در ایران به معنای واقعی تجارت الکترونیکی و اینترنتی نداریم
تا زمانیکه دسترسی به اینترنت با سرعت چند مگابیت بر ثانیه میسر نشود تجارت الکترونیکی در ایران امکان پذیر نخواهد بود
تاريخ انتشار: جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۵
براساس آمارهای غیررسمی ایران 2 صدم درصد از معاملات تجارت اینترنتی دنیا را انجام می دهد و این درحالی است که در برنامه پنجم توسعه باید حداقل 40 درصد تجارت خارجی ایران به صورت الکترونیکی انجام شود.
دکتر علیرضا درخشان، مدیرعامل کانون تجارت الکترونیک ایران با اشاره به سهم ناچیز ایران در تجارت اینترنتی و الکترونیکی ،مهمترین مشکل فعلی در زمینه عدم شکل گیری تجارت الکترونیکی به معنای واقعی در ایران را محدودیت در عرصه پهنای باند اینترنت عنوان کرد و با بیان اینکه تجارت الکترونیکی با سرعت 128کیلوبیتی معنایی ندارد اظهار داشت: تا زمانیکه دسترسی به اینترنت با سرعت چند مگابیت بر ثانیه میسر نشود تجارت الکترونیکی در ایران امکان پذیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر 149 مگابیت بر ثانیه فیبرنوری در تهران وجود دارد که مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد، افزود: مشابه این در سایر استانها نیز دیده می شود اما مورد استفاده قرار نمی گیرد. براین اساس کنگره موبایل ایران می تواند با فرهنگسازی در زمینه زیرساختهایی که می تواند انجام تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی را میسر کند قدم های محکمی بردارد.
درخشان با بیان اینکه تجارت الکترونیک، تحول پایه ای در امور تجاری را به همراه داشته و باعث تغییر در قوانین تجارت و انجام آن شده است ادامه داد: در تجارت الکترونیک دیگر انسان دخالتی ندارد و کالایی که مورد معامله قرار می گیرد نمی شناسد. در این نوع تجارت تمامی امور به وسیله نرم افزار و به صورت الکترونیکی انجام می شود. دکتر درخشان با بیان اینکه روش انجام معامله در تجارت الکترونیک براساس 400 ضابطه صورت می گیرد افزود: در تجارت الکترونیک، رابطه ها و واسطه ها ، دلالان و توزیع کنندگان حذف شده و تولید به مصرف به معنای واقعی تحقق پیدا می کند.
مدیرعامل کانون تجارت الکترونیک ایران، تجارتهای همراه، همکاری و تجارت فراگیر را از جمله تجارتهای عنوان کرد که تحت تجارت اینترنتی و الکترونیکی مطرح می شوند و گفت: در تجارت همراه یا تجارت موبایلی ابزار تجارت متفاوت است و دیگر محدودیت مکان وجود ندارد. در همین حال در تجارت همکاری – C Commerce - یک نفر با چندین نفر به صورت اینترنتی و یا الکترونیکی و تحت قوانین تجارت الکترونیکی معامله می کند؛ و در تجارت فراگیر – U Commerce - چند نفر با چند نفر بدون هیچگونه محدودیتی معامله الکترونیکی برقرار می کند.
وی با بیان اینکه در ایران به معنای واقعی تجارت الکترونیکی و اینترنتی نداریم به تشریح دلایل عدم شکل گیری اینگونه تجارتها در ایران پرداخت و اظهار داشت: اعتماد مردم نسبت به تجارت الکترونیک و حتی تجارت اینترنتی هنوز جلب نشده است. چرا که در بسیاری از مواقع از طریق اینترنت کالاهایی خریداری می کنند که با مشکلات بسیاری روبرو می شود.
عضو هیات مدیره کانون تجارت الکترونیک تهران با اشاره به اجرای تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی در کشورهایی که در فناوری اطلاعات پیشتاز هستند افزود: مالزی، کره جنوبی، امریکا و ایتالیا و انگلیس در حوزه تجارت الکترونیک به صورت بسیار حرفه ای عمل می کنند و سالانه میلیاردها دلار براساس تجارت الکترونیک در این کشورها معامله می شود. در همین حال کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و مالزی در چارچوب تجارت الکترونیک با یکدیگر همکاری دارند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر فراهم ساختن زیرساختهای تجارت الکترونیک در کشور اعم از پهنای باند مناسب خاطرنشان کرد: شکوفایی تجارت الکترونیک و به تبع آن تجارت موبایلی در ایران کاهش ترافیک و آلودگی را به ویژه در کلان شهرها به همراه خواهد داشت؛ به نحوی که در گذشته نیز شاهد آن بودیم که دلیل حضور 25 درصد اربابان رجوع در شعب بانکها مربوط به پرداخت قبوض بود که با الکترونیکی کردن این بخش، صفهای طویل بانکها کاهش یافته و از رفت و آمدهای غیر ضرور جلوگیری به عمل آمده است.
وی با تاکید براینکه در همین حال باید زیرساختهای تراکنش مالی نیز از سوی بانکها فراهم شود تا تجارت الکترونیکی به معنای واقعی آن محقق شود گفت: در ایران برای تجارت الکترونیک اقداماتی صورت گرفته که منسجم نبوده و متولی مشخصی ندارد.
دکتر درخشان با اشاره به عضویت ایران در سازمان منطقه ای تجارت الکترونیک – Afact – که از جمله سازمانهای زیرمجموعه سازمان جهانی C fact و مربوط به قاره آسیا و اقیانوسیه است گفت: این سازمان هر چند سال یکبار در کشورهای عضو تشکیل می شود اما با پیشنهاد ایران از این پس به صورت دائمی در ایران تشکیل می شود و این امر می تواند بستری برای شکوفایی تجارت الکترونیک ایران باشد. به نحوی که این سازمان محل برخورد و تعامل و عقاید مرتبط با تجارت الکترونیک در امور بین الملل است.