دارنده یک نام تجاری تنها در محدوده جغرافیایی ای که نام خود را ثبت کرده می تواند از حمایت های قانونی برخوردار شود اما حق دارنده یک نام دامنه یک حق فراسرزمینی است
تاريخ انتشار: شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۵
دارنده یک نام تجاری تنها در محدوده جغرافیایی ای که نام خود را ثبت کرده می تواند از حمایت های قانونی برخوردار شود اما حق دارنده یک نام دامنه یک حق فراسرزمینی است.
به گزارش عصر ارتباط، هفته گذشته در آستانه روز جهانی مالکیت معنوی در همایش حقوق مالکیت صنعتی به بحث حقوق مربوط به دارنده دامنه و تعارض این حق با حقوق دارنده نام تجاری پرداخته شد.
حمیدرضا اصلانی و محمدعلی دهستانی در این همایش عنوان کردند یکی از حوزههای برخورد این دو نهاد حقوقی چنین محقق میشود که گاهی ثبتکننده یک نام دامنه، نامی را برای خود انتخاب میکند که در واقع عنوان ثبتشده یک بنگاه تجاری یا برند است و ثبتکننده نام دامنه هیچ علقه حقوقی را با آن بنگاهها ندارد. این وضعیت گاهی کاملا اتفاقی است و گاهی ثبتکننده نام دامنه به عمد این نام را برمیگزیند تا در آینده آن را با قیمت گزافی به دارنده نام تجاری یا برند معتبر بفروشد که به این موضوع غصب سایبری میگویند. در حقوق ایران، قانون مورد بحث به طور خاص به بحث نام دامنه نپرداخته و تکلیف چنین وضعیتی را معین نمیسازد اما در ماده 66 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 آمده است: «به منظور حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تشویق رقابتهای مشروع در بستر مبادلات الکترونیکی استفاده از علائم تجاری به صورت نام دامنه یا هر نوع نمایش آنلاین علائم تجاری که موجب فریب یا مشتبه شدن طرف به اصالت کالا و خدمات شود ممنوع بوده و متخلف به مجازات مقرر در این قانون خواهد رسید.»
ماده 76 نیز مجازات آن را اینطور تعیین کرده که «متخلفان از ماده (66) به یک تا سه سال حبس و جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال محکوم خواهند شد» اما مشکل در دو جا باقی است به طوری که موضوع به نام تجاری بازمیگردد و نه یک علامت ثبتشده که با توجه به اصل تفسیر مضیق، نمیتوان سوءاستفادهکنندگان از نام تجاری را با توجه به مفاد این ماده تحت تعقیب کیفری قرار داد. همچنین گاهی یک بنگاه نام تجاری ثبتشده ندارد و آن نام تنها به اعتبار بنگاه مطرح شده و به صورت برند در آمده است اما این نام مورد سوءاستفاده قرار میگیرد و چنانچه دارنده نام دامنه آن را به ثبت رسانده باشد، اماره ثبت دامنه بر حقوق دارنده نام تجاری ثبتنشده، سلطه دارد که در این موارد خلاء قانونگذاری به چشم میخورد