"علی عباسپور تهرانی فرد" در گفتگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر به همه پرسی گذاشتن قانون هدفمند کردن یارانه ها یادآور شد: دولت در لایحه خود کل زمان اجرای آن را 3 سال در نظر گرفته بود که در بحث های متعددی که در مجلس صورت گرفت نمایندگان و کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مدت اجرای آن را به 5 سال تغییر داد تا طی اجرای این لایحه به مردم و اقشار کم درآمد از لحاظ اقتصادی کمتر فشار وارد شود و از سوی دیگر در هر مرحله دولت با چشم باز گام های بعدی را بردارد و اقشار آسیب پذیر از این حرکت صدمه ای نبینند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد 32هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه بودجه سال 88 برای هدفمند کردن یارانه ها، تصریح کرد: در زمان بررسی لایحه بودجه سال 88 در مجلس وقتی از دولت سوال شد که پیش بینی شما در مورد اقتصاد سال 88 با توجه به اینکه بخواهید 32 هزار میلیارد تومان هدفمند کردن یارانه ها را کسر کنید، چیست و اینکه چگونه می خواهید این مبلغ را بین مردم توزیع کنید؟ تعریف دهک ها چیست؟ چه تورمی بر مردم و جامعه در سال 88 وارد می شود؟ متاسفانه مسئولان اقتصادی هیچ توضیحی ارائه نکردند بلکه فقط عنوان می کردند که شما تصویب کنید که ما در سال 88 این حرکت را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: ولی مجلس نمی توانست به حرکتی رای مثبت دهد که ابعاد و اثرات اجتماعی آن مشخص نبود و دولت هم تصویر روشنی از این بحث ارائه نمی کرد بخصوص اینکه ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها در آن سال همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 88 به مجلس بود و مجلس فرصت کافی برای بررسی نداشت لذا در همان زمان هم دولت بدون اینکه یک تصویر روشنی از آینده عملکرد این قانون داشته باشد بر گرفتن 32هزار میلیارد تومان جهت اجرای هدفمند کردن یارانه ها پافشاری می کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: درنهایت مجلس اجازه نداد جامعه و کشور وارد جاده تاریکی شود زیرا انتهای این جاده و اینکه وضع اقتصادی کشور به کجا منجر می شود، معلوم نبود.
وی ادامه داد: مجلس ترجیح داد این 32هزار میلیارد تومان درآمد را از قانون بودجه سال 88 حذف کند و روی لایحه هدفمند کردن یارانه ها کار کارشناسی مفصلی انجام دهد تا انشاءالله پس از تصویب در بودجه سال 89 این قانون به اجرا درآید.
این نماینده مجلس یادآور شد: در سال 88 کمیسیون های تخصصی مجلس کار کارشناسی سنگینی را روی این لایحه آغاز کردند. سپس این لایحه در کمیسیون ویژه در جلسات متعدد و مداوم و فشرده ای با حضور مسئولین اقتصادی و مدیران دولت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در چند محور تعدیلاتی در آن ایجاد شد.
وی با بیان اینکه در بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها تلاش شد تا آنجایی که ممکن است خواسته های دولت تامین شود، خاطر نشان ساخت: مواردی که مجلس پافشاری کرد از جمله تغییر مدت زمان اجرای این قانون از 3 سال به
” دولت هیچ برنامه روشنی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ارانه نکرد بلکه فقط در جلسه غیر علنی عنوان کرده بود که مبلغ 40 هزار میلیارد تومان تورم را در کشور کاهش می دهد. “
5 سال و تعیین دهک ها یعنی بهره مندی همه اقشار بر حسب توان اقتصادی بود.
عباسپور یاداور شد: برای باز گذاشتن دست دولت نیز در اجرای قانون، تاکید شد که این قانون بصورت 4 ردیف در لایحه بودجه هر سال منظور شود.
نماینده مردم تهران متذکر شد: همین مسئله هم مورد اعتراض دولت قرار گرفت و به اعتقاد ما دولت بر روی یک موضوع نه چندان مهم پافشاری می کرد و عنوان می کرد که باید یک سازمان بعنوان شرکت تشکیل شود و درج هدفمند کردن یارانه ها در بودجه هر سال با توجه به اینکه در بودجه ممکن است این درآمدها از طریق نمایندگان مناطق دیگر اختصاص داده شود مصلحت نیست.
