وي با اشاره به اين که يکي از راه هاي ديگر اثبات جرم، حضور ۴ شاهد مي باشد، گفت: زماني که ۴ شاهد براي اثبات جرم وجود نداشته باشد، قاضي مي تواند به علم خود رجوع کند
خبرنگار خراسان در گفت وگو با قاضي عزيزي از وکلا و قاضي سابق ديوان عالي کشور نظر وي را درباره جزاي اقدامات مجرمانه تجاوز به عنف جويا شد قاضي عزيزي در اين خصوص گفت: طبق ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامي حد زنا در ۳ مورد، قتل است و فرقي بين جوان و غيرجوان و محصن و غيرمحصن نيست.
وي انواع زنا را اين گونه تعريف کرد: الف - زنا با محارم نسبي ب - زناي غيرمسلمان با زن مسلمان که موجب قتل زاني است و د - زناي به عنف و اکراه که موجب قتل زاني اکراه کننده است.
وي در ادامه افزود:او در مورد شرايط اثبات جرم هم گفت: بايد متهم در نزد قاضي ۴ بار اقرار کند و اقرارهاي وي در نزد پليس ملاک راي قاضي نيست. همچنين طبق ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامي يکي از شرايط اثبات زنا، علم قاضي است که از طريق متعارف حاصل مي شود، يعني اين که قاضي مي تواند با توجه به اقرارهاي کساني که مورد تجاوز قرار گرفته اند و ساير قرائن و شواهد، جرم متهم را زناي به عنف تشخيص داده و حکم صادر کند.
اين وکيل قوه قضاييه همچنين اضافه کرد که ممکن است متهم ابتدا نزد قاضي اقرار ولي بعد انکار کند که اين جا قاضي مي تواند با استفاده از علم خود حکم صادر کند. وي با اشاره به اين که يکي از راه هاي ديگر اثبات جرم، حضور ۴ شاهد مي باشد، گفت: زماني که ۴ شاهد براي اثبات جرم وجود نداشته باشد، قاضي مي تواند به علم خود رجوع کند.
اما آيا اقرار زناني که مورد تجاوز قرار گرفته اند، نمي تواند دليلي محکم براي صدور حکم از سوي قاضي شود. سيدجلال عزيزي گفت: طبق شرع و قاعده حقوقي اقرار هر کسي عليه خودش نافذ است ولي اقرار زناني که مورد تجاوز قرار گرفته اند، براي علم قاضي مهم است و جزو قرائن و شواهد محسوب مي شود.
وکيل قوه قضاييه مي گويد: در هر جاي کشور که دادگاه کيفري حکمي مثل حکم اعدام يا تبرئه صادر کند، حکم براي تاييد بايد به ديوان عالي کشور ارسال شود و اگر ديوان عالي راي دادگاه کيفري را نقض کرد، پرونده را به شعبه هم عرض در دادگاه همان استان ارجاع مي دهد و اگر دادگاه هم عرض، هم بر خلاف نظر ديوان راي داد و همان حکم شعبه اولي را صادر کرد، اين حکم به شعبه ديوان عالي که قبلا حکم را نقض کرده مي رود و در آن جا اين شعبه موضوع را به هيئت عمومي ديوان ارجاع مي دهد و مي نويسد که مثلا راي ما، قتل متهم است ولي هم شعبه اوليه دادگاه کيفري و هم شعبه هم عرض نظر ما را نپذيرفتند و حکم به تبرئه دادند و ما صالح به رسيدگي اين موضوع نيستيم.
عزيزي افزود: متعاقب اين موضوع، پرونده در هيئت عمومي ديوان عالي کشور که متشکل از سه چهارم قضات حدود ۳۳ شعبه اعم از رئيس، مستشار و عضوهاي معاون هستند، بررسي مي شود و در آن جا ابتدا دادستان کل کشور يا نماينده او سخناني را ايراد مي کند و بعد موافقان و مخالفان حکم ديوان عالي نظرات خود را مي گويند. در آخر نيز دادستان و يا نماينده او نظر خود را درباره حکم پرونده مي گويد و سپس راي گيري مي شود و هر رايي که اکثريت داد را انشا مي کنند و آن راي را که اصطلاحا به آن «راي اصراري» مي گويند به همراه پرونده، به شعبه ديگري از دادگاه کيفري استان ارسال مي کنند که در اين شعبه نيز بايستي آ ن ها مطابق نظر هيئت عمومي ديوان عالي کشور راي بدهند.
