اكثر سايت هاي اينترنتي گردشگري در ايران غير فعال هستند
شعارهاي کاربردي؛ پرتعداد در وبسايتهاي گردشگري خارجي، ناديده در وبسايتهاي ايراني
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۵
نويسنده : آرش نورآقايي
تيترآنلاين - امروزه هر سازمان و نهاد و شركتي، چه اقتصادي و چه غير اقتصادي، به منظور شناساندن خود، اقدام به ايجاد يك سايت اينترنتي ميكند. در صنعت گردشگري نيز سازمانها و شركتهاي دولتي و خصوصي، دفاتر خدمات مسافرتي و ... از اين روش استفاده ميكنند. اين نوشتار قصد دارد برخي از بهترين سايتهاي گردشگري دنيا را با بعضي از شاخصترين سايتهاي گردشگري ايران مقايسه كند و شباهتها و تفاوتهاي آنها را آشكار سازد.
نگارنده با بررسي چندين وبسايت گردشگري معروف در سطح جهاني، متوجه شدم که هر کدام از آنها در يک يا چند زمينه رويکرد تخصصي دارند. به طور مثال، برخي فقط در رابطه با رزرواسيون هتل و هواپيما و کشتي و از اين قبيل فعاليت دارند. برخي وبسايتها تصاوير و فيلمهاي جاذبههاي گردشگري را به گردشگران نمايش ميدهند. گروهي از وبسايتها در زمينه تورهاي ويژه فعاليت ميکنند.
بعضي سفرهاي ارزان و بعضي ديگر سفرهاي لوکس را پيشنهاد ميدهند. برخي از وبسايتها نيز تنها فعاليتشان اين است که به گردشگران اطلاعات مربوط به مقصد را ارائه کنند و نهايتا بر توصيههاي سفر تاکيد دارند. موضوع ديگري که در بيشتر وبسايتهاي گردشگري ديده ميشود، وجود يک شعار کاربردي است که اهداف وبسايت را تبيين ميکند.
اين شعارها در يک جمله، مخاطب را براي استفاده يا عدم استفاده از وبسايت مورد نظر راهنمايي ميکنند. اين موضوع، تقريبا در هيچ يک از وبسايتهاي ايراني مورد توجه قرار نگرفته است. اين بدان معني نيست که وبسايتهاي گردشگري ايراني از شعار استفاده نميکنند، بلکه شعارشان در راستاي اهدافشان نيست و يا اساسا شعارشان کاربردي نيست، بلکه تنها يک جمله تزييني به شمار ميرود. اکنون به معرفي چند وبسايت معروف در زمينه گردشگري ميپردازيم:
وبسايتهاي خارجي
www.igougo.com اين وبسايت در سال 2005 ميلادي برندهي بهترين سايت اينترنتي گردشگري در ايالت متحده شده است. در اين وبسايت ميتوان از نظرات گردشگران مطلع شد و براي سفر با آنها مشورت کرد. اين سايت اينترنتي امکان رزرو پرواز، هتل، تور، اتومبيل و کشتي کروز را براي گردشگران مهيا ميسازد.
شعار igougo، اين است: "بهترين توصيه براي جايي که ميرويد (سفر ميکنيد)" که با فعاليتش مطابقت کامل دارد. گردشگران ميتوانند با اين سايت، از طريق Facebook يا Twitter ارتباط برقرار کنند. در ضمن، اين سايت براي مخاطبينش جوايزي را در نظر ميگيرد.
نکتهاي که در رابطه با اين وبسايت قابل توجه است، اعتماد گردشگران به نظريات ارائه شده توسط ديگر مسافراني است که قبلا به مقصد مورد نظر سفر کردهاند يا به فرض از امکانات هتل پيشنهادي در اين وبسايت بهرهمند شدهاند. نگارنده نتوانستم در ميان وبسايتهاي گردشگري ايراني، سايت اينترني را پيدا کنم که با تاکيد بر حقيقت، چنين خدماتي را به گردشگران ارائه دهد.
