چین برای طراحی پوسترهای فیلمهای سینمایی این کشور، کپی عین به عینی از پوسترهای هالیوودی انجام داد.
به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، پس از کپی شدن بسیاری از محصولات دیجیتالی، کامپیوتری، صنعتی و ... از نمونه اصلی آنها که تولید شده شرکت های معروف دنیا و کشورهای بزرگ صنعتی است این بار چین به سراغ کپی کردن محصولات فرهنگی و هنری کشورهای مطرح رفته است و پوسترهای فیلم های هالیوودی را از نمونه اصلی آنها کپی کرده است.
البته پیش از این کشور چین فیلم های هالیوودی را کپی کرد که برای جلوگیری از تکرار این موضوع استودیوهای هالیوودی طی یک قرارداد تجاری، آمادگی خود را برای ساخت سالانه 20 فیلم در چین اعلام کرده است تا شاید تا حدودی این سلطان کپی رایت را به کنترل درآورد.
نکته جالب توجه اینجاست که چین یکی از کشورهایی است که قانون کپی رایت یا همان مالکیت معنوی را دارد اما این قانون در کشور چین جدی گرفته نمی شود و گواه آن همین پوسترهایی است که دیده می شود. برای مثال پوستر فیلم «لائونان رن» از روی پوستر فیلم «ایده های مارس» کپی شده، و پوستر فیلم «ایریس چانگ» از پوستر فیلم معروف «پیانیست» تقلید شده و نمونه های دیگر که عین به عین و یا بسیار نزدیک به نمونه اصلی آن است.
البته اگر بخواهیم تنها بینای عیب دیگران نباشیم باید گفت که در زمینه کپی پوستر فیلم های هالیوودی ایران در این زمینه گامی جلوتر از کشور چین برداشت برای مثال پوستر فیلم های جرم، حوالی اتوبان، ملک سلیمان و .... از جمله آثاری بودند که برابر اصل طراحی شده و جایزه نیز گرفتند. تنها تفاوت کشور چین در کپی پوستر فیلم های هالیوودی با ایران در این است که کاگردانان ایرانی از اصلا به پوستر این فیلم ها نگاه نمی کنند و مبالغ کلان و هنگفتنی نیز بابت طراحی این پوسترها به گرافیست های مطرح و بسیار دقیق می دهند و بدتر از آن داوران برای این پوسترها که زحمت آنها در هالیوود کشیده شده به کپی کاران ایرانی جایزه های جشنواره های بزرگ را نیز می دهند یعنی آنها نیز نمی دانند که این پوسترها قبلا طراحی شده است اما در کشور چین تنها کپی صورت می گیرد و کارگردانان یا همان ها که قرار است پول ایده و خلاقیت را بدهند برا این مهم واقفند که کدام کار کپی و کدام کار اصل است و طراح برای پوسترهایی که نمونه آنها را می بینید تنها پول کپی را می گیرد نه طرح.