مشکلات تازه بر سر راه هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران
مينا مجدي
تمام ارتباطات ناوگان هوايي کشورمان از طريق ياتاست و در شرايطي که اين اتحاديه اقدام به طرد اعضايي بکند دگر عضوها نيز از عملکرد ياتا پيروي خواهند کرد که اين به نوبه خود مشکلاتي را به همراه دارد
تاريخ انتشار: پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۸
در حالي اتحاديه بينالمللي حملونقل هوايي جهان«ياتا»، همکاري خود را با شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران قطع کرد که ناوگان هوايي کشور بيشترين مشکلات را در جابجايي مسافر داراست. با اين حال برخي کارشناسان معتقدند در صورتي که ايراناير از هماکنون تلاش خود را براي مقابله با تحريم آغاز کند، ميتواند در آينده بر مشکلات خود غلبه کند.
به گزارش تيترآنلاين به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي، اتحاديه بينالمللي حمل و نقل هوايي جهان«ياتا» طي هفته گذشته ارتباط کاري خود را با ايراناير قطع کرد. اين اقدام به اين معني است كه ايران اير همانند شركتهاي هواپيمايي ديگر نميتواند از خدمات تسويه حساب استفاده كند. بر ايناساس هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران وارد مرحله تازهاي از مشکلات خود ميشود.
ايراناير همچنان ميتواند پروازهايش را انجام دهد اما نميتواند از تسهيلات شركتهاي هواپيمايي ديگر و آژانسهاي مسافرتي غيرايراني براي فروش بليت پروازهايش به مسافران استفاده كند.
«حميد غوابش»، دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي کشور در خصوص قطع ارتباط ياتا با ايراناير گفت: «بسياري از شرکتهاي هواپيمايي دنيا عضو ياتا نيستند و با توجه به اين که ايران يکي از اعضاي قديمي ياتا در راستاي بهرهمندي از امکانات و مزيتهاي اين اتحاديه است، به تعليق انداختن تسويه حساب ايراناير به معناي عدم فعاليت در حمل و نقل هوايي کشور نيست.»
وي به ارائه پيشنهادي در راستاي مقابله با اين مشکل پرداخت و اذعان داشت: «شرکت هواپيمايي ايراناير بايد اقدام به تغيير ساختارها در ميانمدت کرده تا از اين طريق مشکلات را کاش دهد.»
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي کشور در ادامه با بيان اين که ايراناير نبايد از حق خويش در ياتا صرفه نظر کند ادامه داد: «ايراناير به عنوان يکي از اعضاي قديمي ياتا بايد موضوع را پيگيري کند تا از اين طريق حقوق مادي و معنوي اين شرکت ناديده گرفته نشود.»
به اعتقاد وي، بايد ساختارها به شکلي در شرکت هواپيمايي ايراناير شکل گيرد تا بدون دخالت و حمايت ياتا هم بتوان به فعاليتهاي فروش و تهاتُر ادامه داد. غوابش تاکيد کرد که بايد به شکل قانوني و کاملا حقوقي به اين امر رسيدگي شود.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي کشور با اشاره به اين که بايد بر عواقب اين مشکل غلبه کرد يادآور شد: «سيستم پروازي ايراناير براساس تسهيلات فروش و تهاتُر مالي ياتا شکل گرفته بود لذا در صورتي که بتواند تغيير ساختاري را در طي مدت معيني تغيير دهد کمترين مشکل را متحمل خواهد شد.»
غوابش با بيان اين که فعاليت حمل و نقل هوايي کشور با اين تحريم متوقف نميشود افزود: «عضويت در ياتا و حضور در عرصه بينالمللي و تعامل با شرکتهاي بينالمللي يکي از مهمترين الزامات شرکتهاي حمل و نقل هوايي است که در عرصه بينالمللي فعاليت ميکنند و اين به نوبه خود داراي مزيتهايي است؛ اما تحميل مشکلات بدين معنا نيست که سيستم حمل و نقل هوايي کشور متوقف شود.
