درآمد حاصل از گردشگري در تركيه برابر با درآمد نفت در ايران است
سالهاست كه تاريخ و فرهنگ خود را به رخ جهانيان ميكشيم و از جذب 20 ميليون گردشگر سخن ميگوييم اما هنوز نتوانستهايم
تاريخ انتشار: شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۱
تيترآنلاين - وزير گردشگري تركيه، از تبديل اين كشور به يكي از پنج مقصد برتر گردشگري جهان تا سال 2014 خبر داده بود. تركيه همچنين، يكي از 10 مقصد گردشگري ارزان در دنياست. كشوري كه همچنان روند روبهرشدي را در زمينه صنعت گردشگري، طي ميكند و سالانه ميليونها گردشگر را به شهرهاي مختلف خود ميخواند تا با فرهنگ و آداب و رسوم و طبيعت اين كشور آشنا شوند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، سالهاست كه تاريخ و فرهنگ خود را به رخ جهانيان ميكشيم و از جذب 20 ميليون گردشگر سخن ميگوييم اما هنوز نتوانستهايم آنگونه كه بايد و شايد، تاريخ و فرهنگ و جاذبههاي طبيعي خود را به اين سفيران فرهنگ و آشتي، بشناسانيم و اما تركيه چه مسيري را در اين سالها طي كرده. مگر تخت جمشيد و مسجد جامع و غار زيويه و آرامگاه بايزيد بسطامي و ابوالحسن خرقاني، چه كم از مسجد اياصوفيه و شهر قونيه دارند؟
فاطمه بهبودي، راهنماي گردشگري، درآمد گردشگري در تركيه را برابر با درآمد نفت در ايران ميداند و ميگويد:« همانگونه كه ما براي استخراج نفت تلاش ميكنيم، وزارتخانه داريم و درآمد حاصل از فروش آن به رشد اقتصادي و فرهنگيمان كمك ميكند، دولت و مردم تركيه هم براي رشد گردشگري در كشورشان ميكوشند چراكه نفت و گاز و معادن طبيعي ندارند و ناچارند همه تلاش خود را بهكار ببرند تا با جذب گردشگر به كسب درآمد بيشتر بپردازند.»
او وجود جاذبههاي تاريخي و طبيعي را يكي ديگر از دلايل رونق گردشگري در تركيه مي داند: «استانبول، شهر بسيلر زيبايي است؛ آنكارا و قونيه و ديگر شهرها هم جاذبه هاي خاص خود را دارند و دولت و مردم تركيه برخلاف ايرانيان از همه اين امكانات براي جذب گردشگر، بهره گرفتهاند و با استانداردهاي جهاني، هماهنگ شدهاند. براي مثال در كشور تركيه، هتل سه ستاره واقعا سه ستاره است و و با هتل پنج ستاره ايران برابري ميكند.»
گويي فرهنگ گردشگري در ميان مردم شهر يا كشوري كه رفتوآمد گردشگر بسيار است، رواج پيدا ميكند. بهتر است مردم چگونگي برخورد با گردشگران را بدانند. بهبودي با اشاره به اينكه جذب گردشگر بيشتر، درگرو آموزش و بالابردن فرهنگ گردشگري است، بيان ميكند:« هنوز در ايران، گردشگران، انسانهاي خارقالعادهاي هستند كه از زيرچشم به آنها نگاه و احساس امنيت را از آنها سلب ميكنند در صورتيكه در كشور تركيه، چنين چيزي معنا ندارد؛ مردم اين كشور با گردشگران، همانگونه برخورد ميشود كه با يكديگر.»
او توريسم را هم در تضاد با سنت ميداند و هم معرف آن به ديگران و ميگويد:« اگرچه گردشگران دوست دارند با آداب و رسوم مردم هر شهر يا كشور آشنا شوند اما محدوديتها و تنگناهايي كه سنت و فرهنگ هر كشور، ايجاد ميكند را برنميتابند و مردم تركيه با اينكه برخلاف ظاهر مدرنشان، بسيار سنتي هستند اما بهخوبي پذيرفتهاند كه بايد پارهاي تعصبات را كنار بگذارند و گردشگرپذير باشند.مردم تركيه قبول كردهاند كه گردشگر براي خوشگذراني به كشورشان سفر ميكند پس بايد اسباب راحتي او را فراهم آورند.»
به باور بهبودي« كشور تركيه از هرامكاني براي جذب گردشگر در اين سالها بهره برده است. حتا شهر كوچك و كثيفي چون قونيه را كه از هرجذابيت تاريخي و طبيعي بيبهره است به يك مكان گردشگري تبديل كرده است. گرچه چه جاذبهاي بالاتر از مولانا آنهم در روزگار كنوني؟»
تركيه در مسير جهانيشدن لازمه جهانيشدن، داشتن انديشه جهاني است. انسانها بايد نظرات موافق و مخالف خود را تاب آورند و از تعصبات دوري كنند وگرنه نميتوانند از محدوده جغرافيايي خود، پا فراتر بگذارند.
هاني افسري، راهنماي گردشگري است. او هم، يكي از دلايل جذب گردشگر در تركيه را نداشتن درآمد حاصل از نفت و گاز ميداند و ميگويد: « خوشبختانه مردم تركيه بيبهره از نفت و گازند و گردشگري، مهمترين و اصليترين منبع درآمدشان است. از اينرو در رونق آن ميكوشند. البته اين، يكي از دلايل است. از ديگر علتهاي گسترش توريسم در اين كشور، جاذبه هاي فرهنگي و طبيعي آن است كه گردشگران را جذب ميكند.»
به باور او تركيه، پل ميان شرق و غرب است و مجاورت اين كشور با اروپا موجب شده كه همواره تركان، جلوتر از ما باشند. آنها پيش از ما به ضرورت ارتباط با اديان و مليتها و فرهنگهاي ديگر، پي برده و دريافتهاند كه هرگردشگر، امكاني بالقوه براي معرفي آداب و رسوم و زيباييهاي كشور آنان به كشورهاي ديگر است. مردم تركيه، ورود گردشگران را نه تنها تهديدي براي فرهنگ خود ندانستهاند كه به چشم يك امكان به آنها نگاه كردهاند.»
افسري، رشد گردشگري و غناي فرهنگي را لازم و ملزوم يكديگر ميداند و ميگويد: «وقتي بزرگترين مجسمه بودا در باميان را منفجر ميكنند يعني آنقدر فكر و فرهنگشان رشد نكرده كه دريابند با اين مجسمه ميتوانند ميليونها دلار بهدست آورند و گردشگران بسياري را جذب كنند.»
به گفته اين راهنماي گردشگري، بازاريابي هدفمند از جمله موارد مهمي است كه بايد به آن توجه شود و تركيه، بهخوبي ميداند با چه كشورهايي ارتباط برقرار كند و چه امكاناتي را در اختيارشان قرار دهد براي مثال، مردم اسپانيا بدون داشتن رواديد نميتوانند به تركيه بروند اما روسها، هر زمان اراده كنند ميتوانند وارد خاك اين كشور شوند بهگونهاي كه رفتن به تركيه براي آنها، آسانتر از سفر مسكو ـ سنت پترزبورگ است و اين بازاريابي و ارتباط هدفمند با كشورها، يكي ديگر از دلايل روند روبهرشد صنعت گردشگري در اين كشور است.»