ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
4 June 2025, چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ , ۸ ذو الحجة ۱۴۴۶
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
 
داخلی     آرشيو گزارش     بهداشت و سلامت
کد مطلب : 4562
۰
توصيه مطلب 
خود زشت پنداری بیماری سالن‌های مد
لیلا شاهی
دختران جوان بین سنین ۱۶ تا ۲۵ سال و مخصوصا در آستانه ازدواج، دختران شهرستانی که به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند یا در مراکز تحصیلی پذیرفته می‌شوند و زنان بعد از اولین زایمان مشتریان اصلی خود زشت پنداری هستند
تاريخ انتشار: سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۲
خود زشت پنداری بیماری سالن‌های مد
توهم "خود زشت پنداری" یکی از ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه است. ۹۰ درصد زنان و ۱۰درصد مردان، مبتلا به این بیماری هستند به نحوی که درباره فیزیولوژی بدن خود دچار توهم زشت پنداری شده و همواره از دیگران در مورد چاقی یا لاغری اندام خود، بزرگ یا کوچک بودن بینی یا دیگر نقایص پرسش نموده و دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.» 

دکتر ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با سینانیوز درباره بیماری سالن های مد که به آنورکسیا معروف شده است می گوید: «متاسفانه تبلیغات گسترده ماهواره‌ها و حتی بعضی از رسانه‌های داخلی در مورد انواع داروهای لاغری، تبلیغات زیبایی، لیپوساکشن و حتی کاشت مو باعث ایجاد نوعی مسابقه زیباسازی در جامعه شده است.» 

آسیب‌شناس اجتماعی تاکید کرد: «دختران جوان بین سنین ۱۶ تا ۲۵ سال و مخصوصا در آستانه ازدواج، دختران شهرستانی که به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند یا در مراکز تحصیلی پذیرفته می‌شوند و زنان بعد از اولین زایمان مشتریان اصلی خود زشت پنداری هستند.» 

دکتر ابهری خاطر نشان کرد: «انواع داروهای ضد چاقی در جامعه از عطاری‌ها گرفته تا تولید کنندگان خارجی که تابع هیچ گونه نظم و نظام بهداشتی نیستند، مستقیما سلامتی افراد را مورد هدف قرار داده و به آسانی این مواد تبلیغ می شوند به نحوی که درآمد میلیاردی برای آنان دارد.» 

وی گفت: «چاق بودن یک عارضه جسمی است که همواره در طول تاریخ وجود داشته که با برقراری رژیم غذایی یا مشاوره با متخصصین تغذیه می‌توان از آن جلوگیری کرد. پیاده روی، کاستن مواد نشاسته‌ای و قندی از رژیم روزانه، پرهیز از تنبلی و اشتغال به ورزشهای متناسب با سن و سال، بهترین روش‌های مقابله و پیش گیری ازچاقی است.» 

دکتر ابهری افزود: «بسیاری از افراد به امید لاغری داروهای تبلیغ شده در ماهواره را مصرف کرده و دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند. این در حالی است که ما بهترین متخصصان کشور را داریم بنابراین مردم نباید از این اقلام استفاده کنند چرا که مصرف این دارو‌ها توهین به شخصیت و شعور ما ایرانیان است علاوه بر این ترکیب داروهایی که تبلیغ می‌شود به هیچ عنوان مشخص نیست به نحوی که در بررسی‌ها مشخص شده در این دارو‌ها مواد مخدری مثل شیشه نیز مورد استفاده قرارمی گیرد.» 

وی بیان کرد: «ادامه دادن این طرز تفکر به بیماری روانی آنورکسیا منجر شده و در ‌‌نهایت ممکن است منجر به مرگ شود. (بیماری آنورکسیا بیماری بی‌اشتهایی عصبی است که با خواسته فرد صورت می‌گیرد به طوری که پیشرفت این بیماری منجربه مرگ فرد می‌شود.) اینکه ما خود را به آب و آتش بزنیم تا لاغر شویم چه امتیازی در زندگی دارد که سلامتی به طور کلی به مخاطره بیفتد.» 

این آسیب‌شناس اجتماعی عنوان کرد: «این فرهنگ غلط در جامعه ما در حال نهادینه شدن است. این موضوع در روزگاران گذشته، در چند دهه قبل وجود داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی به سمت فراموشی رفت ولی با این حال ماهواره‌ها وارد عمل شدند و مسابقه و رقابت منفی فخر فروشی فیزیکی در مهمانی‌های زنانه ایجاد کردند، به طوری که در نمایش‌های مختلف پوشاک اکثریت لباس‌های مورد تبلیغ برای سایزهای لاغر و متوسط بوده و در مقابل برخی از بانوان برای خرید سایزهای بزرگ مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.» 

به گفته دکتر ابهری، ایجاد فشن شو‌ها باعث رقابت منفی و آزار دهنده در بین زنان شد تا آنجا که دربین دختران جوان و مجرد اولین شرط پیدا کردن فرد مورد علاقه خود لاغر شدن بود بنابراین وجود چنین تفکر‌هایی باعث ناهنجاری رفتاری به شکل وسواس شد به نحوی که در تغذیه و رفتارهای روزمره افراد تاثیر گذاشته و خودنمایی می‌کند. 

آسیب‌شناس اجتماعی در پایان تاکید کرد: «فرهنگ سازی و ساختن بسترهای فکری در جامعه توسط رسانه‌ها و نهادهای مرتبط با بانوان در مورد ارائه راهکارهای علمی و منطقی برای داشتن اندام متناسب می‌تواند مقابله اساسی با این هجوم فکری و فرهنگی در جامعه شود.»
Share/Save/Bookmark
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
قد بلند بر افزایش خطر ابتلا به بیماری ها تاثیر دارد
۹۰ درصد زایمان‌ها در کشور همچنان به صورت سزارین انجام می‌شود
اگر یک کلیه دارید «ویتامین D» نخورید
دیوانگان و عاشقان سراغ پزشکی می‌روند‬!
کشورهای اطراف، سیب زمینی و پیاز ایران را به دلیل نیتریت بالا وارد نمی‌کنند
وضعیت ارایه خدمات دارویی در کشور مطلوب نیست
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“