چگونه فقط در سه روز 720 نفر در تصادفات جاده اي کشور کشته وزخمي شده اند؟
حميدرضا عسگري
تاکي بايد در انتظار قانوني جامع براي برخورد با توليد خودروهاي بي کيفيت که امنيت جان سرنشينان را تامين نمي کند، امروز و فردا کنيم؟
تاريخ انتشار: سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۸
پس از آنکه تعطيلات عيد فطر در کش و قوس نظرات مخالفان و موافقان به تصويب رسيد، فرصت مناسبي ايجاد شد تا اقشار مختلف مردم بسته به توان و فراهم بودن امکاناتشان برنامه اي جهت استراحت و فراغت از يک ماه روزه داري تدارک ببينند و در کنار خانواده به مسافرتي کوتاه اما شيرين بروند.
افسوس که همواره شيريني اين قبيل تعطيلات و مسافرت ها به سبب بروز حوادث و تصادفات جاده اي به کام بسياري از خانواده ها تلخ مي شود و بسياري از مسافران را داغدار مي کند. در همين تعطيلات سه روزه اي که به مناسبت عيد فطر حاصل شد، 452 فقره تصادف فوتي و جرحي در جادههاي کشور به وقوع پيوست که متاسفانه در 69 فقره تصادف فوتي جادهاي 90 نفر کشته و در 383 فقره تصادف جرحي نيز 630 نفر مجروح شدند.
آمار تکان دهنده و قابل تامل است که چگونه فقط در سه روز 720 نفر در تصادفات جاده اي کشور کشته وزخمي شده اند. با مشاهده اين آمار به نظر مي رسد حذف تعطيلات بالاي يک روز درکشور به سبب عدم امکانات کافي سفر به صرفه تر و کم هزينه تر از آماري باشد که مخالفان افزايش تعطيلات عيد فطر اعلام مي کردند.
بايد اين سوال را از مسولان کشورپرسيد؛ آيا جان مردم به اندازه افزايش تعطيلات ارزش ندارد که براي آن وقت بگذارند و تدبيري براي جلوگيري از اين حوادث بيانديشند. تاکي بايد در انتظار قانوني جامع براي برخورد با توليد خودروهاي بي کيفيت که امنيت جان سرنشينان را تامين نمي کند، امروز و فردا کنيم؟ تا کي بايد آمار کشته هاي ما پس از وقوع حادثه و در انتظار براي رسيدن اورژانس و يا در مسير انتقال به بيمارستان به سبب کمبود امکانات و تجهيزات افزايش پيدا کند؟ تا کي قرار است علل وقوع اين حوادث به توپي تبديل شود و در زمين مسولان و نهادها پاس کاري شود؟ چرا...؟!
اما روي سخن خود را بايد به مردم عزيز هم قرار دهيم که قربانيان اصلي اين حوادث هستند، چرا با بي دقتي و يا عجله در طي مسيري که نهايتا 30 دقيقه تفاوت زماني دارد زندگي و اوقات خوش را براي خود و ديگران به کابوسي دردناک تبديل مي کنيم.
در چنين شرايطي هيچ ناظر و هيچ امداد رساني نمي تواند دلسوزتر از خود انسان عمل کند پس بهتر است با افزايش ضريب دقت و حفظ نکات ايمني کم و کاستي هاي موجود را جبران کنيم تا بيش از اين چنين حوادث تلخي دامن گير جامعه نگردد.
نمي توان بروز چنين حوادثي را به گردن فرهنگ رانندگي مردم انداخت چون با افزايش سطح آموزش و اقدامات نظارتي که در چند سال اخير توسط راهنمايي و رانندگي صورت گرفته آمار تخلفات راننگي بسيار کاهش يافته است. هرچند با زحمات پليس راهنمايي و رانندگي آمار تلفات نسبت به سال هاي گذشته کمتر شده اما به هيچ عنوان نمي توان توجيهي براي وقوع 720 کشته و زخمي در سه روز پيدا کرد.