اگر از گردشگران ايراني که به خارج از کشور يا در داخل کشور سفر ميکنند، بپرسيد، جواب خواهند داد که با جستجو در اينترنت نتوانستند اطلاعات (به زبان فارسي) قابل توجهي براي مقصدي که قصد سفر به آن را دارند، بيابند. (با توجه به اينکه نگارنده، راهنماي گردشگري هستم و با هموطنان ايراني در داخل و خارج کشور بسيار سفر کردهام، بارها چنين سخناني را از زبان آنها شنيدهام.)
www.triporama.com اين سايت اينترنتي با شعار "با هم برنامهريزي کنيم، با هم سفر کنيم" امکان برنامهريزي براي سفر گروهي را فراهم ميسازد.
در Triporama همچون يک وبسايت شخصي امکان ارتباط با ديگران (ذخيرهسازي و اشتراک تجربيات سفر، دعوت از ديگران براي سفر، ارسال پيغام و ...) وجود دارد.انواع مختلف گشتها و برنامههاي سفر در اين سايت طراحي شده و گردشگران ميتوانند از برنامهي روزانهي سفرها مطلع شوند.
در اين سايت اينترني، گردشگران ميتوانند ايدههايي براي انتخاب مسير و مقصد گشتها مطرح کنند و براي خودشان همسفر بيابند. به نظرم، فعاليت اين وبسايت بسيار قابل توجه است و کمبود چنين سايتي در فضاي گردشگري ايران کاملا محسوس است. بسياري از گردشگران تمايل دارند که در حين سفر، براي خود همسفراني بيابند و از تجربه آشنايي با ديگران در حين سفر برخوردار شوند، لذتي که شايد در تمام عمرشان آن را به فراموشي نسپارند.
درواقع اين وبسايت بستري را فراهم کرده، که مسافران بتوانند خودشان يک تجربه را طراحي و مديريت نمايند. قابل ذکر است که امروزه "طراحي تجربه"، يک مبحث بسيار عميق و ارزشمند است که در علوم اجتماعي و روانشناسي فردي و گروهي به آن توجه ميشود.
www.tripadvisor.com بيش از 40 ميليون نفر گردشگر در اين سايت نظرات و ايدههاي خودشان را در رابطه با هر آنچه مربوط به سفر است، ابراز کردهاند و اين موضوع خود اعتبار و هويت اين سايت را مشخص ميکند.اين سايت با شعار "حقيقت را دريابيد و بعد برويد (سفر کنيد)"، امينترين سايت در زمينه معرفي مقصد گردشگري به شمار ميرود. به طور مثال، شايد عکسهايي که در سايت يک هتل از اتاقها در معرض نمايش قرار ميگيرد با عکسهايي که يک گردشگر از اتاقهاي همان هتل ميگيرد، متفاوت باشد، اين اختلاف را در tripadvisor ميتوان مشاهده کرد.
معرفي بهترين مراکز اقامتي و تفريحي و ... در هر سال و هر هفته، از خدمات اين سايت به شمار ميرود. ميتوان اينگونه ابراز کرد که tripadvisor يک سايت اينترنتي حقيقتياب است و جداي از هياهوي سفر، به رسالت خود بر اساس نظر گردشگران وفادار است.
www.wayn.com نام اين وبسايت خلاصه شدهي جملهي Where Are You Now به معني "اکنون کجا هستيد؟" است و 15 ميليون عضو دارد. علاقمندان به سفر به طور رايگان در اين سايت اينترنتي عضو ميشوند و برنامهي روزهاي گذشته و حال و آيندهي سفرشان را با ديگران به اشتراک ميگذارند. ممکن است کساني که از قبل همديگر را نميشناختهاند با خواندن نوشتههاي ديگران در اين وبسايت، در بخشي از مسيرشان همسفر شوند. اين سايت اينترنتي همچون آنهايي که در بالا ذکر شد، جزو "شبکههاي اجتماعي سفر" قلمداد ميشوند. در يک جمله، اين وبسايت ميعادگاه عاشقان سفر است.
