صرفا به دليل اظهار نظري مخالف نظر ما نمي توان ديگران را متهم به فريب و نيرنگ كرد
صرفا به دليل اظهارنظري مخالف نظر ما اما مستدل، نميتوان آنها را متهم به فريب و نيرنگ كرد و از بيان افكارشان جلوگيري نمود
تاريخ انتشار: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۶
تيترآنلاين - علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس در گفتوگوي تفصيلي با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه افرادي كه با ادعاي پيروي از امام(ره) مورد حمايت مالي و رسانهاي دشمن قرار دارند چه حكمي دارند، اظهار داشت: اگر واقعا حمايت مالي به افراد از سوي دشمن صورت گرفته باشد در آن صورت مسلم است كه خيانت به كشور و نظام است، اما اين امر بايد به اثبات برسد.
وي با بيان اينكه بايد مشخص شود برداشت افراد از امام (ره) و تعليمات ايشان ابزاري است يا از روي تفكر و تحليل، تصريح كرد: صرف حمايت رسانههاي بيگانه موجب محكوم بودن آنها نيست، چراكه رسانههاي بيگانه هركسي را كه از دولت و نظام انتقاد كند، مورد حمايت خود قرار داده و به شخص آن كاري ندارند.
مطهري افزود: در مورد انتقادات بنده نيز اينگونه است كه انتقادي كه در مجلس يا مصاحبهها مطرح ميشود، گاهي براي رسانههاي بيگانه خوشايند بوده و مورد تمجيد آنها قرار ميگيرد، همچنان كه موضوعاتي را كه خوشايند آنها نيست مورد تمسخر قرار ميدهند؛ مصداق آن، مسائل فرهنگي از قبيل سؤال از وزير درباره رواج استفاده از الفاظ لاتين يا رواج بدحجابي است.
وي در همين زمينه خاطرنشان كرد: اظهارنظر رسانههاي خارجي ملاك نيست، از اين رو وقتي افرادي از راه امام (ره) دم ميزنند بايد مشخص شود كه آيا اين ادعا استدلالي و منطقي صورت گرفته يا خير، لذا صرف اينكه كسي منتقد بوده و از امام(ره) صحبت كند، به معناي استفاده ابزاري وي از راه امام(ره) و انحراف اين جريان نيست.
مطهري با تأكيد بر اينكه نفاق و فريب بايد آشكار باشد تا بتوان افراد يا گروهها را متهم به آن كرد، ادامه داد: چنانچه نفاق جرياني در حد مجاهدين خلق يا گروه فرقان باشد كه تفكرات ماركسيستي را در قالب آيه قرآن القا ميكردند، به دليل عدم صداقت و وجود نفاق ميتوان از فعاليت آنها جلوگيري كرد، اما صرفا به دليل اظهارنظري مخالف نظر ما اما مستدل، نميتوان آنها را متهم به فريب
” در خصوص اين صحبت امام(ره) كه «اگر ديديد دشمن از حرف شما شاد شد بدانيد كار شما غلط است»، مقصود امام(ره) اين نيست كه صرف اين شادي دليل بر نادرستي كار شماست بلكه اگر شما كاري انجام دهيد كه تنها اثرش شادي دشمن باشد، در آن صورت كار غلطي خواهد بود “
و نيرنگ كرد و از بيان افكارشان جلوگيري نمود.
وي با اشاره به اينكه در چند صدايي جامعه ممكن است يك صدا هم درصدد ساختارشكني درباره نظام باشد همان گونه كه در دوران اصلاحات چنين بود، افزود: عدهاي از آنها به دنبال حذف شوراي نگهبان، ولايت فقيه يا محدود كردن اختيارات وليفقيه بودند و در اين راستا طراحي داشتند كه مصداق آن لوايح دوقلو است.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اينكه صرف شادي دشمن و حمايت رسانههاي بيگانه، نميتواند دليلي بر نادرستي اقدامات افراد باشد، گفت: در خصوص اين صحبت امام(ره) كه «اگر ديديد دشمن از حرف شما شاد شد بدانيد كار شما غلط است»، مقصود امام(ره) اين نيست كه صرف اين شادي دليل بر نادرستي كار شماست بلكه اگر شما كاري انجام دهيد كه تنها اثرش شادي دشمن باشد، در آن صورت كار غلطي خواهد بود.
