متاسفانه آنگونه كه بايد سينماگران به تحقيق و مطالعه بها نميدهند. پايه پژوهش بسيار ضعيف است. اين در حالي است كه موضوعات ناب و سوژههاي متنوع در تاريخ و فرهنگ ايران نهفته است
تاريخ انتشار: دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۱
تيترآنلاين - مركز گسترش سينماي مستند و تجربي از بخشهاي مختلفي تشكيل شده است. يكي از بخشهاي مهم اين مجموعه كتابخانه تخصصي «سيدابراهيم اصغرزاده» است كه به طور رسمي در سال 87 با مسووليت «هادي جعفري» آغاز به كار كرده است.
وي درباره تعداد آثار و موضوعات كتابهاي اين مجموعه گفت: كتابخانه حاوي 13هزار جلد كتاب است. سههزار جلد آن طي دو سال خريداري شده است. نيمي از كتابها مربوط به حوزه سينما است؛ در تمام زمينهها چون كارگرداني، انيميشن، فيلم كوتاه و مستند. باقي كتابها به موضوعات مختلفي چون مذهبي، تاريخي و روانشناسي اختصاص دارد.
وي ادامه داد: پس از افتتاح رسمي كتابخانه به لحاظ نرمافزاري تجهيز شد و اعضا ميتوانند از طريق اينترنت كتاب مورد نظر خود را جستجو و درخواست كنند.
وي با بيان اينكه كتابهايی كه در حوزه سينما منتشر ميشود بسيار كم است ولي با تمام كاستيها تمام نسخههاي سينمايي براي تجهيز كتابخانه خريداري شده، اظهار داشت: كتابهايي اينجا داريم كه فقط يك نسخه از آن موجود است. كمبود فضا موجب شده وقتي آثار جديد به كتابخانه اضافه ميشود آثار گذشته را وجين كنيم. عمده كتابها هم از نمايشگاه بينالمللي كتاب تهيه ميشود. همچنين حمايت از پاياننامههاي دانشجويي را مدنظر داريم كه به دليل محدوديت مكان فعلا ميسر نيست.
تشكيل «بانك فيلم» فعاليت ديگر اين كتابخانه است. جعفري درباره اين بخش توضيح داد: بانك فيلم راهاندازي شد تا امكاني باشد براي استفاده فيلمسازان. اين كتابخانه نخستين مكاني است كه فيلمهاي مستند را يك جا گرد آورده است. در حال حاضر حدود 500 فيلم توليدي خود مركز براي مشاهده ارايه ميشود.
جعفري از فروشگاه خريد اينترنتي كتاب گفت و اظهار داشت: براي فروش كتاب، فروشگاه مجازي در وب سايت مركز شكل گرفت. كتابهاي توليد مركز و چند اثر سينمايي به شكل آنلاين از طريق اين فروشگاه به فروش ميرسد.
گزارشگر ايبنا از وي درباره مراجعه هنرمندان و فيلمسازان عرصه مستند به كتابخانه پرسيدم، او پاسخ داد: متاسفانه آنگونه كه بايد سينماگران به تحقيق و مطالعه بها نميدهند. پايه پژوهش بسيار ضعيف است. اين در حالي است كه موضوعات ناب و سوژههاي متنوع در تاريخ و فرهنگ ايران نهفته است حتي داستانهاي كوتاه بسياری قابليت اقتباس دارند؛ ولي اصلا به مسئله اقتباس توجهي نميشود. استقبال آنگونه كه بايد باشد نيست. از فيلمسازان توقع بيشتري ميرود. بيشتر مخاطبان كتابخانه دانشجويان رشته سينما و دانشجويان ديگر رشتهها چون فنياند.
جعفري گفت: «بانك اطلاعاتي هنرمندان» بخشي است كه به مرور در حال شكلگيري است.