www.planetware.com شعار Planetware چنين است: "راهنماي سفر نامحدود به همهي دنيا"هدف اين وبسايت، اطلاعرساني دقيق و کامل براي همهي جاذبههاي گردشگري دنياست. (قابل ذکر است که نام ايران در فهرست کشورهاي اين وبسايت ديده نميشود) رزرو پرواز، هتل، اتومبيل و ... از خدمات ديگر اين سايت است.
www.hitchsters.com در برخي از شهرها بهترين راه بازديد از جاذبههاي گردشگري، گرفتن تاکسي از فرودگاه به سمت مکاني است که جاذبهي مورد نظر در آنجا قرار گرفته. از طرفي، قيمت تاکسي در بسياري از شهرهاي توريستي گران است. بنابراين گردشگران قبل از آغاز سفر به اين سايت اينترنتي رجوع ميکنند، ساعت پرواز به فرودگاه مقصد مورد نظر را انتخاب ميکنند و سپس درخواست خودشان را مبني بر انتخاب همسفر ارائه ميدهند. نهايتا چند نفر در فرودگاه مقصد جمع ميشوند و يک تاکسي به صورت اشتراکي کرايه ميکنند و به مکاني که جاذبه در آن قرار دارد، ميروند. به اين ترتيب در هزينه و وقت صرفهجويي ميشود. اين وبسايت مشخص ميکند که چگونه سايتهاي اينترنتي به صورت تخصصي فعاليت ميکنند و به چه مواردي توجه دارند. www.unusualhotelsoftheworld.com اين سايت اينترنتي به معرفي هتلهاي غير معمول ميپردازد. به طور مثال، اقامت در هتلهاي يخي، خانههاي درختي، خانههاي صخرهاي و همچنين اقامت در يک جمبو جت، اتومبيل کهنه يا يک قايق کوچک و ... از پيشنهادهاي جالب اين وبسايت است.
www.cruisemates.com کساني که به اين سايت اينترنتي مراجعه ميکنند، ميتوانند به طور مستقيم براي رزرو سفر با انواع کشتيهاي کروز (لوکس، خانوادگي، براي کودکان و نوجوانان و ...) اقدام نمايند. مسافران کشتيهاي کروز با مراجعه به سايت cruisemates، اطلاعات لازم براي سفرهاي دريايي را دريافت ميکنند.
www.kayak.com اين سايت، موتور جستجوگر وبسايتهاي سفر است.Kayak توانايي اين را دارد که در يک زمان بيش از 140 سايت گردشگري را بيابد، آنها را با هم مورد مقايسه قرار دهد و نتيجه را اعلام کند. امکان جستجوي هتل، پرواز، اتومبيل، مقصد گردشگري و انواع فعاليتهاي گردشگري در kayak.com امکانپذير است.
www.airlinemeals.net اين سايت به معرفي غذاهاي 500 شرکت هواپيمايي ميپردازد و آخرين اخبار در رابطه با صنايع غذايي هواپيمايي را در اختيار مسافران قرار ميدهد. مسافران با مراجعه به اين سايت ميتوانند از انواع غذاهايي که در هواپيما سرو ميشود مطلع شوند. در اين سايت ميتوان از منوي غذاهاي دريايي، غذا براي کودکان، غذا براي گياهخواران، غذا براي بخش First class و ... در هر شرکت هواپيمايي آگاهي يافت. بازهم به يک وبسايت بسيار تخصصي در زمينه گردشگري مواجه هستيم. جالب است بدانيم که برخي از وبسايتها به معرفي بهترين صندلي در انواع هواپيماها ميپردازند، و برخي مسافران را راهنمايي ميکنند تا بتوانند در فرودگاه بخوابند و استراحت کنند. حتي يک وبسايت براي رزرو جاي پارک ارزان در فرودگاهها وجود دارد.