نظرات بينندگان: ۳۸ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۱۴ نظر غيرقايل انتشار
دختر
۱۳۹۱-۰۸-۰۱ ۱۴:۰۴:۴۷
باید هر متجاوزی اعدام بشه اگر خودتون رو جای یه زن یا دختر بگذارید لحظه ای که داره به خواطر لذت زود گزر یک ادم هرزه شخصییتش زیر سوال میره و کوچیک میشه و بهش توهین میشه اون زمان حکم با عدالت اجرا میشه اگر امام علی الان بود هیچ وقت این اتفاق ها نمی افتاد (7610)
تو اول برو سواد یاد بگیر بعد حرف بزن هنوز بلد نیستی بنویسی تقصیر می نویسی تقسیر!!!!!!!!!!!!!!! خیلی واست متاسفم که انقدر مغزت کوچیکه که دختر ها رو مقصر میدونی (15092)
خیلی واسه افکار عقب مونده ات متاسفم یه زن اگه خودش بخواد رابطه برقرار می کنه لازم نیست امثال تو هوسباز از روی ظاهرشون به خودتون اجازه هر غلطی رو بدین و بعدشم بگید خودشون مقصر بودن! (15093)
من دفاع شما از مجرم متجاوز به عنف که در قرآن مجید اعدام , در قانون اعدام و در غرب با آن همه آزادی روابط حداقل 20 سال حبس با اعمال شاقه دارد را نمی فهم . مقصر جلوه دادن مجنی الیه چراغ سبزی به مجرم است که شاید قربانی بعدی اش ناموس و شرف شما باشد! (12246)
آخه دوست عزیز ، اگه قرار بود به خاطر بی حجابی یا کم حجابی به خانم ها تجاوز بشه که الان توی کشورهای غربی دیگه دختری نمی موند که از این بلا دور مونده باشه ؟ اینجوری که پیش میره حتی پسرهای کم حجاب هم مصون نمی مونن؟؟؟؟
فکر نمی کنید تمام تقصیر به گردن عدم کنترل و هوسرانی پسرهاست؟ (29533)
من این وسط یه پرانتز باز کنم. دوستانی که مسئله ی تجاوز رو اعم از جناب وکیل و مناظران زیر متن صرفا تجاوز مرد به زن عنوان می کنند آیا فراموش کردند که موارد و گونه های دیگری از تجاوز هم در کشور به وفور وجود دارد از جمله لواط یا همان تجاوز به هم جنس که غالب موارد مرد به مرد است که مسئله ی حجاب زنان رو کلا کم لن یکن می کنه. لطفا توجه کنید! (34508)
قاضی به دختره گفت سوزن را نگه دار ونخ را به راحتی در سوزن فرو برد.سپس قاضی سوزن را نگه داشت اما قاضی مدام سوزن را تکان میداد .دختر گفت نمیشه داخل نمیره .قاضی گفت تو هم نمیذاشتی بهت خیانت شه.. (14587)
بله درسته اما زمانی که چند نفر به یک دختر تجاوز می کنن و با زور دست و پاشو نگه می دارن چی ؟ بازم میگید از دختر کاری بر میاد؟
من یه فیلم پخش شده به این سبک دیدم و جیغ و التماسهایی که دختره میکرد توی گوشمه و از اون روز حالم از هرچی متجاوزه به هم میخوره و درخواست اعدامشونو دارم. (29534)
همین طور که میگید قاضی و یا دختر که شخص ثالث هستن سوزن رو نگهداشتن تا نخ وارد سوزن شه
منم یه قربانی ساده که این اتفاق رو به کسی نگفتم ولی خداروشکر اتفاق خاص نیفتاد و توی درگیری تونستم فرار کنم و البته آگه دو بار دیگه سرم رو به زمین کوبیده بود... منم نمیتونستم فرار کنم
باید جثه و توانایی دختر و پسر رو هم درنظر گرفت
