تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها مصوبه شواريعالي انقلاب فرهنگي است
در این مصوبه تأکید شده است که دانشجویان زن و مرد لازم است در گروههای مجزا به کارهای گروهی دانشجویی بپردازند مگر اینکه مجزا کردن زن و مرد منجر به تعطیلی کلاس شود
تيترآنلاين - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تفکیک جنسیتی در دانشگاهها مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است، افزود: در این مصوبه تأکید شده است که دانشجویان زن و مرد لازم است در گروههای مجزا به کارهای گروهی دانشجویی بپردازند؛ مگر اینکه مجزا کردن زن و مرد منجر به تعطیلی کلاس شود، بنابراین دانشگاهها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیطهای اداری از اختلاط غیرضروری زن و مرد تا جایی که موجب تعطیلی کار نشود، جلوگیری شود.
کامران دانشجو در سخنانش در جشن سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه نیز اصلاح میشود و این به معنای آن است که اگر دانشگاه اصلاح نشود، جامعه و کشور نیز اصلاح نمیشود، بر این اساس دانشگاه باید به سمت ارزشهای انقلاب حرکت کند و باید توجه داشت که دانشگاه
” هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای ویژه زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و تعطیلی بوجود نیاید کلاسها باید جدا شوند. “
نیز دارای شکل و محتواست و نمیتوان با توجه به یکی نسبت به دیگری بیتوجهی کرد. وی تأکید کرد: مشکل اساسی دانشگاههای کشور این است که بر مبنای مناسبات غربی پایهریزی شده است و این مشکل ریشهای است، در واقع هم در شکل و هم در ماهیت اشکال وجود داشت، چون سنگ بنا به این نحو چیده شده است. به اعتقاد وزیر علوم، این مناسبات با هنجارهای ایرانیـ اسلامی همخوانی ندارد اما به مرور زمان هنجار شده است و حالا که میخواهیم دست به شکل و محتوا بزنیم، صدای عدهای حتی در اثر دلسوزی در میآید، چون فکر میکنند این هنجار درست است.
دانشجو ادامه داد: انقلاب برای حاکم شدن ارزشهای الهی در همه مناسبات رخ داد. وی با بیان اینکه ماهیت در دانشگاهها همین متون درسی بویژه در علوم انسانی است، تصریح کرد: علوم انسانی مقصد را مشخص میکند و مابقی علوم کمک میکنند که به این مقصد دست یابیم. وزیر علوم تأکید کرد: ISI قبله نیست که همه قابلیتهای خود را به آن سمت حرکت دهیم، نمایه ISI ارزش خود را دارد ولی قبله نیست.
وی با اشاره به بحث بازنگری متون درسی و انتقادات موجود در این راستا، تصریح کرد: باید دید که علم سکولار
” همچنین در محیطهای تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها هرگاه موجب ظن شود؛ باید محیطهای جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفت. “
در تفکر لیبرال در واقع چه بود؟ چه هست و چه خواهد شد؟ علم در نگاه اسلامی به این موضوع اینگونه نگاه میکند که چه کسی خلق و برای چه خلق کرد؟ وی با بیان اینکه علوم انسانی نیازمند بازنگری است، اظهارکرد: موضوع این است که انسان در تفکر اسلامی چیست، در واقع میخواهیم این موضوع را بازنگری کنیم، اگر کسی مخالف است در اینباره نظر خود را ارائه کند.