وی با بیان اینکه مدت طولانی این مسئله لاینحل ماند و حتی خود رئیس جمهور در مجلس حاضر شدند و توضیحاتی در این خصوص دادند، گفت: اما نهایتا مجلس عنوان کرد که براساس چارچوب قانون اساسی حتما درآمدهای حاصل از هدفمند کردن یارانه ها باید به خزانه ریخته شود و طبق بودجه سنواتی به اموری که در قانون هدفمند کردن یارانه ها تعیین شده اختصاص یابد. البته به خاطر اینکه دولت بتواند احساس قدرت لازم را داشته باشد و احساس کند که هدف مجلس کمک به دولت است با ایجاد شرکت موافقت کرد.
نماینده تهران اظهار داشت: در بودجه سال88 هم دیدیم آنچه که برای درآمد از هدفمند کردن یارانه ها تعیین شده بود مجلس آن را حفاظت کرد و اجازه نداد از این میزان برای طرح های جانبی و مد نظر نمایندگان هزینه شود.
وی افزود: در ارائه لایحه بودجه سال 1389 علیرغم اینکه این بحث ها صورت گرفته بود و در زمان تصویب قانون هدفمند کردن یارانه ها هم تمام مسئولین دولت نهایتا با مصوبه مجلس موافقت کرده بودند، متاسفانه در همان گام اول در اجرای این قانون شاهد تخلف بودیم.
عباسپور تصریح کرد: بر اساس قانون تعیین شده بود که دولت در سال اول هدفمند کردن یارانه ها باید بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان از این منبع درآمد اخذ کند اما دولت در لایحه بودجه پیشنهادی خود این رقم را 40هزار میلیارد تومان دیده بود و این تخلف با مصوبه مجلس مغایرت داشت و نهایتا نمایندگان آن را اصلاح کردند.
وی ادامه داد: دولت در زمان ارائه لایحه بودجه سال 89 هم پیشنهاد40 هزار میلیارد تومانی گذشته خود را تکرار کرد و تشخیص آن را به عهده نمایندگان مجلس گذاشت و مجلس هم همان 20هزار میلیارد تومان را تعیین کرد.
وی یاداور شد: در زمان بررسی لایحه بودجه سال 89 در کمیسیون تلفیق نیز وقتی بحث پیشنهاد درآمد 40هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندسازی یارانه ها مطرح بود، متاسفانه دولت نمی توانست تصویر روشنی از اقتصاد کشور با اعمال این رقم ارائه کند و همین باعث شد که کمیسیون به 20 هزار میلیارد تومان رای داد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: در صحن علنی مجلس نیز بحث های مفصلی صورت گرفت و رئیس جمهور مجددا در یک جلسه غیرعلنی در مجلس حاضر شد و بر روی مبلغ 40هزار میلیارد تومان پافشاری کرد اما در آن جلسه مباحثی که رئیس جمهور و موافقین دولت مطرح کردند بیشتر مباحث احساسی بود تا علمی.
وی تصریح کرد: در آن جلسه عنوان شد که نمایندگان مجلس به دولت اعتماد کنند و به این مبلغ پیشنهادی رای موافق دهد اما هیچ بحث تکنیکی و علمی برای حرفهای خود مطرح نکردند بخصوص اینکه با توجه به حرکتی که دولت برای تعیین خوشه بندی خانوارها انجام داد اما بعد
” ما انتظار داشتیم اگر با اجرای هدفمند کردن یارانه ها و با کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومان تورم در سال 89 کاهش پیدا می کند، دولت به جای اینکه مجلس را قسم بدهد و یا در یک فضای احساسی قرار دهد در این مورد یک گزارش علمی در اختیار ما قرار می داد. “
از چند هفته این خوشه بندی را کان یم یکن تلقی کرد و این مسئله را در ابهام گذاشت در حقیقت نشان داد دولت پختگی و حرکت علمی و عمقی لازم را نسبت به اجرای این قانون ندارد.
عباسپور افزود: مباحثی که در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شد موضوعات احساسی بود که قطعا مدیریت اقتصاد جامعه را نمی توان با احساسات پیش برد.