وي به نقد رفتار اصولگرايان پرداخت و متذكر شد: اگر اقدامي صورت گيرد كه هيچ اثر مثبتي نداشته و تنها شادي دشمن را درپي داشته باشد قطعا اقدامي غلط و در جهت منافع دشمن است؛ از اين رو بايد مسائل را به خوبي تحليل كرد و نبايد نگاه سطحي داشت.
مطهري با تأكيد بر اينكه نبايد اصرار بر خارج شدن افراد و گروهها از نظام داشت، يادآور شد: نبايد كسي را كه چند انتقاد دارد خارج از نظام دانست چراكه اين خلاف نظر رهبر انقلاب در خصوص جذب حداكثري و دفع حداقلي است و عقل سليم حكم ميكند كه دشمنسازي صورت نگيرد و بيجهت افراد را به بيرون از دايره انقلاب سوق ندهيم.
وي بر همين اساس ريزشها و رويشهاي طبيعي را از آثار هر نهضتي دانست و گفت: ممكن است در هر انقلاب و نهضتي عدهاي در ميانه راه از حركت بازمانده و ريزش پيدا كنند اما در مقابل، عدهاي اضافه ميشوند؛ اگر به اين شكل باشد حرف درستي است اما اگر اصرار بر ريزشها و رويشهاي جديد شود كه حتما ريزشهايي بايد وجود داشته باشد درست نيست و تاحد امكان بايد افراد را جذب كرد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به بحران سال 88 گفت: موسوي و كروبي از نظام فاصله گرفتند اما نميتوان همه افراد را جزء سران فتنه دانست و گفت آنها از نظام خارج شدهاند، همين دو نفر را نيز ممكن است بتوان جذب كرد.
وي ادامه داد: نبايد دشمنهاي فرضي و كاذب درست كرد بلكه بايد به گونهاي رفتار شود كه حتي روي اصلاحطلبان نيز بتوان تأثيرگذار بود و آنها را جذب كرد.
مطهري با اشاره به اينكه نبايد اصلاحطلبان را دشمن تلقي كرد، افزود: نگاه برخي اصولگرايان اين است كه اصلاحطلبان
” اگر اصرار بر ريزشها و رويشهاي جديد شود كه حتما ريزشهايي بايد وجود داشته باشد درست نيست و تاحد امكان بايد افراد را جذب كرد “
دشمن هستند و نميتوان با آنها كار مشترك انجام داد و اين موضوعي است كه اكنون در مجلس با آن مواجه هستيم.
وي برهمين اساس به انتخاب نماينده قوه مقننه در هيئت نظارت بر مطبوعات اشاره كرد و متذكر شد: عدهاي از اصلاحطلبان به بنده رأي دادند و برخي اين واقعه را به عنوان يك نقطه منفي و فاجعه در نظر گرفتند در حالي كه اين يك نقطه مثبت است؛ اينكه اصولگرايان بتوانند اصلاحطلبان را جذب كنند، خوب است.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه در بعضي از طرحها و لوايح مجلس نيز با منطق و استدلال ميتوان آنها را جذب كرد، يادآور شد: اين اقدام مثبت و درستي است و نبايد ديواري بين اصولگرايان و اصلاحطلبان كشيده شود؛ اگر مباني و اصول فكري مشخص اعلام شود هر فردي كه اين مباني را قبول داشته باشد خودي است و اصولگرا يا اصلاحطلب بودن او فرقي نميكند.
وي با تأكيد بر اينكه اكنون بين اصولگرايان افرادي وجود دارند كه خيلي اصلاحطلبتر از برخي اصلاحطلبان هستند و در بين اصلاحطلبان نيز افرادي اصولگراتر از برخي اصولگرايان وجود دارند، افزود: اين افراد معيارها و مباني مشخص دارند و حزب باد نيستند، خلاصه اين نامگذاريها باعث نشود كه واقعيتها را نبينيم.