به گزارش ایسنا، دانشجو در ادامه با طرح این سوال که صورت دانشگاه چیست، گفت: ظاهر دانشگاه باید به نحوی باشد که هر فردی که وارد آن میشود بداند که این دانشگاه، دانشگاه نظام جمهوری اسلامی است. دانشجو با بیان اینکه یک عده میگویند تفکیک جنسیتی توهین به استاد و دانشجو است، به مصوبه یکصدمین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی مورخ 6/5/66 که برای این دولت نیست اشاره کرد و گفت: شورای انقلاب فرهنگی اگر در بحث آموزش عالی مصوبهای داشت یعنی قانون است. در اینباره در این مصوبه به حفظ حدود برخورد اسلامی در برخوردها و معاشرتها اشاره شده است و در بند یک آمده است دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاسهای درس در 2 ردیف جداگانه بنشینند و در تبصرهای آمده است هرگاه
” دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها، سالن تشریح و اتاق کامپیوتر و... حتیالمقدور در نوبتهای خاص و به صورت جداگانه استفاده کنند. “
در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای ویژه زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و تعطیلی بوجود نیاید کلاسها باید جدا شوند. همچنین در محیطهای تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها هرگاه موجب ظن شود؛ باید محیطهای جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفت.
وی افزود: در بند 5 این مصوبه آمده که لازم است تا دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها، سالن تشریح و اتاق کامپیوتر و... حتیالمقدور در نوبتهای خاص و به صورت جداگانه استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد: در بخشهای دیگری از این مصوبه آمده است مسؤولان مرد باید منشی مرد داشته باشند همچنین اماکن عمومی مانند قرائتخانه، کتابخانه و اتاقها باید برای زنان و مردان جدا باشد.
***
به گزارش تيترآنلاين، اين نوع نگاه ناخودآگاه اين ديد را ترويج مي کند که دانشگاه هاي کشور تنها کار کردشان ارتباط بين دختر و پسر است. اما در ميان تمام تکاپوهاي جنسيتي در تعريف دانشگاه ماهيت اصلي دانشگاه و دانش مغفول مانده است. نگاه جنسيتي به دانشگاه و دانشجو فراموش مي کند که دانشگاه در واقعمکان دانش است. مکاني است براي کسب و توليد علم. هيچ گاه کسي هنگامي که از
” مسؤولان مرد باید منشی مرد داشته باشند همچنین اماکن عمومی مانند قرائتخانه، کتابخانه و اتاقها باید برای زنان و مردان جدا باشد “
علم سخن به ميان مي آيد يا قرار است از يک تئوري دانشگاهي براي بهبود زندگي بشر استفاده شود از جنسيت صاحب نظر سوال نمي کند يا از روابط شخصي او با جنس مخالف سخني نمي گويد.
در اين ميان هم کسي سخني از کيفيت آموزشي دانشگاه ها به ميان نمي آورد. کسي نمي پرسد که دانشجويان دختر و پسري که سر کلا س ها نشسته اند از چه متوني و با چه کيفيتي استفاده مي کنند يا چه کسي با چه سطح و دانشي به عنوان استاد به آنان چيزي مي آموزد. مسوولي هرگز از سطح پايين مقالا ت و کتب علمي شکايتي ندارد و از رتبه هاي پايين علمي دانشگاه هاي ما سخني نمي گويد.
حتي برنامه هاي بلند مدت و کوتاه مدت با بودجه هاي آن چناني اجرا مي شود تا مساله جنسيت را در دانشگاه ها مديريت کنند اما در مقابل چندان عزم کافي و طرح جدي براي نظارت بر کيفيت دانشگاه ها و محتواي علمي آنها و همچنين ارتقاي سطح علمي دانشگاه ها وجود ندارد. دانشجويان به کمک کلا س کنکور و کتب رنگارنگ تستي به دانشگاه ها ميآيند، چند سالي چندين ميليون از جيب دولت يا خانواده شان هزينه مي کنند و در نهايت از دانشگاه خارج مي شوند برخي مي گويند که اگر دانشگاه ها تک جنسيتي شوند مشکلا ت آموزشي هم حل مي شود اين گروه خوب است که نگاهي جامع به برون داد علمي مجموعه دانشگاه هاي کشور داشته باشند.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۳ نظر غيرقايل انتشار
همت
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۰:۱۹
يكي از علل ازدواجهاي دانشجويي در دانشگاهها همين در ارتباط بودن دختر و پسر با هم هست كه مي تونن با هم آشنا شوند متاسفانه با اين سخت كار آمار مجردان كشور را حسابي بالا مي بريد (2105)