www.literarytraveler.com در اين سايت اينترنتي با تورهاي ادبي آشنا ميشويم. اين تورها با عناوين متنوع به معرفي لوکيشنهاي مختلفي ميپردازند که در رمانهاي نويسندگان بزرگ دنيا به آنها اشاره شده است. گاهي محل اسکان نويسندگان و شعرايي از قبيل مارک تواين، چارلز ديکنز، لورکا و ... به عنوان مقاصد گردشگري مطرح ميشوند. در اين وبسايت همچنين ميتوان با تورهايي آشنا شد که به منظور شناخت ادبيات کشورهاي مختلف (به طور مثال، مصر) و شاهکارهاي ادبي جهان (به طور مثال، اوديسه) طراحي و اجرا ميشوند.
گردشگري ادبي در دنياي امروز گردشگري بسيار مورد توجه قرار گرفته است و علاقمندان فراوان دارد.نگارنده بر اين باور هستم که برگزاري تورهاي ادبي در ايران چنانچه به صورت کارشناسي مورد مطالعه قرار گيرد و طراحي و اجرا شود، مورد استقبال ايرانيان و خارجيان قرار خواهد گرفت. در همين زمينه ايجاد يک وبسايت تخصصي مفيد و قابل استفاده خواهد بود.(قبلا در رابطه با طراحي تورهاي ادبي و به ويژه، تورهايي به منظور معرفي شاعران ايراني با عنوان "شعرگردي" مطالبي را نوشتهام.)
www.vegtravel.com اين وبسايت به منظور ارائه سرويس به گردشگران طرفدار محيط زيست و گياهخواران طراحي شده است. چگونگي گذراندن تعطيلات، معرفي محل اقامت و غذاهاي باب ميل براي گياهخواران و طبيعتدوستان در اين سايت اينترنتي مهمترين ويژگي آن به شمار ميرود.
www.contiki.com اين سايت اينترنتي براي معرفي مقاصد گردشگري به جوانان از 18 تا 35 ساله طراحي شده است و مقاصد و جاذبههاي دلخواه اين سن و سال را مورد توجه قرار داده است.
www.dogfriendly.com بسياري از گردشگران مايل هستند که همراه با حيوان خانگياشان سفر کنند. اين سايت اينترنتي به معرفي رستورانها، کمپها، هتلها و شهرهايي ميپردازد که ورود سگ و حيوانات خانگي در آنها مجاز است. به طور مثال در اين وبسايت بخشي با عنوان «راهنماي سفر با سگ» وجود دارد.
www.hostels.net اين وبسايت و وبسايتهاي مشابه براي کساني است که به فکر سفر ارزان هستند.
www.abercrombiekent.com اين وبسايت براي کساني طراحي شده که لوکس سفر ميکنند و در اين انديشه هستند که برايشان تورهاي خصوصي (به طور مثال 2 نفره) برگزار شود، يا اينکه در فکر اجارهي يک جزيره براي تفريح و استراحت هستند. اين سايت اينترنتي که به اختصار A&K ناميده ميشود، 48 مکان را در سرتاسر دنيا براي سرويس به گردشگران ويژهاش در اختيار دارد.
www.wikitravel.com ويکيتراول، سايت راهنماي سفر جهانشمولي است که رايگان بودن، کامل بودن، بهروز بودن و قابل اعتماد بودنش از ويژگيهاي آن به شمار ميرود. اين سايت تا به امروز، براي سفر به 24275 مقصد گردشگري اطلاعات ويرايش شده دارد. لازم به ذکر است که اطلاعات اين سايت به 20 زبان مختلف در اختيار علاقمندان قرار گرفته است. به طور مثال اگر در اين وبسايت، به بخش آسيا و از آنجا به بخش خاورميانه و نهايتا ايران برويد، اطلاعاتي در رابطه با کشورمان خواهيد يافت که به جرات ميتوان گفت در کمتر سايت اينترني ايراني ديده ميشود.
