غول اینترنتی ياهو با سقوط ارزش سهام دست و پنجه نرم ميکند
یاهو که زمانی یکی از پیشتازان دنیای وب بود، حال به ستارهاي کم فروغ تبدیل شده و غولهايی از جمله گوگل و فیسبوک سایه سنگین خود را روی آن انداختهاند و منتظر شکار این وب سایت هستند.
تاريخ انتشار: جمعه ۳۰ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۰
تيترآنلاين - یاهو هفته گذشته به شرکت Goldman Sachs روی آورد تا این شرکت سرمایه گذاری بین المللی نامهای بزرگی که برای خرید یاهو دندان تیز کرده اند را دور کند.
در بین خریداران جدید یاهو، نام شرکت AOL خودنمایی ميکند که همچون خود یاهو یکی از موفقترین شرکتهای عصر وب 1 بود، اما با گسترش وب 2 از قافله نوآوری و رقابت عقب افتاد و بسیاری از مشتریان خود را از دست داد.
به چشم سهامداران یاهو، فروش این شرکت در حال حاضر مانند خوردن جام زهر است.
به گزارش تيترآنلاين به نقل از فناوران، پیش تر مایکروسافت در سال 2008 پیشنهاد هنگفت 5/47 میلیارد دلاری یا 33 دلار به ازای هر سهم را روی میز مذاکره گذاشت اما هیات مدیره وقت یاهو به اعتقاد خیلیها با خودخواهی و خودرایی چشمان خود را روی پیشنهاد بیرقیب غول نرمافزاری بست.
جری یانگ، بنیانگذار یاهو که مدیریت ارشد این شرکت را در آن زمان برعهده داشت، ایمیلهای متعددی را خطاب به کارکنان خود ارسال ميکرد و از آنها ميخواست استقلال یاهو را حفظ کنند.
او مصرانه تاکید داشت که یاهو ميتواند روی پای خود بایستد و برای درآمدزایی نیازی به شرکتهای دیگر ندارد، اما اوضاع طبق ادعاهای بنیانگذار تایوانی یاهو پیش نرفت. هماکنون ارزش یاهو به بیش از نیمی از پیشنهاد خرید مایکروسافت سقوط کرده و هر سهم این شرکت به ارزش 16 دلار معامله ميشود که این رقم ارزش کلی یاهو را به 22 میلیارد دلار ميرساند.
یاهو علاوه بر سرویسهای ایمیل و جستوجو، دامنه وسیعی از سرویسهای تحت وب مانند سرویسهای خبری، اقتصادی، ورزشی و موبایل را ارایه ميکند اما هیچ کدام از این سرویسها نوآوری و خلاقیت خاصی را ندارد؛ از این رو نمی توان برای نجات یاهو و رونق دوباره این وب سایت به هیچ کدام از سرویسهایش امیدوار بود.
از سوی دیگر، یاهو چندی پیش در زمینه تبلیغات تحت وب همکاری خود را با مایکروسافت آغاز کرد، اما پلات فورم مشترک این دو شرکت هیچگاه تهدید چندانی برای بازار تبلیغات آنلاین گوگل نبوده است.
کارول بارتز، مدیرعامل کنونی یاهو سکان هدایت این شرکت را از ماه ژانویه 2009 به دست گرفت تا جان تازهاي در کالبد سومین سایت پرمخاطب جهان بدمد.
این در حالی است که حدود 22 ماه از فعالیت بارتز در یاهو گذشته و این مدیر 62 ساله بیش از آنکه تصمیمات مهمی بگیرد و اقدامات تاثیرگذاری را در این مدت از خود به جای بگذارد، به خوش زبانی و دادن وعدههای فراوان مشهور شده است.
اما کاسه صبر سرمایهگذاران یاهو کم کم دارد لبریز ميشود و هماکنون حرف و حدیثهای فراوانی مبنی بر فروش یاهو از طریق شرکت تجارت الکترونیکی چینی Alibaba به گوش ميرسد.
همچنین گفته ميشود روپرت مورداک، رییس غول رسانهاي .News Corp ممکن است مایل به خرید یاهو و اضافه کردن این وب سایت به جمع دهها رسانه و شرکت زیرمجموعه دیگر خود باشد.
خبر علاقه مورداک به تصاحب یاهو مدتهاست که مطرح شده و روحیه ضدگوگلی او نیز در انتشار این شایعات مزید بر علت است اما به گزارش وب سایت خبری Hollywood Reporter، توجه مورداک به یاهو این بار بسیار جدی است و منابع آگاه از پیوستن احتمالی یاهو به .News Corp خبر دادهاند.
در صورتی که مورداک، یاهو را خریداری کند انتظار ميرود بسیاری از سرویسهای دیجیتالی .News Corp فعالیت خود را در وب سایت پرمخاطب یاهو ادامه دهند.
علاوه بر این شبکه اجتماعی MySpace هم که از سال 2005 به تصاحب مورداک درآمد، حال زیر سایه فیسبوک قرار گرفته و بسیاری از کاربران خود را از دست داده است اما گفته ميشود تصاحب یاهو به ادغام وسیع سرویسهای این وب سایت و MySpace خواهد انجامید.
بارتز تا به حال از کارکنان یاهو کاسته و با چند شرکت مطرح از جمله مایکروسافت و نوکیا قرارداد همکاری امضا کرده به نظر ميرسد یاهو دیگر توان ادامه فعالیت به عنوان یک شرکت مستقل را ندارد.