كواكبيان: میگویم تا مادامی كه مردم نظر ندهند كار پیش نمیرود و بدون نظر مردم حكومت بر مردم شرعی نیست
تاريخ انتشار: يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۴
تيترآنلاين - مصطفی كواكبیان مدیر مسوول حزب مردمسالاری و حجتالاسلام مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در دانشگاه شاهد به مناظره پرداختند.
در این مناظره مصطفی كواكبیان طی سخنانی اظهار كرد: اعتقادم این است كه خط امام(ره) یك مكتب سیاسی است و یك مكتب همهجانبه هم هست، نمیتوانیم بین جمهوریت و اسلامیت نظام تفكیك قائل شویم، برخی شاخصها در جمهوریت و برخی در اسلامیت قرار میگیرد.
وی افزود: كسانی كه لائیك فكر میكنند و دین را جدای از سیاست میدانند، نمیپذیرند. امام(ره)بخش اعظم دین را مسائل سیاسی میدانست و احكام اسلام چه مستقیم و چه غیرمستقیم بیارتباط با آن نیست.
وی ادامه داد: ضرورت اجرای احكام در جامعه و حكومت یكی دیگر از شاخصهای خط امام(ره) است و چون دین از نظر تئوری و نظری با سیاست در ارتباط است، در عمل هم باید اینگونه نشان داده شود؛ لذا هر كسی موافق جدایی دین از سیاست باشد، با خط امام(ره) فاصله دارد.
این نماینده مجلس گفت: توجه به معنویت ضروری است؛ چراكه حكومتی نیستیم كه فقط به دنبال رفاه مادی و معیشت مردم باشیم، بلكه معنویت باید تحقق پیدا كند و هر رفتاری كه جامعه را از كمالات معنوی و انسانی خارج كند، جدای از خط امام(ره) است.
وی همچنین تصریح كرد: ولایت فقیه از مبانی مهم نظریات امام(ره) است و نظریات امام(ره) برای ما مبناست.
وی افزود: باید در راس حكومت دینی، یك حاكم اسلامی آشنا به شریعت قرار بگیرد و تشخیص او برای ما مبنا باشد و در حیطه ولایت فقیه خواسته و تفسیری كه امام(ره) داشته است را باید دنبال كنیم.
دبیركل حزب مردمسالاری خاطرنشان كرد: هركس ولایت را رد كند یا خارج از آن كه امام(ره) گفته بپذیرد، از خط امام(ره) خارج است.
وی در مورد عدالت نیز گفت: یكی از پایههای مهم حكومت دینی، عدالت است. چه عدالت سیاسی، چه اجتماعی و اقتصادی باید رعایت شود و امام(ره) هم بر این موضوع تاكید داشت.
وی همچنین اظهار كرد: مردمسالاری یك مساله مهم است و به همان میزان كه كسی به اسلامیت نظام پشتپا بزند، خارج از خط امام(ره) است، كسی كه به جمهوریت نیز بیتوجهی كند، خارج از خط امام(ره) میباشد.
مدیر مسوول روزنامه مردمسالاری افزود: باید افكار عمومی برای نظام اهمیت داشته باشد. در چارچوب ارزشهای دینی حرف اول و آخر را مردم میزنند، هر چند اگر خلاف شریعت باشد، نمیپذیریم.
وی ادامه داد: اینكه امام(ره) گفت میزان رای ملت است، یك شعار نیست و برای خوشایند ما گفته نشد، بلكه یك شعور فقهی است.
وی گفت: آزادی كه از لوازم مهم مردمسالاری است، چه آزادی بیان، چه آزادی مطبوعات و آزادیهای فردی و اجتماعی جزء نكات مركزی بحث مردمسالاری و خط امام(ره) است.
كواكبیان همچنین گفت: استقلال، منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی در خط امام(ره) جایگاه پررنگی دارد و هیچ كسی نمیتواند بگوید خط امامی است ولی در مقابل استكبار موضع نداشته باشد.
وی حمایت از محرومین و مستضعفان، چه داخلی و چه بینالمللی را مهم و از ویژگیهای خط امام(ره) عنوان كرد و در ادامه یادآور شد: اگرچه امام(ره) به اقشار مختلف، دانشجویان، طلاب و ... توجه داشت، اما عنایت ویژهای به حضور زنان در عرصه جامعه داشتند.