اطلاعات عمومي مربوط به ايران، تاريخ، آب و هوا، مناظر ديدني، مناطق مختلف فرهنگي، شهرهاي مهم، مقاصد گردشگري، چگونگي گرفتن انواع رواديد (ويزا) براي اتباع کشورهاي مختلف به منظور سفر به ايران، چگونگي سفر به ايران، چگونگي سفر از ايران به کشورهاي همسايه، زمان فستيوالها، مکانهايي براي اسکي در ايران، چگونگي خريد و حمل پول، معرفي غذاها و نوشيدنيها و اطلاعاتي مربوط به سبک زندگي ايرانيان و ... همه و همه در اين وبسايت در اختيار گردشگران احتمالي قرار گرفته است. قابل ذکر است، با اينکه هر ساله هموطنانمان به کشورهاي مختلف سفر ميکنند، هيچ يک از وبسايتهاي ايراني در رابطه با سفر به خارج از کشور چنين اطلاعات ارزشمندي را ارائه نميدهند.
www.businesstravellogue.com اين وبسايت همانطوري که از نامش برميآيد براي کساني طراحي شده که با اهداف تجاري سفر ميکنند، ولي گاهي وقت اندکي دارند تا از جاذبههاي شهر يا کشور مقصد بازديد کنند. اين وبسايت براي اين گروه از تاجران، برنامههايي را به همين منظور تدارک ميبيند.
وبسايتهاي ايراني آنچه در بالا ذکر شد، عنوان تمامي بهترين و معروفترين وبسايتهاي گردشگري در دنيا نيست، اما براي اينکه متوجه ويژگي آنها باشيم، کفايت ميکند. اکنون به معرفي چند وبسايت ايراني ميپردازيم تا بدانيم آيا در اين زمينه ميتوانيم با نمونههاي خارجي رقابت کنيم يا خير. (در اين نوشتار (به دلايل مختلف) از وبسايتهاي دفاتر خدمات مسافرتي ذکري به ميان نيامده).
www.iran-tourism.ir اين وبسايت شامل بخشهاي اخبار، دانستنيها، مقالات، تعاريف و اصطلاحات و ... است. فعاليت عمدهي اين سايت اعلام خبرهاي گردشگري است و چندان چنگي به دل نميزند.
www.setko.com به نام "سايت سفر و گردشگري" معروف و شعارش "با هم براي هميشه" است. در بخش خدمات، به واقع هيچ خدماتي را عرضه نميکند. اگر به بخش رزرواسيون تور (سفر) آن رجوع کنيد و به طور مثال از ميان سفر داخلي-خارجي، داخلي و از ميان زميني- هوايي- دريايي، هوايي و مبدا را تهران و مقصد را مشهد انتخاب کنيد، و از ميان ستارهي هتلها، هتل 5 ستاره انتخاب کنيد و جستجو را انجام دهيد، نتيجهاي که به حضورتان اعلام ميشود اين است: صفر تور. به نظر ميرسد اگر با شعار "با هم براي هميشه" در اين سايت به گردشگري توجه داشته باشيم، آينده کاملا روشن است.
www.iranview.com عنوان اين وبسايت، "پورتال جامع گردشگري ايران" است. طراحياش اصلا جالب توجه نيست و خدماتي که ارائه ميکند در عکسهايي که از ايران گرفته شده، خلاصه ميشود.
www.iranpedia.ir با عنوان "سايت جامع گردشگري ايران" فعاليت ميکند و گويي "دومين سايت برگزيده کشور" در زمينه گردشگري (يا ايرانشناسي) است. جاذبههاي گردشگري، ايرانشناسي، خدمات گردشگري، فروشگاه، ايرانيان، تالار گفتگو و ... از بخشهاي مختلف اين سايت است. نگاهي گذرا به اين وبسايت بياندازيم و ببينيم چه خبر است: در بخش ايرانشناسي، قسمتي با عنوان جاذبههاي يونسکو ديده ميشود. در اينجا تعداد جاذبههاي فرهنگي ايران که در فهرست يونسکو به ثبت رسيده، 8 است و آخرين آن مربوط به بيستون در کرمانشاه ميشود.