وی تاکید کرد: بحث اقتصادی در کشور یک بحث علمی است که در ان استدلال ها باید برپایه های علمی صورت گیرد و براساس مدل های اقتصادی و بحث های دقیق علمی وضعیت آینده براساس عملکردهای اقتصادی پیش بینی شود و آنچه که برای منافع ملی بهتر و قابل قبولتر است به اجرا درآید.
نماینده تهران متذکر شد: نمی توان مسائل اقتصادی را با قسم دادن نمایندگان و با بحث های غیرکارشناسانه و احساساتی جلو برد.
وی یادآور شد: پیشنهاد دولت مبنی بر درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه ها به جای 20 هزار میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان برسد به رای گذاشته شد که با 111 رای مخالف و 105 رای موافق رد شد و نمایندگان یک مهر عدم تایید قطعی بر 40 هزار میلیارد تومان زدند و مجلس باز بر این موضع پافشاری کرد که این حرکت مهم و ضروری و اجتناب ناپذیر برای بهبود اقتصاد کشور باید با درایت، تامل، ژرف اندیشی و دوراندیشی صورت گیرد تا اقشار آسیب پذیر در جامعه صدمه نبینند.
نماینده تهران خاطرنشان کرد: مجلس تجربه افزایش قیمت برخی از حامل های انرژی از جمله بنزین را در دهه 70 هم داشت در آنجا هم در قانون برنامه 5 ساله دوم که بنا بود قیمت ها بصورت دفعی افزایش پیدا کند اما با کار کارشناسی که صورت گرفت مجلس به این نتیجه رسید که این حرکت دفعی به مصلحت نیست و باید به تدریج صورت گیرد حتی آن حرکت تدریجی در نیمه اول دهه 70 باز هم با اینکه با یک طمانینه ای صورت گرفت تنش هایی را در جامعه ما ایجاد کرد که با توجه به تدریجی بودن توانست کنترل شود.
وی تصریح کرد: با توجه به همه این سوابق مجلس بحث های احساساتی و قسم دادن نمایندگان توسط دولت را نپذیرفت زیرا مجلس معتقد است مباحث اقتصادی بحث های علمی و خارج از احساسات است لذا 20هزار میلیارد تومان را برای هدفمند کردن یارانه ها در نظر گرفت.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه اکنون این یک قانون است که دولت باید آن را اجرا کند و عدم اجرای آن تخلف است، متذکر شد: مباحثی چون همه پرسی نیز که مطرح می شود بحث هایی برای انحراف افکار جامعه به حساب می آید و در حقیقت بحث های اصیل علمی نیست زیرا اگر بود در زمان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه و یا در زمان بررسی لایحه بودجه89 در کمیسیون تلفیق می توانستند مطرح شوند در صورتی که هیچ وقت این مباحث از سوی دولت ارائه نشد و صرفا بر دفعی بودن و افزایش یکباره قیمتها تاکید می شد.
وی گفت: براساس مطالعاتی که مجلس در مورد اجرای هدفمند کردن یارانه ها توسط بعضی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده بود، در صورتی که اگر 40هزار میلیارد تومان برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در نظر گرفته می شد تورم کشور علاوه بر رقم موجود بیش از حدود 68 درصد نیز به آن اضاف می شد یعنی حدود 80 درصد لذا نمایندگان نمی توانستند این مبلغ را مورد تایید قرار دهند و پیامدهای این تورم سنگین را بر جامعه تحمیل کنند.
نماینده تهران اظهار داشت: دولت هیچ برنامه روشنی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ارانه نکرد بلکه فقط در جلسه غیر علنی عنوان کرده بود که مبلغ 40 هزار میلیارد تومان تورم را در
” اگر قرار باشد بحث همه پرسی در مورد هدفمند کردن یارانه ها صورت گیرد بحث های مهمی در زمینه مدیریت اقتصادی دولت هم وجود دارد که باید به همه پرسی گذاشته شود تا وضعیت مدیریت اقتصادی دولت روشن شود. “
کشور کاهش می دهد.
وی ادامه داد: این بحث عجیبی بود چرا که اگر قرار بود این استدلال از طرف رئیس جمهور عنوان شود، مطالب باید بطور دقیق به نمایندگان مجلس عرضه می شد.