به گزارش ایسنا در ادامه این مناظره مجتبی ذوالنور نیز طی سخنانی گفت: اگرچه شاخصهایی كه برادرم آقای كواكبیان عنوان كرد، مقبول و مطلوب است، اما شاخصهای امام(ره) بیش از اینهاست كه گفته شد.
وی گفت: توقع این است كه جریانهای سیاسی مورد نقد قرار بگیرند، برخی به شاخصها نزدیكترند و برخی فاصله بیشتری دارند. لازم است برای جلوگیری از متهم شدن برخی افراد و مبهم بودن موضوعات، به صورت مصداقی بحث شود.
وی با بیان اینكه «برخی از مطبوعات قدری جنجال به پا كردهاند كه فلان شخص كه در سپاه است چرا وارد مسائل سیاسی میشود؟» افزود: من یك هویت طلبگی و یك هویت سازمانی دارم. در محیط نقد و نظر، هویت طلبگی من اقتضاء میكند با حفظ خطوط قرمز، استنكاف از ورود به بحث سیاسی نداشته باشم.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان كرد: عرض من نه موضع سپاه و نه نظام، بلكه نظر شخصی خودم است و مباحث نظری است و ربطی به كار سیاسی و سیاسیكاری ندارد.
وی گفت: اگر شاخصهای خط امام(ره) را دستهبندی كنیم، اولین شاخص و آرمان امام(ره) ولایت فقیه و نظام دینی و اسلامی است و تردیدی در این موضوع وجود ندارد.
وی ادامه داد: در بخش بعد جایگاه مردم در این نظام مطرح است و بعد شعاعی كه این تفكر میتواند در داخل و خارج داشته باشد و تاثیری كه بر روی نهضتهای آزادیبخش و آرمان قدس و فلسطین كه برجستهترین تابلوی بعد استكبارستیزی شاخصهای امام(ره) است.
ذوالنور ادامه داد: خط امام(ره) مانند یك بناست. اگر كسی بخواهد دیواری از این بنا را خراب كند، نگاه شما ابتدا با حسن ظن است، ولی اگر دیدید كه در حال از بین بردن ستونهای نظام است، دیگر بحث اصلاح، رفروم و تغییر نیست، اولین چیزی كه به ذهنتان میرسد این سوال است كه چرا خراب میكند.
وی ادامه داد: شاخصهای خط امام(ره) نیز همینطورند، بعضی از این شاخصها نقش اساسی دارند كه اگر آنها را خط امام(ره) بگیرند چیزی نمیماند و ولایت فقیه یكی از این شاخصهای اصلی است.
به گزارش ایسنا كواكبیان نیز اظهار كرد: اینكه آقای ذوالنور میگویند من طلبهام، قبول و اینكه میگویند ربطی به سپاه ندارد، نیز قبول داریم، اما نظرات ایشان در سپاه موثر است و نمیشود اینها را از هم تفكیك كرد.
در این لحظه ذوالنور گفت: اگر نظرات من تاثیر نداشت من طلبه نبودم، برگ چغندر بودم.
كواكبیان ادامه داد: معتقدم قرائتی كه ما از ولایت فقیه داریم با بعضی از قرائتهایی كه مطرح میشود كمی فرق دارد و آنچه امام(ره) گفتند با آنچه بعضی میگویند تفاوت دارد.
وی با طرح این سوال كه «آیا رای مردم در تعیین ولی فقیه مشروعیتبخش است یا نه؟» گفت: به من نظر موثر است و رای مردم فقط در مقبولیت نیست، بلكه در مشروعیت هم هست. ما حاكمیت دوگانه نداریم، در حكومت دینی ولی فقیه میتواند مشروعیتاش الهی مردمی باشد و حاضرم این نظر را ثابت كنم.
وی خاطرنشان كرد: بعضی دوستان به تبع آیتالله مصباح یزدی تفسیری را از ولایت فقیه مطرح میكنند كه جای بحث دارد.