مطهري گفت: اكنون در مجلس نيز چنين فضايي ايجاد شده و عقلاي اصولگرا و اصلاحطلب نوعي همكاري و توافق نانوشتهاي با يكديگر دارند كه در بسياري از طرحها، لوايح و انتخاب افراد آشكار ميشود.
وي با بيان اينكه اصولگرايان و اصلاحطلبان واقعي فرقي با يكديگر نداشته و در واقع اصولگراي اصلاحطلب هستند كه رهبر انقلاب نيز به آن اشاره داشتند، افزود: يكي از اصول اصولگرايي، اصلاحطلبي است كه به معني امر به معروف و نهي از منكر است كه در اسلام آمده و به معناي اصلاح مستمر اجتماعي است.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه امام حسين(عليهالسلام) هم از اصلاح سخن گفتهاند، تصريحكرد: هر اصلاحطلبي، اصلاحاتش بر پايه اصولي است پس به نوعي اصولگرا است، و هر اصولگرايي يكي از اصولش اصلاحطلبي است پس به نوعي اصلاحطلب است؛ رهبر انقلاب نيز از اصولگرايي اصلاحطلبانه سخن گفتهاند، بنابراين ديوارهايي كه كشيده ميشود، درست نيست.
وي
” نميتوان همه افراد را جزء سران فتنه دانست و گفت آنها از نظام خارج شدهاند، همين دو نفر را نيز ممكن است بتوان جذب كردنبايد دشمنهاي فرضي و كاذب درست كرد بلكه بايد به گونهاي رفتار شود كه حتي روي اصلاحطلبان نيز بتوان تأثيرگذار بود و آنها را جذب كرد “
با اشاره به اينكه تعصب به اصولگرايي به عنوان يك حزب و گروه و دشمني با اصلاحطلبان مورد قبول نيست، اظهار داشت: اصلاحطلبان مجلس هشتم، ساختارشكن و معاند نيستند و با اصلاحطلبان مجلس ششم خيلي فرق ميكنند؛ از اين رو نبايد ديواري بين خود و آنها ايجاد كنيم.
مطهري بر همين اساس به انتخاب نماينده قوه مقننه در هيئت نظارت بر مطبوعات اشاره و تصريح كرد: يكي از كانديداها كه رأي بسيار كمي هم آورد از روي ناراحتي اعلام كرد كه 60 نفر از اصلاحطلبان و 30 نفر از اصولگرايان به بنده رأي دادند در صورتي كه آراء مخفي بود و معلوم نيست اين اعداد را از كجا به دست آورده است.
وي با تأكيد بر اينكه بسياري از اصولگرايان به بنده رأي دادند، تصريح كرد: به دليل حضورم در شوراي نظارت بر صدا و سيما مايل به كانديدا شدن نبودم اما به اصرار عدهاي از اصولگرايان شركت در انتخابات را پذيرفتم و اين در حالي بود كه اصلاحطلبان اصلا در جريان كانديدا شدن من نبودند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشانكرد: افرادي كه در صحن مجلس براي رأي بنده تلاش ميكردند اصولگراها بودند چراكه افراد كانديدا شده را ايدهآل نميدانستند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه نظر شما درباره سخن برخي اصلاحطلبان كه رأي خود به شما را تعيين كننده دانستهاند، گفت: اگر چنين سخني گفته باشند نوعي بهرهبرداري سياسي است؛ اينكه آنها ادعا كنند ما به مطهري رأي داديم وگرنه وي رأي نميآورد قابل قبول نيست چراكه معلوم نيست چه تعداد از اصولگرايان و اصلاحطلبان به بنده رأي دادهاند و اين تنها يك ادعا است.
مطهري تصريح كرد: بيش از 200 اصولگرا در مجلس وجود دارد و شايد بيش از 60 نفر از آنها از ميان پنج كانديدا به بنده رأي داده باشند.
وي با تأكيد بر اينكه شايد تعداد اصلاحطلبان 20 نفر و اصولگراها 70 نفر بوده باشد، افزود: نميتوان در اين خصوص اظهارنظر قطعي داشت.