جالب است بدانيد که در زماني که اين مقاله نوشته ميشود تعداد جاذبههاي فرهنگي ايران در اين فهرست 12 است و اطلاعات دومين سايت برگزيده کشور حداقل در اين زمينه مربوط به چهار سال پيش است. در اين بخش در رابطه با جادهي ابريشم تنها نيمصفحه توضيح داده شده و بخش فروشگاه سايت، آماده نيست و پيغام "در حال بارگذاري" مشاهده ميشود. در ضمن تالار گفتگو هم فعال نيست. در بخش ايرانيان – نماهنک، صفر کليپ يافت ميشود و در بخش ايرانيان – فيلم، صفر فيلم يافت ميشود.
www.anobanini.net اين وبسايت با نام "انجمن گردشگران ايرانيان" فعاليت ميکند. تورهاي و برنامه سفر، سوابق سفر- تجربيات سفر، برنامههاي پيشنهادي – برنامههاي فرهنگي و ... از بخشهاي مختلف اين سايت اينترنتي ايراني است.نگارنده از اين وب-سايت بازديد کردم و در بخش برنامههاي پيشنهادي – برنامههاي فرهنگي، کليک کردم و نتيجه را خواندم: "در حال حاضر موضوعي ارسال نشده است.
www.iranseir.com در اين وبسايت يک سري اطلاعات مروط به ايران ديده ميشود که باز هم کامل و قابل اعتماد نيست. خوانندگان محترم خود ميتوانند برخي ديگر از وبسايتهاي ايراني را از قبيلwww.iraniantourist.com – www.itto.org – www.bestirantravel.com www.irantouronline.com - بازديد کنند و آنها را از لحاظ محتوا مورد بررسي قرار دهند و نتيجه را با وبسايتهاي خارجي مقايسه نمايند.
اما در نهايت نتيجهاي که به دست خواهد آمد، شايد اين باشد که بيشتر وبسايتهاي ايراني مشابه هستند و در نهايت هيچ کدام فعاليت جدي ندارند. بسياري از آنها ادعاي "رزرواسيون آنلاين" دارند که خلاف واقع است. بهترين وبسايتهاي گردشگري ايراني، اگر بتوان عنوان "بهترين" به آنها بخشيد، تنها به ارائه اطلاعات ناقص در رابطه با ايرانشناسي بسنده کردهاند و از اطلاعات کاربردي در ميان آنها کمتر خبري ميتوان يافت.در يک کلام، فعاليت گردشگري در کشور ما ابتدايي است و در اين ميان، فعاليت از طريق اينترنت اصلا رنگ و بويي ندارد.
هنگاميکه وبسايتهاي گردشگري دنيا نيازهاي گردشگران را در حد پيدا کردن چمدانهاي گمشده مد نظر قرار دادهاند و به انواع گروه مخاطبانشان ميانديشند ما هنوز در حال کپي کردن اطلاعات از مد افتادهاي هستيم که نهايتا هيچ ارزشي ندارند و کسي ديگر اين روزها به دنبالشان نيست. سخن آخر اينکه، اين نوشتار تنها برخي از وبسايتهاي گردشگري ايران و جهان را مورد بررسي اجمالي قرار داده است و به آسيبناشي و دليل تفاوتهاي آشکار ذکر شده، نپرداخته است. براي پرداختن به اين موضوع مهم، نوشتاري ديگر و زماني ديگر ضروري است که شايد از عهدهي مخاطبان اين نوشتار و دلسوزان برآيد.