خواب زمستاني مطبوعات ايران با شروع فصل بهار آغاز ميشود و رسانههاي مكتوب فارغ از همه رويدادهايي كه در ايران و جهان اتفاق ميافتد، رسالت اطلاعرساني را تنها به «رسانه ملي» واگذار ميكنند.
در اين ميان بسياري از مردم حتي خوانندگان ثابت روزنامهها نيز گلهاي از اين روند ندارند و ترجيح ميدهند تا حد ممكن روزهاي آغازين بهار را بدون دغدغههاي خبري سپري كنند، اما رويدادها هيچگاه معطل انتشار روزنامهها نميمانند و دو هفته تعطيلي مطبوعات ايران تأثيري بر روند وقوع آنها ندارد، فقط ما هستيم كه به بهانه نوروز به راحتي چشم بر روي بسياري واقعيتها ميبنديم.
كارشناسان حوزه ارتباطات همواره از تعداد كم مخاطبان روزنامهها در ايران گلهمندند. با اين وجود، پاسخگويي به اين سؤال مهم است كه چرا شريان اطلاعرساني در روزهاي تعطيل ـ كه برخي از آنها هم به صورت پيشبيني نشده اتفاق ميافتد ـ اين آب باريكه خبررساني نيز برروي همان مخاطبان معدود بسته ميشود؟ در حالي كه بيشتر روزنامههاي پرشمارگان جهان در تعطيلات آخر هفته نيز با شرايط خاص منتشر ميشوند و تعطيلي مطبوعات و رسانهها براي آنها مفهومي ندارد، چون جريان خبرسازي و خبررساني تعطيلبردار نيست.
تنگناهاي اقتصادي
در عصر اطلاعات و ارتباطات كه ابزارهاي متنوع اطلاعرساني در اختيار بسياري از مردم جهان است، مطبوعات به عنوان يكي از اركان دموكراسي، همچنان جايگاه خود را حفظ كردهاند. با وجود اطلاعرساني آنلاين و شبكههاي راديويي و تلويزيوني، همچنان تورق روزانه مطبوعات براي بسياري از مخاطبان، لذتبخش است و اين موضوع بيانگر تأثير اين رسانه كاغذي در روشنگري عمومي جوامع گوناگون است.
آمار رسمي نشان ميدهد تعداد روزنامههاي پرشمارگان كشور قابل توجه است، اما در سوي ديگر قضيه روزنامههاي