دفاتر ايران اير براي فروش بليت با مشکل مواجه ميشوند از سوي ديگر "محمد بهيرايي" کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوايي کشور گفت: «در حالي ايران از عضويت ياتا کنار گذاشته شد که ياتا يکي از مهمترين اتحاديهها در راستاي حمايت از ناوگان هوايي کشورها بالاخص ايران است چرا که ناوگان هوايي کشورمان بيشترين مشکلات را داراست و حمايت اين اتحاديه ميتوانست موثر واقع شود.»
وي خاطر نشان کرد: «متاسفانه ناوگان هوايي کشور بيشترين مشکلات را در جابجايي مسافران دارد اين در حالياست که کشورهاي طرف قرارداد هوايي نسبت به ايران تسهيلاتي ارائه نکرده و بايد نسبت به تعهداتي که در قبال ايران دارند، مسئول باشند.»
کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوايي کشور در ادامه با اشاره به اين که به تعليق درآوردن مسائل مالي ايران برنامهريزيهاي ايراناير را مختل ميکند ادامه داد: «يکي از مهمترين مشکلات حاضر موانع فروش بليت است.»
به گفته وي، براساس آنچه که رخ داده شرکت هواپيمايي ايراناير بايد در راستاي حمل و نقل مسافري و بار برنامهريزي کند.
بهيرايي ادامه داد: «تمام ارتباطات ناوگان هوايي کشورمان از طريق ياتاست و در شرايطي که اين اتحاديه اقدام به طرد اعضايي بکند دگر عضوها نيز از عملکرد ياتا پيروي خواهند کرد که اين به نوبه خود مشکلاتي را به همراه دارد.»
اين کارشناس حمل و نقل هوايي کشور به ارائه پيشنهادي پرداخت و اذعان داشت: «يکياز مهمترين راهکارهاي که شرکت هواپيمايي ايراناير را در حل اين مشکل کمک ميکند، فروش بليت به شکل اينترنتي و افزايش خدماتش در داخل و خارج از کشور است.»
وي خاطر نشان کرد: «بسياري از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي کشور تلاش در تداوم فعاليت اين ناوگان دارد که هر روز شاهد فشارهايي براين صنعت هستيم.»
هر تحريمي هزينهاي براي ايران دارد در همين راستا «محمد صادق ديجوري»، کارشناس مراقبت پرواز گفت: «عملکرد ياتا جاي سوال دارد و نميتوان تعجب از اين اقدام را ناديده گرفت.»
وي خاطر نشان کرد: «ياتا و موسسات امثال اين اتحاديه براي از دست ندادن منافعشان هرکاري ميکنند.»
به گفته ديجوري، براي حفظ ارتباط ياتا با ساير کشورها تحميل چنين تحريمي غيرقابل پيشبيني نبود.»
دي جوري در ادامه با بيان اين که حمايت از صنعت حمل و نقل هوايي اعضاي اين اتحاديه جزو وظايف ياتا محسوب ميشود عنوان کرد: «ياتا نبايد تحت تاثير فشارها قرار بگيرد چرا که ايراناير يا هر خطوط هوايي که دچار مشکل ميشوند بايد از حمايت ياتا بهرهمند شوند اما اين اتحاديه با اقدام اخير خود خلاف اينموضوع را ثابت کرده است.»
وي يادآور شد: «حال با اين وضعيت از لحاظ اقتصادي مشکلاتي براي ايراناير به وجود ميآيد که از قبل پيشبيني نشده است.» وي يکي از راهکارهاي موجود در راستاي رفع اين مشکل را تشکيل کميسيوني از کارشناسان براي رفع اين بحران دانست.
دي جوري برخورد تخصصي از طريق حقوقي و روابط را بهترين راهکار در راستاي تغيير تصميم اخير ياتا عنوانکرد.