خارج کردن کالا از گارانتی به بهانه ضربهخوردگی ممنوع است
باید مشخصات فنی دستگاه به صورت چاپی روی کارت درج شود و شرکتها دیگر نمیتوانند به بهانههای ضربه خوردگی، آب خوردگی و امثال آن دستگاه را از خدمات پس از فروش خارج کنند
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۵
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از تهیه آییننامه خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: آییننامه خدمات پس از فروش در اتحادیه تهیه شده و به زودی به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای تایید نهایی ارسال خواهد شد.
سیدمهدی میرمهدی در این باره افزود: در حال حاضر کیفیت خدمات، مکان انجام خدمات و پرسنل فنی شرکت اریه خدمات پس از فروش به طور دقیق مشخص نیست که به طور کل میتوان گفت 90 درصد شرکتهای خدمات پس از فروش تعهدی به خدمات خود مبنی بر کالای عرضه شده ندارند.
وی با اشاره به این که احتمال میرود تا پایان ماه آینده این آییننامه اجرایی شود افزود: با اجرای این آییننامه گارانتیها در سه درجه کیفی طلایی، نقرهای و برنز به صورت یک شکل عرضه خواهد شد.
میرمهدی یادآور شد: گارانتیها از این پس روی گارانتیهای یک شکل، لگوی اتحادیه، لگوی سازمان حمایت و سریال مجزای خدمات پس از فروش درج خواهد شد.
وی گفت: باید مشخصات فنی دستگاه به صورت چاپی روی کارت درج شود و شرکتها دیگر نمیتوانند به بهانههای ضربه خوردگی، آب خوردگی و امثال آن دستگاه را از خدمات پس از فروش خارج کنند.
رییس اتحادیه فناوران رایانه گفت: بعد از اعلام قوانین این آییننامه و بازبینی در کیفیت خدمات پس از فروش، شرکتها و کارتهایی که در لیست اتحادیه قرار نگیرند وجاهت قانونی نخواهند داشت.
وی همچنین درباره با گارانتیهای اینترنشنال گفت: کالاهایی که خدمات اینترنشنال دارند باید در ایران یک نماینده قانونی معرفی کرده که دارای ارایه خدمات پس از فروش باشد و دوباره در ایران کالای وارد شده گارانتی شود و این گارانتی به طور حتم باید به تایید اتحادیه رسیده باشد.
میرمهدی افزود: با آغاز به کار گارانتی یک شکل، عرضهکنندگان حق ایجاد تفاوت قیمت روی محصول به بهانه تفاوت خدمات پس از فروش را نخواهند داشت.
گفتنی است، در چند سال گذشته با افزایش عرضه و تقاضای محصولات برقی به ویژه رایانه و محصولات مرتبط، نیاز به پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش در بازار افزایش یافته است.
در بازار ایران خریدارن به دو دسته تقسیم میشوند. افرادی که خدمات پس از فروش برای آنان مهم بوده و دسته دیگر که خدمات پس از فروش برای آنان اهمیت چندانی ندارد. این عدم اهمیت باعث شده خریداران برخی محصولات خود را از بازارچههای مرزی یا به بدون داشتن خدمات پس فروش معتبر تهیه کنند.
همچنین با وجود این رویه در بازار که خدمات پس از فروش برای برخی مصرفکنندگان اهمیتی ندارد، برخی عرضهکنندگان روی محصولات خود خدمات پس از فروشی ارایه میدهند که هیچ وجاهت قانونی، خدمات مناسب و استانداری ندارد.
این در حالی است که به طور استاندارد و قانونی واردکنندگان محصولات باید دفتر مجاز خدمات پس از فروش داشته باشند که پرسنل فنی آن حرفهای و کامل آشنا به ساختار محصول به فروش رسیده باشند.