در سالهای گذشته، به دلیل اینکه مدیریت مناسبی در حوزه فرهنگ و هنر حاکم نبوده، فضایی در سینما ایجاد شده است که شاهدیم عملا به سمت ممنوعیت و کنترل پیش رفتهایم
تاريخ انتشار: جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۱
مهدی حجت معتقد است: سینمای مملکت ما احتیاج دارد کسی مدیرش باشد که زبان اهالی سینما را درک کند.
به گزارش ایسنا، دکتر مهدی حجت که بیشتر به عنوان بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی شناخته میشود و این روزها به عنوان یکی از نمایندگان مردم تهران در شورای شهر انتخاب شده است، زمانی هم رییس امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و داور جشنواره فیلم فجر بوده است.
او که تجربهی مدیریت مجموعهی تئاتر شهر، معاونت صدا و سیما و داوری بینالهای نقاشی و مجسمهسازی را هم برعهده داشته است، گفت: به دلیل گرایشهای شخصی و تحصیلاتم (معماری)، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره جزو افرادی بودم که در مباحث هنری با اعتقادات و نوع نگاهی که به مسائل هنری و تحلیلهایی که داشتم، همواره اجازه پیدا کردم که در این حوزه باقی بمانم.
وی افزود: در تمام حوزههای هنری که فعالیت کردم، همواره با این مساله مواجه بودم که از یک طرف ممکن است آثار بیربطی تولید شوند و از طرف دیگر، باید آنها را سانسور کرد. در چنین اوضاعی، یک مشکل این است که افرادی را انتخاب میکنیم که نمیتوانند مدیریت کنند.
حجت با اشاره به شعر «درس معلم ار بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را» گفت: اگر معلمی که سر یک کلاس حضور مییابد هنر معلمی را بلد باشد، همهی دانشآموزان را، حتی آنهایی که بازیگوش باشند را هم میتواند جذب کند. در کشور ما هم تمام رمز ادارهی امور فرهنگی و هنری این است که افرادی
” سینمای مملکت ما احتیاج دارد کسی بیاید که زبان اهالی سینما را بفهمد و بداند با آنها چطور صحبت کند تا هر دو طرف احترام یکدیگر را نگه دارند و کسی هم بیادبی نکند. این کار هنر میخواهد که ما آن را نداریم. “
گمارده شوند که با اهالی فرهنگ و هنر همزبانی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه معلمی یک هنر است، افزود: اگر کسی را آوردیم که سواد زیادی دارد اما اداره کردن کلاس را بلد نیست، نتیجهاش این میشود که با بچههای کلاس دچار چالش میشود و شاید آنها را از کلاس بیرون کند.
حجت ادامه داد: در سالهای گذشته، به دلیل اینکه مدیریت مناسبی در حوزه فرهنگ و هنر حاکم نبوده، فضایی در سینما ایجاد شده است که شاهدیم عملا به سمت ممنوعیت و کنترل پیش رفتهایم، هرچند این کار خیلی وقتها ناخودآگاه بوده و آن معلم قصد داشته کلاسش ساکت باشد.
او در ادامه خاطرنشان کرد: سینمای مملکت ما احتیاج دارد کسی بیاید که زبان اهالی سینما را بفهمد و بداند با آنها چطور صحبت کند تا هر دو طرف احترام یکدیگر را نگه دارند و کسی هم بیادبی نکند. این کار هنر میخواهد که ما آن را نداریم.
حجت افزود: نمونهی بارز چنین وضعیتی خانهی سینما است که هیچ ضرورت و دلیلی نداشت بسته شود. اگر کسانی که برای مدیریت انتخاب میشوند همزبانی با خانه سینما را می دانستند، جریان را به گونهای میتوانستند مدیریت کنند که اگر احیانا جایی هم مشکلی وجود دارد، آن را برطرف کنند.
او گفت: در حال حاضر دو مساله وجود دارد؛ از یک طرف عدهای میگویند مگر میشود گذاشت هرکس هر چه میخواهد بسازد؟ و از طرف دیگر عدهای میگویند تا اجازهی خلاقیت، آزادی بیان و ساخت آزادانهی فیلم به سینماگران داده نشود بستری برای تولید آثار خوب آماده نمیشود.
وی تاکید کرد: آثار خوب، مولود یک فضای باز است که در رقابت و تبادل افکار پیدا میشود. معتقدم کسانی که مسئولیت امور هنری را برعهده میگیرند باید هنر و مدیریت هنری را بشناسند تا بتوانند با آن کسانی که تهیهکننده و سازندهی آثار هنری هستند همزبانی داشته باشند. در چنین شرایطی فضایی به وجود میآید که نیازی به ممنوعیت نیست و عملا اثر نامناسبی تولید نمیشود.