این نماینده مجلس با بیان اینكه «برویم در عمل خط امام(ره) را بررسی كنیم» ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری فصلالخطاب است و بعد از انتخابات 88 كسانی كه حكم ولی فقیه را نپذیرفتند، خلاف خط امام(ره) عمل كردند و ما با كسانی كه حكم مقام معظم رهبری را در انتخابات سال 88 نپذیرفتند مخالفت داریم و نمیشود گفت اینها خط امامی فكر میكردند.
وی با اشاره به سخنی از امام(ره) كه «از ولایت فقیه پیروی كنید تا به كشورتان آسیبی نرسد» اظهار كرد: نتیجه نهایی باید پذیرش نظر رهبری باشد و من علیرغم اینكه مسوولیت ستاد انتخابات را داشتم مخالفت با حكم رهبری را قبول نكردم، اما این یك طرفه ماجراست نه همه آن.
وی با انتقاد نسبت به تعیین رحیم مشایی به عنوان معاون اول در یك مقطع و با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با آن، ابراز عقیده كرد: لنكرانی، محسنی اژهای و صفارهرندی جرمشان این بود كه به این موضوع اعتراض كردند.
كواكبیان همچنین با انتقاد نسبت به نامه اخیر رییسجمهور به نمایندگان مجلس، تاكیدات مقام معظم رهبری نسبت به «وحدت بین قوا» را یادآور شد و افزود: مگر امام(ره) نگفت مجلس در راس امور است، چه كسی گفت مجلس در راس امور نیست؟ وی گفت: امروز 30 بهمن است. در طول 32 سال نمونه ندارد دولت بودجه را نیاورده باشد.
در این لحظه ذوالنور گفت: دولت رفته گل بچینه.
كواكبیان گفت: برخی گفتند شرایط در زمان امام(ره) با شرایط امروز فرق دارد. بالاخره مجلس در راس امور است یا نه؟
وی با طرح این سوال كه «امام(ره) مگر، آزادی احزاب و جدا شدن مجمع روحانیون از روحانیت مبارز را نپذیرفت؟» اظهار كرد: اما اواخر برخی گفتند ما فقط یك حزب بیشتر نمیخواهیم و تعبیرشان حزبالله بود. این در حالی است كه همه احزاب در خط حزبالله میتوانند آزاد باشند و این موضوع در قانون اساسی نیز وجود دارد.
وی در سخنان خود نسبت به طرح مكتب ایرانی، به حمایت رییسجمهور از مشایی انتقاد كرد.
این نماینده مجلس همچنین طرح شعارهایی مبنی بر «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، و استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» را بیربط دانست و در عین حال افزود: اینكه مردم اسرائیل را دوست داریم، نیز حرف پوچ و بیربطی بود.
وی تاكید كرد: به شدت با كسانی كه با نظر رهبری مقابله كنند برخورد داریم.
وی در پایان این بخش از سخنانش نیز گفت: این كار درستی نبود كه بعد از 22 بهمن شكوه مردم را نادیده بگیرند و كسانی كه این كار را كردند دست به كار ضدانقلابی زدند.
در ادامه مناظره، ذوالنور با بیان اینكه «نكاتی كه آقای كواكبیان گفتند هر كدام چند ده دقیقه جای بحث دارد» افزود: فكر میكنم اگر تمركز روی بحث ولایت فقیه باشد، بهتر است. ایشان با كدهایی از امام(ره) ثابت كرد كه نه تنها مقبولیت ولی فقیه، بلكه مشروعیت آن نیز با مردم است.
وی ادامه داد: در غرب تفاوتی بین مشروعیت و مقبولیت قائل نیستند، اما در زبان متشرع در حقیقت هرچه مردم انتخاب كردند، انتخاب خداست و هرچه را رد كنند، در واقع خدا رد كرده است؛ بنابراین اگر چنین باشد، بنیصدر منتخب خدا بود، چون مردم انتخاب كردند، رجایی، هاشمی و خاتمی هم كه انتخاب مردم بودند، در واقع انتخاب خدا بودند و احمدینژاد هم انتخاب خدا بوده و شما پشت سر انتخاب خدا صحبت میكنید؛ بنابراین شما خلاف شرع و خلاف حكم خدا نقد میكنید.
