سالهاست که خودروساز به حمایت دولتی تولید میکند و مردم هزینههای مترتب ایشان را با خرید گران خودروهایشان میپردازند تا صنعتی بماند که دولت میگوید روزی ملی خواهد شد
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۵۳
صنعت خودرو ایران سالهاست که با رویاهایی چون تولید انبوه، تولید ملی، صادرات فراوان و... روزگار میگذراند. سالهاست این صنعت ایام به این امید سپری میکند تا روزی بیاید که خوب است و همه چیز به کام! سالهاست که باغی بزرگ را از دریچهای کوچک میبیند.
سالهاست که خودروساز به حمایت دولتی تولید میکند و مردم هزینههای مترتب ایشان را با خرید گران خودروهایشان میپردازند تا صنعتی بماند که دولت میگوید روزی ملی خواهد شد؛ صنعتی که مزیتها در آن معنا ندارد و به هر قیمتی باید در آن ماند و تولید کرد! حال آنکه دیگر در دنیا خودرویی ملی برای هیچ کشوری معنا ندارد و خودرو کالایی است متشکل از سراسر شرکتهای بینالمللی. این بحث بماند برای بعد، اما یک نکته آزاردهنده باقی است.
آیا رویکرد تعرفهگذاری برای واردات به واقع از خودروساز حمایت میکند؟پس چرا چندی است که صنعتگران و خودروسازان هم مینالند و ثبات نرخ خودرو را منصفانه نمیدانند؟ در سوی دیگر مصرفکننده چرا ناراضی است؟ اویی که مجبور به خرید خودرو گران داخلی است و برای خودرو با کیفیت خارجی مجبور است دو برابر قیمت واقعی هزینه کند، چگونه راضی باشد؟!
در این میان دولت و نهادهای رسمی به نام حمایت از تولید داخلی از خودروهای خارجی بین 90 تا 110 درصد عوارض میگیرند و از سوی دیگر هم از هر خودرو داخلی دستکم دو میلیون تومان درآمد ایجاد میکنند. پس چه دلیلی برای تغییر داریم. کشور سود میبرد یا مردم؟چه سوالی است این سوال من!
مصرفکننده از قیمت گران خودرو داخلی و خارجی مینالد، تولیدکننده از نامناسبی فضای کسبوکار، کمبود منابع مالی و...
آنوقت من به دنبال مقصرم! من که نفهمیدم چرا دولت از هر دو سو، سود میکند و چرا هر دو طرف اصلی ماجرا مینالند. راستی دولت وظیفه اش چه بود؟!