عدم توليد برخي قطعات با فناوری بالا در کشور نگراني اصلي خودروسازان است
در حال حاضر تکنولوژي بالاي توليد برخي قطعات و عدم دسترسي به اين دانش، مهمترين مانع توليد و چالش در صنعت خودرو ايران است که اين مسئله در توقف خط توليد خودروسازان قطعا موثر است
تاريخ انتشار: دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۵۸
استاديار گروه خودرو، دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي وابستگي تکنولوژيک در صنعت خودرو را مهمترين چالش حال حاضر در صنعت خودرو ايران عنوان کرد و گفت: وابستگي فني و تکنيکي در توليد برخي از قطعات هم اکنون از مهمترين چالش هاي صنعت خودرو کشور است که بالطبع اين مسئله مشکلاتي را در صنعت خودرو کشور به همراه خواهد داشت.
دکتر اميرحسين شامخي در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به تاثير رقابت پذيري در افزايش کيفي خودروها به لحاظ فني و تکنيکي گفت: در حالي که هم اکنون اغلب خودروسازان دنيا با مشکلاتي نظير نبود بازار فروش و مسائلي از اين دست روبرو هستند اما مشکلات در صنعت خودرو ايران متفاوت بوده و بيشتربه دليل نبود دانش فني و فنآوري در توليد برخي قطعات است.
وي در ادامه به کشش مناسب بازار خودروي ايران اشاره و افزود: به نظر مي رسد براساس آمار موجود شرکتهاي خودروساز مشکلي به لحاظ بازار فروش خودرو در ايران نداشته و در اين راستا بازار خوبي براي توليدات داخلي شرکتهاي خودروساز در کشور وجود دارد.
وي تصريح کرد : در حال حاضر تکنولوژي بالاي توليد برخي قطعات و عدم دسترسي به اين دانش، مهمترين مانع توليد و چالش در صنعت خودرو ايران است که اين مسئله در توقف خط توليد خودروسازان قطعا موثر است، البته اين مشکل اختصاص به ايران نداشته و بسياري از کشورها با اين موضوع مواجه هستند و شايد تنها چند کشور دنيا قادر به توليد اين نوع قطعات باشند .
وي افزود: در شرايط فعلي و به واسطه تحريم ها تامين اين نوع قطعات با مشکلات بيشتري مواجه شده است و اين موضوع علاوه بر تاثير افزايش نرخ ارز بر قيمت قطعات و بالطبع توليد خودرو در داخل تاثير گذار خواهد بود.
عضو هيات علمي گروه خودرو، دانشکده مکانيک دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در ادامه تصريح کرد: انتقال ارز جهت واردات قطعات از ديگر مسائلي است که هم اکنون خريد و واردات برخي قطعات را با مشکل مواجه کرده است.
شامخي افزود: البته به نظر مي رسد هم اکنون عمده مشکل خودروسازان کشور، بازار فروش نباشد بلکه نگراني اصلي خودورسازان هم اکنون تامين قطعات خاص است.
وي همچنين اشاره و تصريح کرد: در شرايط افزايش قيمت ارز و مشکل واردات قطعات، اين امکان براي دولت فراهم است که از اين دو اهرم موثر بر قيمت قطعات وارداتي جهت حفظ تعادل بازار استفاده نموده و با افزايش قيمت دلار، عوارض گمرکي را کم نمايد، بنابراين اين مسئله از سوي دولت محترم قابل مهار است ولي بحث تامين قطعات اهرمي نيست که در اختيار دولت باشد.
وي سرمايه گذاري لازم در توليد قطعات با فنآوري بالا را راهکاري براي رفع مشکلات موجود در واردات اين قطعات عنوان کرد و اظهار داشت: همان گونه که بسياري از کشورها به چنين تکنولوژي دست يافتند قطعا ما نيز مي توانيم با صرف زمان و هزينه به اين تکنولوژي در کشور دست يابيم.
وي افزود: قطعا با وجود متخصصان مجرب در کشور و حمايت از اين افراد، کسب اين تکنولوژي در کشور بسيار سهل الوصول است بنابراين راه حل رفع مشکلات موجود در صنعت خودرو، بررسي نقاط ضعف، سرمايه گذاري و حمايت از مراکز پژوهشي و تحقيقاتي و متخصصان داخلي است.