وی ادامه داد: اگر انتخاب مردم مشروعیتبخش است، تفاوتی بین رهبری و رییسجمهور نیست. این جای بحث دارد.فنداسیون نظر امام(ره) مقبوله عمربن حنظله است، حرف آیتالله مصباح یزدی نیست.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: بر اساس روایت مقبوله عمربن حنظله دو نفر نزد امام صادق (ع) گفتند ما سر موضوعی اختلافی داریم. اگر به حكام مراجعه كنیم، درست است یا نه كه امام فرمود اصل مراجعه حرام است و اگر حكم درست نیز صادر شود و مال به صاحب حق برسد تصرف آن شخص در مال خود حرام است.
وی ادامه داد: از امام صادق(ع) پرسیدند چه كنیم، امام پاسخ داد به كسی كه حلال و حرام خدا را میداند، رجوع كنید، من او را حاكم شما قرار دادهام.
وی گفت: آیتالله مصباح نگفته، ولی فقیه حاكم خداست، بلكه امام صادق(ع) گفته است و همچنین تاكید كردهاند كه اگر كسی حرف ولی فقیه را نپذیرد مانند این است كه حرف ما را نپذیرفته و هر كس حرف ما را نپذیرد، مانند این است كه حرف خدا را نپذیرفته است.
ذالنور خاطرنشان كرد: مردم جایگاه خود را دارند. اگر مردم انتخاب كنند مثل امام، استقرار او مشروعیت پیدا میكند. امام(ره) ساز و كار تعیین كرد و لزوما نباید انقلاب شود. امین و منتخب مردم، خبرگاناند. این افراد ولی فقیه را از بین 100 نفر كسی را كه شروطی كه دین تعیین كرده، در او باشد مشخص میكنند و اگر آنها این را اعلام كنند به منزله بیعت مردم است.
وی افزود: در بسیاری از كشورهای غربی نیز انتخابات دو مرحلهای. رای مردم دخالت ندارد، ولی مشروعیت نمیدهد.
وی اظهار كرد: حتی اگر مردم با امام معصوم بیعت نكنند، حجتالله است، ولی ولایتش اجرا نمیشود.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) اشاره كرد و گفت: امام علی(ع) در این خطبه میفرمایند اگر مردم نیامده بودند و حجت بر من تمام نشده بود افسار شتر خلافت را روی كوهان آن میانداختم و رهایش میكردم.
وی خاطرنشان كرد: مردم كه بیایند اجرایی شدن ولایت واجب میشود. علی(ع) مشروعیت خود را از مردم نگرفت، بلكه خدا داده بود. مردم جای خدا نمینشیندند. مشروعیت الهی است و مقبولیت با مردم است. كسی كه اطاعت نشود رایاش اثری ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه «آقای كواكبیان میگویند كسانی كه حكم رهبری را نپذیرفتند، قبول نداریم» افزود: این كار خوبی است، ولی رهبری كه هیچ حكمی در مورد انتخابات سال گذشته صادر نكردند، تنها گفتند كه از قانون تمكین كنید و هر كه سند و مدركی دارد ارائه كند تا از مسیر قانونی طی شود و نه این كه بر طبل ابطال انتخابات بكوبد.
وی تاكید كرد: خطاب جنابعالی (كواكبیان) القاء چنین چیزی میكند كه رهبری حكم صادر كرده است و احمدینژاد منصوب رهبری است؛ رهبری حكم نكرد و از اول گفتند قانون همه چیز را تبیین میكند.
ذالنور ادامه داد: از مواردی كه نسبت به رییسجمهور گفتید، دفاع نمیكنیم، نمیگوییم رییسجمهور، پیغمبر، امام و ولی فقیه است او هم كسی است مانند هر یك از شما. ولی باید توجه كنیم رییسجمهور را چگونه نقد میكنیم در مقایسه با خودش یا دیگران. اگر با دیگران مقایسه كنیم و بگوییم چرا احمدینژاد اینطور شد، باید پرسید هاشمی و خاتمی چطور بودند آیا مانند مشایی نداشتند؟ ما نمیگوییم احمدینژاد چراغ قرمزها را رد نمیكند یا با سرعت غیرمجاز نمیرود، اما اگر مقصد نظام به طور مثال مشهد است، بدون انحراف حركت میكند. حالا ممكن است گاهی با سرعت غیرمجاز یا گاه كند حركت كند، اما دیگران اگر مسیر نظام مشهد بود سمت تبریز میرفتند.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: حمایت از مشایی اشتباه محض است و من در سخنانم نسبت به او نقد دارم، ولی رهبری فرمود كه مسائل را اصل و فرع كنید. اگر آقای احمدینژاد یك مشایی دارد، در ستاد كسانی كه شما مسوول آن بودید همه مشایی و بدتر از مشایی بودند.
وی ادامه داد: در بحث استكبارستیزی، نه فقط جریان اصلاحات، بلكه بسیاری از خودیها گفتند، چرا چوب در لانه زنبور میكنید، قهرمان مبارزه با هولوكاست چه كسی است و چه كسی رفت در مرز اسرائیل علیه آن حرف زد.
وی خاطرنشان كرد: عبدالله نوری كه در گذشته در مجلس هم رای نیاورد، از اسرائیل دفاع كرد و به هر كس این تریبون را میدادند نمیتوانست اینگونه از اسرائیل دفاع كند.
ذالنور گفت: دوستان شما بودند كه با نامه 132 امضایی به مقام معظم رهبری نوشتند كه جام زهر را بنوشید.
در ادامه كواكبیان با بیان اینكه «خوشحالم حاج آقا را بالاخره به سخن واداشتم» خطاب به ذوالنور گفت: من بین امام معصوم و ولی فقیه فرق قائل هستم؛ چرا كه در امام معصوم ملكه عصمت وجود دارد.
وی با بیان اینكه «حرف مردم مشروعیتبخش است» گفت: بحث من بحث حضرت علی(ع) نیست؛ چراكه خدا حضرت علی (ع) را انتخاب كرد و در این صورت بحث به مردم نمیرسد؛ بنابراین شما بحث را به امام معصوم نكشید. بحث ما درباره غیبت حضرت حجت و ولی فقیه است و این دو با هم تفاوت دارد.
وی تاكید كرد: حرف ما این است كه ما كه مشروعیت الهی را رد نمیكنیم، بحث مشروعیت مردمی را هم باید مورد توجه قرارد هیم و اصلا هر دوی اینها باید با هم مدنظر قرار بگیرد. مشروعیت الهی حتما باید باشد، اگر نباشد چه ضرورتی دارد كه مثلا من تابع ولایت فقیه شوم.
وی گفت: در زمان امام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از حضرت امام استفتا میكنند و از ایشان میپرسند ولی فقیه در چه صورت ولایت دارد، امام در پاسخ به آن استفتا میفرمایند ولی فقیه در همه حال ولایت دارد و لكن در امر حكومت كه بسته به نظر مردم است منوط به آرای ملت است كه در صدر اسلام به بیعت تعبیر میشد.
دبیركل حزب مردمسالاری افزود: مادامی كه مجلس خبرگان نباشد، ولی فقیه پیدا نمیشود و مادامی كه مردم نباشند مجلس خبرگان پیدا نمیشود، پس مادامی كه مردم نباشند ولایت فقیه پیدا نمیشود پس اگر مردم در پای صندوقهای انتخابات نروند یعنی رضایت نداشته باشند، خبرگانی در كار نخواهد بود.
وی خطاب به ذوالنور گفت: شما قبول دارید به یك ساعت حكومت بدون رضایت مردم شرعا اشكال دارد اگر اشكال ندارد جای بحث است اما اگر اشكال دارد منظور ما این است كه رضایت مردم مشروعیتبخش است.
ذوالنور هم گفت: مبنای یك ساعت را مشخص كنید.
كواكبیان ادامه داد: شما صحبت از بنیصدر و فلان آدم میكنید در حالیكه من میگویم باید شرایط را در نظرگرفت، ما نمیگوییم كه در هر حال مردم هر نظری داشته باشند آن نظرشان وحی منزل است، اما میگویم تا مادامی كه مردم نظر ندهند كار پیش نمیرود و بدون نظر مردم حكومت بر مردم شرعی نیست.
وی خطاب به حاضرین خاطرنشان كرد: شما سخنرانی مقام معظم رهبری در نوروز 88 و در جمع مردم مشهد را از سایت ایشان ببینید. ایشان تعبیری دارد كه میفرمایند ما در جمهوری اسلامی مشروعیت مردمی داریم.