وي افكار و مواضع خود را روشن و صريح دانست و افزود: نمايندگان اصولگرا و اصلاحطلب كه اين مواضع را قبول داشتند بدون هرگونه توافق قبلي به بنده رأي دادند چراكه اين سبك و تفكر را ميپسنديدند و اين يك نقطه مثبت براي مجلس است.
مطهري با تأكيد بر اينكه در هيئت نظارت بر اساس تفكر خود عمل ميكند، خاطرنشان كرد: اينگونه نيست كه در هيئت نظارت بر مطبوعات از يك گروه خاصي جانبداري كنم.
مطهري در ادامه گفتوگوي خود در خصوص سياست خارجي دولت نهم و دهم و سفر احمدينژاد به لبنان، يادآور شد: سياست خارجي دولت نهم و دهم و نوع برخورد آن
” يكي از كانديداها كه رأي بسيار كمي هم آورد از روي ناراحتي اعلام كرد كه 60 نفر از اصلاحطلبان و 30 نفر از اصولگرايان به بنده رأي دادند در صورتي كه آراء مخفي بود و معلوم نيست اين اعداد را از كجا به دست آورده است “
با دولتهاي غربي بسيار پسنديده و جبرانكننده دوره اصلاحات است.
وي با تأكيد بر اينكه در دوره اصلاحات وقتي يك هيئت بلندپايه از جمهوري اسلامي به كشورهاي غربي سفر ميكرد هميشه اين نگراني وجود داشت كه مطلبي گفته شود كه موجب تحقير ملت ما و نوعي تمجيد از آنها و ناشي از يك نوع خودباختگي و خودكمبيني باشد، گفت: در زمان اصلاحات گاهي شاهد اينگونه مسائل بوديم.
نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه وقتي رئيسجمهور وقت به اروپا ميرفت و از دموكراسي غربي تمجيد و اعلام ميكرد كه ما در ابتداي اين راه هستيم و 200 سال ديگر به دموكراسي شما ميرسيم باعث دلخوري و ناراحتي بسياري از مردم و شخصيتها ميشد، اظهارداشت: در دولت نهم و دهم اين نقص جبران شد.
وي با تأكيد بر اينكه در دولت نهم و دهم صلابت و اعتماد به نفس جايگزين سياست خودباختگي شد، اظهار داشت: به طور كلي حضور و سخنراني رئيسجمهور در مجامع بينالمللي مورد حمايت ما است و اينكه در بعضي از اجلاسها برخي رؤساي جمهور و نمايندگان كشورهاي خارجي سالن اجلاس را ترك ميكنند و گاهي برخي به رئيسجمهور اعتراض ميكنند كه اين حضورها موجب سرشكستگي ملت و به ضرر كشور است، مورد قبول نيست چراكه بايد از همه فرصتها براي ابلاغ پيام انقلاب اسلامي استفاده كرد.
مطهري سياست دولت در خصوص مسئله فلسطين را بسيار درست دانست و تصريح كرد: همچنين سياست خارجي دولت در حوزه آمريكاي لاتين توانسته بيشتر اين كشورها را به سمت انقلاب اسلامي جذب و حياطخلوت آمريكا در آن منطقه را بههم بريزد كه اينها همه مورد تأييد ما است.
وي حضور رئيسجمهور در سازمان ملل و سخنرانيها و مصاحبههاي متعدد و مواضع صريح و روشن وي را موجب افتخار و اقتدار جمهوري اسلامي دانست و گفت: اين مواضع در راستاي صدور انقلاب اسلامي است و مقصود از صدور انقلاب اين بوده كه بتوانيم پيام خود را به دنيا برسانيم و اينكه جمهوري اسلامي حرفهاي نويني در حوزههاي مختلف دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي در نظام سياسي جهان و به تعبير احمدينژاد در مديريت جهان حرفهاي بسياري براي گفتن دارد، اضافه كرد: ما براي دنيا از نظر نظام خانوادگي حرفهاي جديدي داشته و به اين وضع نظام خانوادگي در دنيا اعتراض داريم؛ همچنين در خصوص نظام جزائي و حقوقي و نظام اقتصادي و نظام اخلاقي حرفهاي نويني براي مردم
” نبايد كارهاي خود را با انتخابات رياست جمهوري بعدي يا انتخابات آتي مجلس تنظيم و طوري رفتار كرد كه در انتخابات رأي بياوريم، اما اين آفت در جامعه وجود دارد و معمولا افراد از دو سال قبل از انتخابات، تمام كارها، موضعگيريها و جانبداريها را با توجه به آن صورت ميدهند “
جهان داريم.
