چرا افراد نسبت به خرید سیمکارتهای رایتل اقبال نشان داده و بابت آن هزینه کردند؟ آیا غیر از این بوده که انگیزه کاربران برای خرید این سیمکارتها تماسهای تصویری آنها بوده است؟!
تاريخ انتشار: دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۶
در بسیاری از کشورهای دنیا این جمله که «همیشه حق با مشتری است» تبدیل به ضربالمثل شده اما در کشور ما و به خصوص در حوزه ارتباطات گاه به نظر میرسد که این حقوق به طور مشخص و شفاف نیست.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، هنوز زمان زیادی از ارائه خدمت تماس تصویری نمیگذرد که به تازگی تماسهای تصویری متوقف شده است. در این میان اگرچه مسوولان وزارت ارتباطات و سایر مسوولان مرتبط بر این نکته تاکید دارند که لازم است پیوستی فرهنگی برای این خدمات تعریف شود اما سوالی که پیش میآید اینکه زمانی که افراد نسبت به خرید این سیم کارتها اقدام میکردند و ساعتها در نمایشگاههایی مانند الکامپ و تلکام در صف می ایستادند تا سیمکارتهای خود را دریافت کنند چرا صحبتی از پیوست فرهنگی نمیشد؟! علاوه بر آن در تمام این مدت گزارشی از تخلفات کاربران سیمکارتهای نسل سوم هم ارائه نشده و در سطح جامعه هم فردی با مشکلی در این زمینه مواجه نشده است، از سوی دیگر در شرایطی جلوی تماسهای تصویری گرفته شده که همچنان ارسال پیامهای تصویری یا همان mms بلامانع است و کاربران میتوانند از این طریق به انتشار فایلهای تصویری مورد علاقه خود بپردازند.
در این میان ممکن است برخی دلیل این تصمیم را نظر برخی از آیات اعظام اعلام کنند اما بحث بر سر این است که حتی در میان آیات اعظام هم موضع گیریهای مختلفی در این زمینه صورت گرفته و برخی نیز بر بلامانع بودن استفاده از این سیم کارتها تاکید کردهاند.
از سوی دیگر در توضیحات مسوولان مرتبط نیز تاکنون هیچ گاه به این موضوع پرداخته نشده و همواره مشکل در گروی نداشتن پیوست فرهنگی اعلام شده است. حال این که این پیوست فرهنگی به چه شکل ارائه خواهد شد و چه ویژگیهایی قرار است داشته باشد که تا پیش از تصویب آن مکالمات تصویری نمیتوانند استمرار داشته باشند موضوعی است که تا کنون هیچ توضیحی درباره آن ارائه نشده است.
البته وزیر ارتباطات به ذکر توضیحاتی دربارهی وضعیت تماسهای تصویری اپراتور سوم پرداخته و گفته است: براساس قراردادی که قرار است میان وزارت ارتباطات، دانشگاههای امام صادق (ع) و علامه طباطبایی و حوزه علمیه منعقد شود، پیوستی فرهنگی تعریف و تدوین خواهد شد که این پیوست نه تنها برای رایتل بلکه برای سایر بخشهای حوزه ارتباطات نیز قابل استفاده خواهد بود.
نامی در عین حال یادآور شد: از این پس سعی خواهد شد پیوستهای فرهنگی پیش از فعالیت بخشهای مختلف تدوین و ابلاغ شوند تا دیگر مشکلی مانند مشکل رایتل که به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی ایجاد شده تکرار نشود.
وزیر ارتباطات در ادامهی صحبتهای خود در پاسخ به سوال ایسنا که آیا میتوان بهطور مشخص گفت تماسهای تصویری رایتل از چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، توضیح داد: لازم است که پیوست فرهنگی اپراتور سوم تدوین شود و پس از تدوین به شورای عالی فضای مجازی ارسال شود تا براساس تایید آنها اپراتور سوم اجازه از سرگیری تماسهای تصویری خود را پیدا کند.
اما در شرایطی که حتی طبق آمارهای خود وزارت ارتباطات این گونه اعلام میشود که ضریب نفوذ تلفن همراه به بالای صد درصد رسیده و به عبارت دیگر تقریبا تمام افراد یک سیمکارت دارند، این سوال وجود دارد که چرا افراد نسبت به خرید سیمکارتهای رایتل اقبال نشان داده و بابت آن هزینه کردند؟ آیا غیر از این بوده که انگیزه کاربران برای خرید این سیمکارتها تماسهای تصویری آنها بوده است؟!
البته قطعا اینترنت پر سرعت نسل سوم هم انگیزه بسیاری از کاربران بوده اما آنچه در درجه اول بر آن تاکید میشد و به نظر میرسید با اقبال جامعه هم مواجه شده همان بحث تماس تصویری بود که اکنون پس ازاینکه تعدادی این سیمکارتها را تهیه کردهاند و حتی بسیاری مبالغ بالایی را هم برای تهیه گوشیهایی که برای ارائه تماس تصویری مناسب هستند، هزینه کردهاند به یکباره این تماسها قطع شده و حتی زمانی هم برای وصل شدن آنها اعلام نمیشود.
البته بحث حقوق کاربران در زمینه ارتباطات تنها در زمینه رایتل نیست که نادیده گرفته میشود چرا که همین چند وقت پیش بود با بوجود آمدن مشکلاتی در شبکه تالیا، کاربران این سیمکارتها نیز مدتها موفق به استفاده از سیمکارت خود نشده و با مشکلات متعدد مواجه شدند.
بحث نادیده گرفتن حقوق کاربران در حوزه ارتباطات و فنآوری اطلاعات حتی به این موارد هم محدود نمیشود و کاربران در زمینه اینترنت هم هیچ گاه موفق به دریافت خسارت به دلیل قطعیها و اختلالات متعدد نمیشوند. حال با تمام این تفاسیر باید دید که آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا خود وزارت ارتباطات و یا حتی در سطحی فراتر شورای عالی فضای مجازی تصمیم نخواهند گرفت برای جلوگیری از تضیع حقوق کاربران اقدام کرده و وارد عمل شوند یا همچنان در بازار ارتباطات و فنآوری اطلاعات مشتری هیچ حقی ندارد.