نویسندگان سرخورده شدهاند و كتابهای كمتری منتشر میشود در جوایز دولتی، خط و مشی آنها توسط مدیران فرهنگی تعیین میشود و در جوایز خصوصی هم، كتابهای منتشرشده، ممیزی و سرعت مجوز دادن به آثار تأثیر دارد
تاريخ انتشار: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۵۳
تيترآنلاين - پدرام رضاییزاده معتقد است: «حاشیههای بسیاری پیرامون جایزههای ادبی شكل گرفته است و برای نقد این جایزهها، باید فضا را آرامتر كرد تا بتوانیم در فضای آرامتری آنها را نقد كنیم.» این داستاننویس كه با مجموعهداستان مرگبازی در جایزهی گلشیری برگزیده و در جایزهی ادبی اصفهان تقدیر شده است، به فضای ایجادشده پیرامون جایزههای ادبی انتقاد كرد و گفت: «متأسفانه یكی دو سال است فضا بیمار شده است و حملههای بهدور از انصاف و نقدهای تند و تیزی به این جوایز میشود كه خیلی هم مبنای كارشناسی ندارد.» او با اشاره به نقش و تأثیر جایزههای ادبی گفت: «جایزههای ادبی بهطور كلی از این منظر میتوانند برای مخاطبان ادبیات مهم باشند كه یكسری آدم كه یا نویسنده هستند و یا منتقد ادبیات، آثاری را معرفی و یكسری كتاب را نامزد میكنند و این كتابها میتوانند برای مخاطبان كمتر حرفهیی ادبیات، گزینهای باشند تا آنها بهتر كتابها را انتخاب و تهیه كنند.» به گزارش ايسنا، رضاییزاده به شرایط فرهنگی جامعه اشاره و عنوان كرد: «ما نمیتوانیم بگوییم شرایط فرهنگی جامعه و تصمیمات مدیران فرهنگی تأثیری بر جوایز ادبی نداشته است؛ زیرا در جوایز دولتی، خط و مشی آنها توسط مدیران فرهنگی تعیین میشود و در جوایز خصوصی هم، كتابهای منتشرشده، ممیزی و سرعت مجوز دادن به آثار تأثیر دارد.» او با اشاره به كندشدن روند مجوز دادن به آثار گفت: «نویسندگان سرخورده شدهاند و كتابهای كمتری منتشر میشود.» این داستاننویس در ادامه به تفاوت عملكرد جایزههای ادبی دولتی و خصوصی اشاره كرد و گفت: «بعضی معتقدند جوایز دولتی به تیپ خاصی توجه میكنند و همهی نویسندگان را دربر نمیگیرند كه متأسفانه این حرف درست است. البته یكی دو سال است كه در سنجش نامزدها به نویسندگان طیفهای دیگر هم توجه میشود؛ اما در انتخاب برگزیدهها همان روند پیشین ادامه دارد. در جایزههای خصوصی هم توجه به نویسندگانِ مستقل است؛ یعنی آن نویسندگانی كه حمایت نهادهای دولتی و مدیران فرهنگی را ندارند».