باشد.
در این میان ساسان قربانی - دبیر همایش بینالمللی صنعت خودرو - که نهم آذر ماه امسال برگزار خواهد شد تاکید کرده که دعوت از شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان از جمله پژو با نیت ورود این شرکتها به عرصه تولید مشترک با شرکتهای ایرانی و سرمایهگذاری صورت گرفته و در غیر این صورت ایران بازار خود را در اختیار شرکتهای خارجی قرار نخواهد داد.
پیش از این محمدرضا نجفیمنش - عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران - اعلام کرده بود که قطع ارسال قطعه به ایران تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است. به گفته وی، ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست دهد.
هماکنون حدود 24 سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران میگذرد. این شرکت فرانسوی از سال 1368 همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو 405 آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید میشود.
پس از آن پژو فعالیتهای خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله 206، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند 206 نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.
با این حال از سال 1391 توقف ارسال قطعه به ایران از سوی پژو موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو 206 شد. این موضوع ایران خودروییها را وا داشت تا در روابط خود با شرکت پژو تجدیدنظر کنند بهگونهای که هماکنون پژو 206 داخلی سازی شده به تولید رسیده است.