ضمنا اونجایی که دختر بخاد.. اسمش زنا یا عشقبازی هس و تجاوز و شکایت بی معنیه! (32573)
به نظرمن دربعضي مواقع دخترهاهم بي تقصيرنيستند.من خودم هم يك دخترم اما بنظرمن هم دخترهامقصرند هم پسرها.من اگه حجابم وپوششم مناسب باشه وخودم نخام هيچكس جرات اينكارونداره (15343)
اگه درِ خونتونو بزنن و (مثل من) فکر کنی شوهرت پشت دره و بعدش اون اتفاق برات بیفته اون وقت بازم از این حرفا میزنی؟؟؟ بعدش اگه خانوائه ات و شوهرت باور نکنن و آبروت در محل بره بازم... (27591)
من توی بچگی نزدیک بود از طرف یکی از اقوام نزدیکم مورد تجاوز قرار بگیرم اما خوشبختانه خدا با من بود و مصون موندم و از ترس و بچگی به کسی چیزی نگفتم.میخوام بگم اصلا به حجاب ربطی نداره و کسی که دست به تجاوز میزنه ذاتش کثیفه.و اون پسر حالا بعد از گذشت 15 سال از اون اتفاق ، به جرم تجاوز به عنف توی زندان افتاده... (29535)
متاسفانه قانون در هيچ مطلبي و جرمي كامل نيست متاسفانه هفته پيش خانمي كه شوهر نداشت وآلبته بأمرهم نبود براي در رفتن از پرداخت هزينه نصب ماهواره مع برادرم انجام داده بود أدعا كرد كه مورد تجاوز قرار گرفته و با داد و هوار كردن و هم سايه شاهد جمع كرد!!! الله و اعلم كه شايد همه يك نقشه بوده و حالا برادرم يا بايد ١٠٠ ميليون بده رضايت بگيره يا حكم إعدام!!! متاسفانه خانم هاي خراب در اين وضعيت خوب سواستفاده مي كنند (15367)
چه فرقی داره قتل جسم یا قتل نفس بخدا بی وجدانی و حق پایمال کردنه که اگه جزای متجاوز اعدام نباشه فقط یکم خودتونو جای اون دختر بزارید که بخوای قربانی هوس یه پس فطرت بشی (15569)
من خودم قربانیم.ولی هر کاری کردم اثبات نشد.کلی مدرک داشتن.ولی همش واسه اون 100ضربه شلاق بریدن...حالا من چیکار کنم؟میتونم تو روی خانوادم نگاه کنم...ظلمه به خدا (21667)
اگر دختر و پسری با هم چند سال دوست باشند ( قرار بر ازدواج نبوده ) و در این رابطه دوستی ، پرده ی بکارت دختر از بین رود آیا دختر می تواند شکایت کند و پسر را به زندان اندازد ؟ (23281)
با سلام،
زهرا دانشجوی دکتری.
اگر اسلام واقعا رعایت گردد، هرگز شاهد مجازات نخواهیم بود مگر شخصی مجازات میگردد که بر اساس گفته خداوند و عدالت شارع مقدس، گناه او با 4 بینه شرعی اثبات شده باشد، نه شهود کمتر از 4 نفر و نه هیچ نوع قرائن و شواهد دیگر. فقط و فقط با طرق شرعی یعنی 4 بینه شرعی (4 بار اقرار یا 4 نفر شاهد قابل قبول). این گفته قرآن در مورد زنای غیر از تجاوز است و بحث تجاوز نیز با تحقیقات لازمه احراز میگردد که باید اثبات گردد و بحث تجاوز خود بحث دیگری است. ممکن است زنا به قصد وساوس ذاتی و غیر قابل تحمل انجام و سپس پشیمان گردیده و توبه انجام شود و 4 بینه نیز وجود نداشته باشد که اقامه گردد. اما در مورد زنای به عنف بحث بسیار متفاوت بوده و متجاوز به هر شکل که باشد در صورت اثبات جرمش قابل گذشت نیست.