وی در واكنش به اظهارات ذوالنور درباره مشایی گفت: شما گفتید كه دولتهای قبل از این دولت چند تا مشایی داشتند، ولی ما یك مشایی داریم خوب شما همین یك مشایی را نداشته باشید، شما همچنین ما را محكوم میكنید كه راه را اشتباه میرویم بحث ما این بحثها نیست و چنین بحثهایی ما را به جایی نمیرساند ما باید برای آینده طرح نو داشته باشیم تا جامعهمان را به سمت آرامش و فضای سیاسی سالم رهنمون كنیم.
این نماینده مجلس با بیان اینكه «استكبارستیزی روش میخواهد و علوم سیاسی و روابط بینالملل حرمت خاص خود را دارد» گفت: در سازمان ملل آقای رییسجمهور پای صحبتهای رییسجمهور آمریكا مینشیند اما وقتی رییسجمهور ما صحبت میكند رییسجمهور آمریكا جلسه را ترك میكند.
وی گفت: شما گفتید كه این دولت چراغ قرمز رد كرده سوال ما این است كه اصلا چرا این دولت باید چراغ قرمز رد كند.
ذوالنور هم با بیان اینكه «نوع بیان كواكبیان مغالطهای است و نه استدلالی» گفت: اگر بخواهیم رضایت مردم را تنها مورد توجه قرار دهیم باید گفت اگر مردم حاكم شهر را قبول نداشته باشند خطا كردهاند؛ چراكه در این بین حقوق متقابل وجود دارد.
وی همچنین درباره اظهارنظر كواكبیان مبنی بر «استفتای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از امام(ره)» گفت: امام فرمودند كه ولی فقیه در ابعاد مختلف ولایت دارد، ولی در امر حكومت این موضوع منوط به رای مردم است. پس ولی ولایت دارد و با انتخاب مردم ولایت از آسمان نمیافتد اگر مردم انتخاب كردند و آمدند میتوانند آن را اجرایی كنند.
وی درباره اظهارنظر كواكبیان مبنی بر اینكه «امام معصوم با ولی فقیه متفاوت است» گفت: بله اینطور است ولی در اعمال ولایت بین ولی فقیه و امام معصوم تفاوتی وجود ندارد و چنین نظری، نظر حضرت امام آیتالله گلپایگانی، شیخ انصاری، شیخ صدوق و افرادی اینچنینی است. بنده و آقای كواكبیان در مبانی شرعی آنقدر نفوذ نداریم كه در اینباره اظهارنظر كنیم.
كواكبیان نیز گفت: افتخار من این است كه دروس حوزوی را خواندهام و آیتالله گلپایگانی كه اخیرا مرحوم شدند از اساتید بنده بودند. اینها را میگویم كه به نوعی گفته باشم من یك مقدار متوجه هستم. حال سوال این است كه چه كسی مغالطه میكند من مدام بر چارچوب شرایط تاكید دارم، من میگویم باید بر اصل تعیین ولی فقیه بحث شود نه اینكه وقتی ولی فقیه تعیین شد مردم وظیفهشان این است كه اطاعت كنند.
وی گفت: من هم میگویم حیطه اختیارات ولی فقیه عین امام معصوم است ولی بحث من سر تعیین حاكم و حكومت است.
ذوالنور نیز اظهار كرد: من از اینكه آقای كواكبیان بالاخره پذیرفتند مقبولیت یك چیز و مشروعیت یك چیز است تشكر میكنم و افزود: حضرت امام(ره) فرمودهاند اگر مردم به رییسجمهور رای دادند ولی فقیه حكم او را تنفیذ و امضا نكرد حق تصرف در امور را ندارد و اگر تصرف كرد طاغوت است.
وی خطاب به كواكبیان گفت: باید مواضع را به طور شفاف بیان كرد بالاخره یك كسانی صددرصد در مبانی خط امام ذوب هستند و یك عده مقابل این خط قرار دارند. یك عده حاكمیت دینی را قبول دارند و میگویند مبنای مشروعیت مردم هستند یك عده ولایت فقیه را در چارچوب قانون اساسی قبول دارند و كسانی مثل آقای موسوی خوینیها میگویند كه ما در زمان حضرت امام بر اصل ولایت فقیه حرف داریم چه رسد به مطلقهاش، اما ابهت امام نمیگذاشت ما حرف بزنیم حال چرا الان نباید حرفی بزنیم.
وی گفت: خوب است كه آقای كواكبیان كه من ایشان را نیروی ارزشی میدانم اگر مواضعشان به آقای موسوی و كروبی نزدیك است اعلام كنند و كلا بگویند كه موضعشان به كدام سمت است چون به هر ترتیب بحث ما بحث حرف تا عمل است.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین تاكید كرد: باید دانست امام هر شئونی كه داشتند مقام معظم رهبری نیز همان شئون را دارند و در این باره فرقی بین امام (ره) و مقام معظم رهبری وجود ندارد.
كواكبیان نیز در ادامه خطاب به ذوالنور گفت: من در مناظرهای به آقای شریعتمداری هم گفتم مگر شما بازجویی میكنید كه میگویید موضعتان را شفاف كنید من مسوول خودم هستم.
وی افزود: من مقبولیت را غیرمشروعیت میدانم و نگفتم كه این دو مثل هم هستند معنای مقبولیت یعنی اطاعت از اوامر حكومت. اما مشروعیت توجیه عقلانی چرایی تبعیت از حكومت است اول باید تكلیف مشروعیت را روشن كنیم بعد به بحث مقبولیت برسیم.
وی خطاب به ذوالنور ادامه داد: اتفاقا شما ولایت فقیه را قبول ندارید، قبولی ولایت فقیه من بیشتر از شماست اصلا مگر شما ولی هستید كه هرچه میگویید من قبول كنم.
مدیر مسوول روزنامه مردمسالاری با بیان اینكه «ما معتقدیم اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی آمده است» گفت: من مسوول خودم هستم حالا اگر یكی گفته من در زمان امام جرات حرف نداشتم و حالا جرات دارم بیخود كرده، اصلا به ما چه مربوط است.
ذوالنور نیز در واكنش به این اظهارات گفت: آقای كواكبیان اصلا مناظره یعنی بیان نظر. من از موضع خودم و شما از موضع خودتان نقد میكنید و این به معنای تفتیش عقاید و شمشیر كشیدن نیست.
در ادامه این مناظره برخی از دانشجویان از كواكبیان در مورد مسائل سیاسی روز همچون حوادث 25 بهمن و ضرورت برخورد با سران فتنه و اینكه چرا در روز راهپیمایی نمایندگان مجلس كواكبیان روی صندلی خود نشسته بود، پرسیدند.
كواكبیان نیز در پاسخ گفت: من هركس را كه در مقابل حكم ولی فقیه بایستد قبول ندارم مصداقش هم هركس چه راست، یا سبز، یا قرمز باشد.
وی افزود: روزی كه نمایندگان در مجلس شعار دادند یك عده بیرون رفتند چرا كسی با آنها كاری ندارد من آدم بانظمی هستم و در طول مجلس هشتم یك دقیقه هم تاخیر نداشتم. با این حال من با نحوه شعار دادن مخالف بودم؛ چراكه شعار داده میشد خاتمی، كروبی و موسوی اعدام باید گردند. این در واقع یعنی حكم را صادر كردند كه قطعا باید اعدام شوند و حكم درباره این افراد باید اجرا شود در حالی كه من معتقدم اگر قرار است این افراد اعدام شوند دستگاه قضایی باید اینها را اعدام كند.
وی اظهار كرد: به نظر من مقامات عالیرتبه نظام محاكمه این افراد را مصلحت نمیدانند والا دستگاه قضایی با اینها برخورد میكرد. من كه موضع ایشان را میدانم چرا برخلاف آن عمل كنم، اتفاقا باید به من جایزه داده شود.
دانشجویی از كواكبیان در مورد ورود سپاه به امر سیاست پرسید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: طبق نظر حضرت امام(ره) بسیج و سپاه حق ندارند كار حزبی كنند، اما حق دارد كار سیاسی انجام دهند.
دانشجوی دیگری در مورد به شهادت رسیدن صانع ژاله و سخنانی كه در مورد او گفته شده است پرسید.
كواكبیان پاسخ داد: در بسیجی بودن او شكی نیست و همه ما انشاءالله بسیجی باشیم به هر ترتیب بنیاد شهید ایشان را شهید دانست. آقای شریعتمداری هم اخیرا گفتند كه ایشان برای ما خبر میآوردند. من وارد این بحثها نمیشوم به هر ترتیب ایشان شهید این نظام هستند و ما به ایشان درود میفرستیم و خدا نبخشد كسانی را كه قتلهای اینچنینی انجام میدهند و به نظر ما وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی باید عاملین این جنایت را به مردم معرفی كنند.
ذوالنور نیز گفت: من از آقای كواكبیان سوالی دارم. آیا نمایندگان مجلس كه آن روز شعار میدادند همه شعارشان مرگ بر خاتمی و كروبی بود؟ شما میتوانستید با دیگر شعارها همراهی كنید.
كواكبیان گفت: ما بیانیه دادیم مگر شما نمیخوانید.
ذوالنور هم گفت: شما كه میدانستید این نمایندگان برای چه مقابل میز هیات رییسه جمع شدهاند.
وی همچنین گفت: اینكه آقای كواكبیان میگویند مقامات علیرتبه نظام برخورد با سران فتنه را مصلحت نمیدانند، باید بگویم ایشان بارها فرمودهاند من مواضع خودم را در تریبون علنی بیان میكنم.
وی همچنین درباره اظهارات كواكبیان مبنی بر اینكه «من قانونگذار هستم و شانیت قانونگذار با شخصی مثل حاجبخشی فرق میكند» اظهار كرد: چند نفر از بستگان حاجبخشی به شهادت رسیدند و من مستمرا ایشان را در جبهه میشناختم نباید به ایشان توهین شود.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین بحث هدفمندسازی یارانهها را مورد توجه قرار داد و گفت: هدفمند سازی یارانهها قطعا جامعه را به شاخصهای عدالت نزدیكتر میكند. در دوران آقای هاشمی و خاتمی اگر قیمت بنزین از 60 به 65 تومان میرسید این مقدار افزایش باعث بالا رفتن تورم و حتی گرانی وسایل حمل و نقل میشد؛ بنابراین باید مدیریت دولت را تحسین كرد.
وی افزود: من شنیدهام كه برخی از نمایندگان مجلس برای انتخابات سال دیگر فعال شدهاند و در جلسات خود گفتهاند اگر دولت در طرح هدفمند سازی یارانهها موفق شود از هر لیستی كه احمدینژاد حمایت كند آن لیست رای میآورد؛ بنابراین ما باید كاری كنیم كه این طرح موفق نشود. البته من با آقای كواكبیان مزاح میكنم و منظورم به ایشان نیست.
وی با اشاره به وقایع رخ داده در سال 88 گفت: به هرترتیب انتخابات در بستری انجام شد و تمام مراحل آن از ابتدا تا پایان قانونی بود؛ اگرچه در هر انتخاباتی در سطح پایینی تقلب انجام میشود اما ساز و كار انتخابات ما به شكلی است كه كسی مثل مصطفی تاجزاده میگوید امكان تقلب در سطح گسترده وجود نداشته است.
ذالنور افزود: كسی نمیگوید كه آقای خاتمی، موسوی، هاشمی و كروبی از اول منافق بودهاند، نه انسانها در بستر طولانی تاریخی مواضع، حب و بغضها و جهتگیریهای سیاسیشان تغییر میكند؛ بنابراین میزان حال فعلی افراد است.
كواكبیان نیز گفت: افتخار من این است كه خودم از خانواده شهدا هستم و دست كسانی مثل حاجبخشی را میبوسم. ما با هم در مكه هم بودهایم. منظور این بود كه شانیتها با هم فرق میكند.
وی همچنین در مورد بحث هدفمند سازی یارانهها نیز اظهار كرد: باید دانست كه همه افتخارات اجرای این طرح برای دولت نیست. مجلس روی این موضوع دو سال كار كرده، ما میگفتیم شیب اجرا باید ملایم باشد تا نكند خدای نكرده این طرح خوب اجرا نشود. ما معتقدیم كه دولت و مجلس دست به دست هم دادند و كار را دنبال كردند.
ذوالنور نیز اظهار كرد: طرح هدفمند كردن یارانهها افتخار نظام است كه دولت در آن نقش محوری داشته و در این راستا زحمات مجلس نیز قابل تقدیر است.