وی خاطرنشان ساخت: ما انتظار داشتیم اگر با اجرای هدفمند کردن یارانه ها و با کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومان تورم در سال 89 کاهش پیدا می کند، دولت به جای اینکه مجلس را قسم بدهد و یا در یک فضای احساسی قرار دهد در این مورد یک گزارش علمی در اختیار ما قرار می داد.
عباسپور تصریح کرد: باید مشخص می شد با افزایش قیمت ها بصورت دفعی و افزایش زیاد قیمت های حامل های انرژی و حذف یارانه برای سایر کالا ها، دولت و رییس جمهور چگونه و با چه مکانیزمی تورم را کاهش می داد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس نظر قاطع خود را در خصوص درآمد 40هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه ها اعلام کرده است و در صورت طرح مجدد این بحث، مجلس بر مواضع خود خواهد بود مگر اینکه دولت بتواند گزارش علمی و استدلالات خود را در خصوص اینکه چگونه می توان با افزایش شیب قیمتهای حاملهای انرژی تورم را کاهش داد، مطرح نماید. باید توضیح داده شود برنامه دولت در مورد توزیع این درآمدها به چه گونه است؟ چون دولت یک گام در مورد تعیین خوشه ها و درآمدها برداشت و بلافاصله با کوچکترین سوالاتی که در جامعه مطرح شد پا پس کشید و آن طرح را ملغی کرد.
عباسپور تصریح کرد: اگر قرار باشد بحث همه پرسی در مورد هدفمند کردن یارانه ها صورت گیرد بحث های مهمی در زمینه مدیریت اقتصادی دولت هم وجود دارد که باید به همه پرسی گذاشته شود تا وضعیت مدیریت اقتصادی دولت روشن شود.
عباسپور تصریح کرد: ما انتظار داشتیم اگر با اجرای هدفمند کردن یارانه ها و با کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومان تورم در سال 89 کاهش پیدا می کند، دولت به جای اینکه مجلس را قسم بدهد و یا در یک فضای احساسی قرار دهد در این مورد یک گزارش علمی در اختیار ما قرار می داد.
وی ادامه داد: ما معتقدیم به جای این مباحث انحرافی که نتیجه ای ندارد دولت بهتر است روی اجرای این قانون براساس آنچه که در مجلس به تصویب رسیده است و مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفته است با پشتیبانی و یاری مجلس، متمرکز شود.
وی گفت: حمایت مجلس از دولت به این معنی نیست که دولت هر کاری که دوست دارد انجام دهد مجلس باید تعیین کننده باشد. ما با همه حرکت های دولت که براساس منطق، علم، ژرف اندیشی و آینده اندیشی و منافع مردم و جامعه صورت گیرد موافق هستیم اما مخالف حرکتهایی هستیم که بخواهد براساس احساسات و بدون مطالعه و به روش سعی و خطا انجام شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: 30 سال از انقلاب گذشته است و به اندازه کافی کارشناس و متخصص در کشور پرورده شده اند که دیگر لازم نیست از روش سعی و خطا استفاده شود.
وی تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه ها و حذف یارانه ها و آزاد سازی قیمت های انرژی یکی از مهمترین مقوله هایی است که روش سعی و خطا در آن صادق نیست حتما باید با آگاهی و علم و در نظر گرفتن همه زوایا صورت گیرد.
نمایده تهران ادامه داد: همانگونه که مجلس با کارشناسان مرکز پژوهشها و کارشناسان ارشد اقتصادی دولت انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که این قانون باید ظرف 5 سال انجام شود.
وی اظهار داشت: این حرکت عظیم که قطعا به یک عزم ملی نیاز دارد تا با همدلی مجلس و دولت به هدف خود برسد در غیر این صورت در اجرای این قانون دچار معضل شدیدی خواهیم شد.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
۱۳۸۹-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۵:۳۸
چون این برنامه در جای دیگری اچرا نشده پس برای آن الگویی وجود ندارد لازم است براساس منطق و عقل فعلا"اجراشود تا نتایجش مشخص گردد ضمنا" در همه کارها باید از خداوند متعال استعانت جست (2183)