خلاصه مطالب:
1- آیه های قرآن و شارع مقدس اعلام نموده است حتی اگر 3 نفر با چشمان خود دخول را ببینند، حد ساقط است! و معصومین (ع) نیز حتی با وجود حصول علم یقین بر انجام حدود (نه جرایم دیگر!) تا زمانی که 4 بینه شرعی یا 4 بار اقرار وجود نداشت حکم حد نمیدادند. بنابراین با وجود 3 نفر شاهد قابل قبول که دخول را دیده اند! و یا دونفر را لخت دیده اند! و نه هیچ قراین و شواهد دیگر، زنا اثبات نمیشود مگر اینکه 4 بینه شرعی با احکام خاص وجود داشته باشد که همگی نیز دخول را دیده باشند! "این دستور خداوند است و چه خوب، چه بد میبایست الزاما رعایت و اجرا گردد.
2- احصان، یعنی هر وقت که مرتکب میخواسته( به کلمه هر وقت دقت شود!) همسرش در اختیارش بوده باشد و یا همسر در مسافرت نبوده باشد و یا بیماری یا اختلافی جهت عدم تمکین همسر وجود نداشته است. غیر از این احصان ساقط است. (ماده 226 و 227 قانون جدید). این موضوع با علم قاضی قابل احراز نیست زیرا ممکن است که همسر مرتکب برای خلاصی از شر مرتکب به دروغ ادعای تمکین نماید. مگر آنکه زنای مرتکب توسط 4 بینه شرعی که همگی دخول را دیده باشند اثبات شده باشد.
3- قانون مجازات جدید و آیین دادرسی کیفری همگی راه های اثبات جرایم مختلف از جمله حدود را مشخص نموده اند. (مثلا زنا ماده 220 تا 227 قانون جدید). همچنین مقنن، در ماده 211 به طور مجزا از علم قاضی نامبرده است و سپس با استناد بر کلمه "بین" فی مابین جرایم تفاوت قائل شده است! ماده 211 عنوان مینماید: علم قاضی میبایست یقین حاصل از مستندات بین باشد! بدیهی است "بین" در هر جرمی، به راههای اثبات آن جرم مربوط است. مقنن، که نمیتوانست برای هر جرمی یک کتاب بنویسد! بنابراین اشاره به "بینه" کافی است. به طور مثال "بین" در شرب الکلی 2 نفر و در زنا 4 نفراست. بنابراین ماده 211 این نیست که قاضی بر اساس قرائن، علم حاصل نماید بلکه میبایست بر اساس طرق شرعی و راه اثبات هر جرمی، زمانی که "بینه شرعی" آن جرم مهیا گردید وارد عمل شده و صدق گفتار بینه شرعی آنهم 4 نفر را، راستی آزمایی نماید. نه اینکه بر فرض 3 نفر شهود بر دخول، قاضی علم حاصل نماید! این منطقی نیست که در مورد مجازات، گفته شارع مقدس را اطاعت کنیم اما در مورد راههای اثبات، شارع مقدس را نعوذ بلله قبول نداشته باشیم! و علم قاضی و دیگر قرائن و تکنولوژی را در قرآن وارد کرده و آن را تحریف نماییم! آیا این من درآورده نیست؟!
4- علم قاضی در حدود جایز نیست و قاضی مجاز به مراجعه به علم حاصله خود در حدود نمیباشد: "(کمیسیون استفتائات و مشاورین حقوقی شورای عالی قضایی،1362:40).
5- هر گونه سوال در مورد حدود الهی و راه اثبات زنا در لینک زیر موجود میباشد. لینک زیر متعلق به دفتر مرجع عالیقدر اسلام آیت الله العظمی بیات است که در قسمت راه های اثبات زنا عنوان میشود که زنا فقط با دوراه اثبات میگردد. بنابراین نتیجه گیری میشود که علم قاضی به صورت مستقیم برای اثبات زنا منتفی بوده و فقط زمانی حجت خواهد بود که بینه شرعی (4 بینه) مرتب گردد آنگاه علم قاضی وارد عمل شده و صدق صحت گفتار 4 بینه شرعی را بررسی و راستی آزمایی مینماید: