80 درصد دانشآموزان دختر ايراني به اختلالات ساختار قامتي مبتلا هستند
بهطور متوسط هر دانشآموز ايراني در مقطع دبيرستان با يک يا 2 معضل مربوط به ساختار قامتي از جمله گودي کمر، افتادگيشانهها، پاهاي پرانتزي شکل و انحناي غيرطبيعي ستون فقرات مواجه است
تيترآنلاين - بيش از 80 درصد دانشآموزان دختر ايراني بهعلت فقر حرکتي به اختلالات ساختار قامتي مبتلا هستند.
به گزارش تيترآنلاين، وحيد هاجري، فيزيوتراپيست در گفتگو با سلامت با اعلام اين خبر افزود: بهطور متوسط هر دانشآموز ايراني در مقطع دبيرستان با يک يا 2 معضل مربوط به ساختار قامتي از جمله گودي کمر، افتادگيشانهها، پاهاي پرانتزي شکل و انحناي غيرطبيعي ستون فقرات مواجه است وي ادامه داد: متأسفانه در مدارس ما هنوز برنامه ويژهاي براي غربالگري اين دانشآموزان در نظر گرفته نشده است در حالي که اختلالات قامتي بسيار متنوع هستند.
هاجري با بيان اينکه نيمکتهاي مدارس ما استاندارد نيستند، تصريح کرد: هنوز مطالعه جامعي در مورد اينکه مدارس چقدر در بروز اختلالات قامتي مؤثرند انجام نشده است ولي بهطور کلي چيزي حدود 20 تا 25 درصد دانشآموزان بهنحوي در اثر شرايط غيراستاندارد مبتلا به اين اختلالات هستند.وي تاکيد کرد: دردهاي موضعي، اسپاسم و گرفتگي عضلات، اختلالات گردن و حتي اختلال سيستمهاي داخلي بدن، افتادگي شانهها، گوژپشتي و گرد بودن ناحيه پشت از جمله اختلالات شايع بين دانشآموزان است.
اين فيزيوتراپيست با بيان اينکه اختلالات ايجاد شده در دختران تا سن 16سالگي و در پسران تا سن 18سالگي ديگر قابل اصلاح شدن نيستند، اظهار دشت: اختلالات قامتي، در بيشتر موارد توسط مربيان مدارس و حتي والدين کاملا ناديده گرفته ميشود و فرد را در آينده در معرض ناهنجاريهاي جديتري قرار ميدهد.وي تاکيد کرد: مطالعه زياد در دانشآموزان که مجبورند ستون فقرات را مدت زيادي در يک حالت نگهدارند از جمله عوامل ايجاد ناهنجاريهاي ستون فقرات محسوب مي شو. البته اين حالت در مدرسه نمود بيشتري پيدا ميکند چون با توجه به اينکه کودک مجبور است 4 تا 6 ساعت از وقت خود را در مدرسه بگذراند، آن هم بيشتر در شرايط بيتحرکي و نشسته در يک کلاس يک ساعت و نيمه، پس فرصتي براي بازسازي ستون فقرات باقي نميماند.
نظرات بينندگان: ۲ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار