مطرحكنندگان طرح تفكيك جنسيتي در مهد كودكها چه نگرشي به كودكان دارند؟
نويسنده : محمدحسيننجاتي
اين طرح علاوه بر نگاه نامناسب و نادرستي كه همراه خود دارد، عملا براي مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني ميسر نيست.
تاريخ انتشار: سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۱
تيترآنلاين - سياستهاي تفكيك جنسيتي در دولت به مهدهاي كودك و دورههاي پيشدبستاني هم رسيد. وزارت آموزش و پرورش با ارسال بخشنامهاي اعلام كرد: اختلاط نوآموزان دختر و پسر در كلاسهاي پيشدبستاني و مهدهاي كودك ممنوع است.
تفكيك جنسيتي در مراكز پيش دبستاني و مهدهاي كودك در حالي است كه بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي از سالجاري مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني زير نظر وزارت آموزش و پرورش اداره ميشوند. همچنين تلاش دستگاههاي دولتي در رابطه با ورود به برنامههاي آموزشي مهدهاي كودك و افزايش سهم نظارتهاي دولتي به شكلي است كه در اين دستورالعمل كه از سوي وزارت آموزش و پرورش به تمامي مراكز مجاز پيشدبستاني ارسال شده، آمده است: اختلاط نوآموزان دختر و پسر در كلاسهاي پيشدبستاني ممنوع است، براساس مفاد اين دستورالعمل در مراكز پيشدبستاني مستقل كه تعداد نوآموزان ثبتنام شده كمتر از حد نصاب براي تفكيك دو گروه سني (چهار سال تمام) و (پنج سال تمام) است، ثبتنام نوآموزان چهار و پنج ساله در يك كلاس با نظر آموزش و پرورش، مشروط بر رعايت اصل اجراي برنامههاي آموزشي و پرورشي ويژه هر گروه سني بلامانع است. سياستهاي تفكيك جنسيتي پس از دانشگاه و مراكز آموزشي در حالي به مهدهاي كودك و مراكز پيشدبستاني رسيده است كه تا پيش از اين مراكز پيشدبستاني (كه براي كودكان سه تا پنج سال و به سن بلوغ نرسيده است)، زير نظر سازمان بهزيستي و با پذيرش كودكان دختر و پسر فعاليت ميكردند.
اگرچه هنوز جزييات و دلايل اين اقدام از سوي مسوولان وزارت آموزش و پرورش مشخص نشده است اما اين اقدام در راستاي سياستهاي وزارت آموزش و پرورش در جهت تدوين برنامههاي بومي و اسلامي در مهدكودكها و مراكز پيشدبستاني است؛ چرا كه پيش از اين نيز طرحهايي از جمله «مهدكودكهاي ديني»، «عمو روحاني در مهدكودكها» و «ممنوعيت آموزش رقص و پخش موسيقي» نيز از سوي مسوولان آموزش و پرورش مطرح شده بود. وزير آموزش و پرورش نيز در اين راستا عنوان كرده بود: «با توجه به آموزههاي ديني شوراي نظارت بر مهدكودكها و مراكز پيشدبستاني تشكيل شده است و در سال آينده پنج هزار مهدكودك قرآني در سراسر كشور افتتاح ميشود.» تفكيك جنسيتي مهدهاي كودك و مراكز پيشدبستاني از سوي وزارت آموزش و پرورش در شرايطي است كه كارشناسان و فعالان حقوق كودكان واگذاري مهد كودك و مراكز پيشدبستاني به آموزش و پرورش را منطقي و درست نميدانستند و اين واگذاري را داراي تبعاتي براي مهدكودك ميدانستند.
در مقابل يكي از خبرگزاريهاي دولتي نيز پيش از اين در ماههاي اخير در سلسله گزارشهايي سعي كرد از زواياي مختلف به موضوع حجاب در مهدهاي كودك بپردازد. در يكي از اين گزارشها كه به عنوان «پايههاي سست عفاف در مهدهاي كودك» منتشر شده، آمده است: آموختن در دوران كودكي تا ابد در ذهن باقي ميماند؛ آموختني كه اگر «ناپاك» باشد، نسلي را «ناپاك» خواهد كرد. در همين رابطه سيدحسن موسويچلك، رييس انجمن مددكاري ايران در واكنش به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در رابطه با تفكيك جنسيتي مراكز پيشدبستاني و مهدهاي كودك، تدوينكنندگان اين طرح را كساني معرفي كرد كه هيچ شناختي از كودكان ندارند و تاكيد ميكند: اين طرح چه از نظر شرعي، چه از نظر منطقي و چه از نظر اجرايي درست و منطقي نيست و بايد ديد مطرحكنندگان طرحهاي اينچنيني چه نگرشي به كودكان و نحوه شكلگيري رفتارهاي اجتماعي آنان دارند. رييس انجمن مددكاري ايران در گفتوگو با خبرنگار شرق معتقد است: اين طرح علاوه بر نگاه نامناسب و نادرستي كه همراه خود دارد، عملا براي مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني ميسر نيست. اين طرح به اين معناست كه ظرفيت مهدهاي كودك بايد دو برابر شود، محل كلاسها دو برابر شود و معلمان و كارمندان مهدهاي كودك نيز به فراخور تفكيك ميان كودكان پسر و دختر بايد افزايش يابند كه قطعا در توان مهدكودكداران نيست.
او ميافزايد: مگر سن بلوغ و به تكليف شرعي رسيدن چه سالي است، مگر نه اينكه كودكاني كه وارد اين مراكز ميشوند، در سنيني بين چهار تا شش هستند، پس چطور تدوينكنندگان اين طرح به چنين مسالهاي رو آوردهاند. به نظر من تدوينكنندگان اين طرح كساني هستند كه هيچ شناختي از كودك، شرايط زندگي و رشد شخصيت او در تعامل با ديگران و شناخت با جنس مخالف ندارند. موسويچلك ميافزايد: مطرحكنندگان اين بخش و بخشنامه اگر دليل دينياي براي اين اقدام دارند، بايد گفت كه متاسفانه اين مساله نشان ميدهد كه درك مناسبي از دين ندارند و اگر نگاه علمياي دارند، بايد پرسيد كه در كدام نظريه و مبحث علمي در رابطه با روانشناسي كودكان آمده است كه دختران و پسران سه، چهارساله را از يكديگر جدا كنيم تا آسيبي متوجه آنها نباشد. به نظر مطرح شدن اين طرحها يا براي تعطيل كردن اين مراكز است يا براي محدود كردن فعاليت آنها.
ممنوعيت آموزش رقص در مهدهاي كودك
واكنشها به برنامههاي فوق برنامه و شاد در مهدهاي كودك و مراكز پيشدبستاني در حالي منجر به افزايش سهم نظارتي و ورود دولت به برنامههاي اجرايي اين مراكز شده است كه پيش از اين نيز سازمان بهزيستي اعلام كرده بود دنبال طرح انتقادات چند نفر از نمايندگان مجلس عليه آموزش رقص در مهدكودكها، اين نهاد بر آن شده است تا با رقص در مهدكودكها مبارزه كند. به طوريكه رييس سازمان بهزيستي در گفتوگو با خبرگزاري فارس تهديد كرد كه مهدكودكهايي كه در آن رقص آموزش داده شود، تعطيل و مجوز آنها باطل خواهد شد. در مقابل آموزش كودكان با نغمههاي شاد و برخي از حركات كه سالهاست در مهدكودكهاي كشور انجام ميشود در حالي با انتقاد نماينده شاهينشهر، ميمه و برخوار در مجلس شوراي اسلامي همراه شد كه او ريشه مشكلات مربوط به حجاب اسلامي در كشور را مربوط به آموزش رقص و موسيقي در مهدكودكها عنوان كرده بود.
حجتالاسلام سيدمحمود حسينيدولتآبادي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با ابراز تاسف از آموزش رقص و موسيقي در اكثر مهدكودكهاي كشور عنوان كرده بود: حجاب و عفاف دو كلمه مهم هستند كه بايد از زمان مهدكودك به كودكان آموزش داده شود.
وي با تاكيد بر غيراخلاقي خواندن اين آموزشها خواستار فراخوانده شدن مسوولان بهزيستي به مجلس شده بود و اضافه كرد كه «بايد در انتخاب مربيان و موسسان مهدهاي كودك بسيار دقت شود.»