وي با بيان اينكه سفر احمدينژاد به لبنان مصداق صدور انقلاب بود، گفت: انقلاب ما تا حدودي به دنيا صادر شده و در حال صدور است.
مطهري با اشاره به اينكه مقصود ما از صدور انقلاب اين نيست كه با نيروي نظامي انقلاب را صادر كنيم، ادامه داد: صادر كردن انقلاب مثل صدر اسلام است و اگرچه در آن دوره گاهي جنگهاي آزاديبخش براي ابلاغ پيام اسلام وجود داشته اما اصل صدور انقلاب در صدر اسلام از راه دلها بوده است.
وي با اشاره به اينكه اقوام مختلف با طيب خاطر اسلام را ميپذيرفتند، افزود: مثلا زماني كه اسلام به ايران آمد ايرانيان از آن استقبال كردند و جنگ واقعي انجام نشد و 200 سال طول كشيد تا اكثريت مردم ايران به اسلام گرويدند و هيچ اجبار و الزامي براي اسلام آوردن وجود نداشت.
اين نماينده اصولگراي مجلس در پايان و در پاسخ به درخواست ذكر رهنمودي از شهيد مطهري خاطرنشان كرد: شهيد مطهري بر معنويت و اخلاص بسيار تأكيد داشت و معتقد بود اگر انقلاب مذهبي اخلاص خود را از دست دهد، خيلي زود با شكست مواجه ميشود، اما انقلاب غيرمذهبي با عدم اخلاص و پيروي از هواهاي نفساني آنقدر لطمه نميبيند كه يك انقلاب مذهبي صدمه ميخورد.
وي به كتاب «نهضتهاي اسلامي در صدساله اخير» شهيد مطهري اشاره و عنوان كرد: ايشان در آن كتاب يكي از آفات نهضت را «آفتي از نوع معني» دانسته و ميگويد چنانچه افراد خلوص نيت خود را از دست داده و به جاي خدا براي خود و كسب قدرت تلاش كنند و به فكر تقسيم غنائم باشند انقلاب اسلامي با شكست مواجه ميشود، از اين رو بايد با همان اخلاص قبل از انقلاب به خدمت كردن بدون مطرح شدن نام ادامه داد.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به تأكيد شهيد مطهري، افزود: حفظ اخلاص بعد از پيروزي بسيار مشكلتر از حفظ اخلاص قبل از پيروزي است چراكه قبل از پيروزي هنوز غنائمي به دست نيامده و افراد نزاع ندارند اما پس از پيروزي رقابت بر سر قدرت و تقسيم غنائم وجود دارد؛ لذا حفظ اخلاص پس از پيروزي بسيار مهم است و در قرآن نيز به جهاد و كوشش قبل از فتح و پس از فتح مكه توسط مسلمين اشاره شده كه اين دو يكسان نيستند. وي خاطرنشان كرد: نبايد كارهاي خود را با انتخابات رياست جمهوري بعدي يا انتخابات آتي مجلس تنظيم و طوري رفتار كرد كه در انتخابات رأي بياوريم، اما اين آفت در جامعه وجود دارد و معمولا افراد از دو سال قبل از انتخابات، تمام كارها، موضعگيريها و جانبداريها را با توجه به آن صورت ميدهند، در حالي كه هركس بايد بدون توجه به نتيجه انتخابات به وظيفه خود عمل كند، در اين صورت بسياري از تخريبها، بيتقواييها و تبعيت از هواي نفسها از ميان خواهد رفت.