لاريجاني: با رفتارهاي تنگنظرانه نميشود، كشور را اداره كرد
متاسفانه عدهاي نانشان در دعوا است و بر اين اساس معتقدم همانطور كه ماجراجوييهاي بعد از انتخابات به جمهوري اسلامي ظلم كرد ...
تاريخ انتشار: شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۰۶
تيترآنلاين - رئيس مجلس شوراي اسلامي در اولين نشست خبري خود در سال جديد كه با حضور خبرنگاران رسانههاي مختلف برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد بخشهايي منتخب از اين پرسش و پاسخ در ذيل ارائه شده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش اول سخنان خود مواردي از برايند حركت مجلس در دو سال گذشته را بيان نمود و در بخشي از سخنان خود گفت: مجلس تلاش كرد صيانت از حقوق مردم را در چارچوب اهداف انقلاب اسلامي انجام دهد. به عنوان نمونه در مسائل پس از انتخابات، فتنهاي در كشور رخ داد و ماجراجوييهايي در داخل كه برخي از آنها از خارج هدايت ميشد به وجود آمد كه در نهايت مجلس تلاش كرد با نگاه دقيق از مواضع انقلاب صيانت نمايد.
وي مساله هستهيي را از ديگر موضوعاتي برشمرد كه مجلس اقدامات مختلف را در اين رابطه انجام داده است و توضيح داد: مجلس در رابطه با آخرين بيانيه تهران مواضعاش را به صراحت بيان كرد و از اين بيانيه حمايت نمود. در اين رابطه مجلس پيگير چنين موضوعي است.
رييس قوه مقننه ادامه داد: از جمله مسائل مهم دنبال شده در مجلس شكلگيري دولت بود كه با بررسيهاي مجلس منهاي سه وزير به دولت راي اعتماد داده شد كه پس از آن نيز وزراي ديگري انتخاب و راي اعتماد از مجلس گرفتند. قانون هدفمند كردن يارانههانيز موضوع ديگري بود كه با رايزنيهاي انجام شده با دولت و با استفاده از نظرات كارشناسان خارج از مجلس در بخش خصوصي و مديران باسابقه تلاش شد اين قانون در نهايت تدوين شود.
وي افزود: اين قانون سايهاي را در بودجه سال جاري انداخته است و در ابتدا شاهد فراز و نشيبهايي بوديم كه تلاش كرديم، در سال جديد اين موضوع در مجلس حل شود و اميدواريم زودتر در كشور اجرا گردد.
وي قانون مجازات اسلامي ،قانون آيين دادرسي ،قانون تجارت، قانون افزايش توانبخشي و حمايت از سرپرستان خانوار، قانون اصلاح مسووليت مدني دارندگان وسايل نقليه، قانون ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل و قانون انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات را از جمله قوانين مصوب در مجلس عنوان كرد.
لاريجاني در ادامه قانون نظام جامع دامپروري كشور ،نظارت شرعي بر ذبح ،اصلاح بافتهاي فرسوده و قانون جرايم رايانهاي ،قانون تعيين تكليف استخدام حق التدريسيها و آموزشياران نهضت سوادآموزي ،قانون اصلاح بيمه كشاورزي و ... را نيز از ديگر موارد تصويب شده در مجلس برشمرد.
علي لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه پرسيد: اخيرا و بهويژه پس از بيانيهي تهران شاهد مواضع صريح روسيه در حمايت از صدور قطعنامه عليه كشورمان بوديم كه در روزهاي گذشته نيز اين با واكنش شديد رييسجمهور مواجه شد، نظر شما دربارهي دلايل و نتايج مواضع اخير روسيه چيست؟ و ايران در اين ارتباط بايد چه برخوردي داشته باشد؟ پاسخ داد: در مورد روسيه بايد به دو عامل توجه كرد؛ اول آنكه روسيه كشور همسايه ما است و قطعا منافع مشتركي با ما دارد.
وي با بيان اينكه بر اساس تاريخ گذشته روابط ما با روسيه فراز و فرودهايي داشته است كه نبايد آن را ناديده گرفت، افزود: از زماني كه اين مباحث بين ما و روسيه شكل دقيقتر و همهجانبهتري گرفته است، بهويژه پس از سفر آقاي پوتين به تهران مجموعه منافع مشتركي مطرح شد و پوتين با نگاه هوشمندانه به اين موضوعات توجه كرد.
لاريجاني گفت: البته از آن روز به بعد اين مسائل خيلي پيشرفتي نداشته است؛ كما اينكه در جاهايي هم فرود داشته است. بايد به اين موضوعات دقيقتر بنگريم كه دو كشور روسيه و ايران منافع مشتركي دارند و اگر همان مسيري كه با رييسجمهور سابق روسيه مورد توجه و توافق قرار گرفت، دنبال ميشد، ميتوانست منافع دوطرفهاي به وجود بياورد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه از اين منظر بايد نگاه دقيقتري به صحنه داشت، خاطرنشان كرد: بهويژه در مسائل هستهيي، روسيه هميشه قصد داشته است كه موضوع در چارچوب منافع خودش رقم بخورد كه بايد تلاش كرد، اين مسائل به مسير دقيقتر خود برگردد.
خبرنگار روزنامهي فرهيختگان طي سوالي از رييس مجلس به مراسم تقدير از چند رسانه در هفتهي گذشته در مجلس اشاره داشت و از لاريجاني پرسيد كه آيا اين مراسم به دستور شما و از بودجهي مجلس بوده است؟ كه وي پاسخ داد: در مجلس افكار و عقايد مختلفي وجود دارد. هفتهي گذشته تعدادي از نمايندگان از برخي رسانهها تقدير كردند و تمام بودجهي اين برنامه را خودشان تامين كردند.
لاريجاني موضع مجلس را حمايت از همهي رسانههايي كه هوشمندانه به عزت جمهوري اسلامي و منافع نظام ميانديشند، عنوان كرد و گفت: ما از همهي رسانههايي كه در راه صحيح در مسير كار ملت فعاليت ميكنند، تقدير ميكنيم. رسانههايي كه اشكال كار مجلس را گوشزد ميكنند و با نگاه ناقدانه و ناصحانه فعاليت مي كنند، بايد مورد تقدير قرار گيرند.
در ادامه خبرنگار يكي از شبكههاي عربي نظر رييس مجلس را درخصوص بيانيهي تهران جويا شد كه لاريجاني عملكرد ايران را در اين راستا درست و منصفانه توصيف كرد و گفت: اگر آنها در ادامهي مسير به ميز مذاكره برگردند و در چارچوب بيانيه مذاكره كنند، ميتوانند به موضوعات اساسي اين بيانيه به طريق درستي برسند، اما اگر به دنبال فريبكاري و بازيگوشي باشند، بدانند كه مسوولان ايراني به اين موضوع توجه كرده و مجلس هم با دقت مساله را رصد ميكند. لذا توجه داشته باشند كه در مسير پرسنگلاخ وارد نشوند.
خبرنگار خبرگزاري مهر مسالهي وعدهي پيگيري دريافت غرامت ايران از عراق را از رييس مجلس مورد سوال قرار داد كه لاريجاني به وي پاسخ داد: از اصل موضوع غرامت نميشود، صرفنظر كرد و اين مساله بايد تكليفش مشخص شود و هم مجلس و هم دولت هم اين موضوع را مورد پيگيري قرار خواهند داد. البته بايد به صحنهي عراق نگاه واقعبينانهاي داشت و بايد مجال داد كه نهادهاي مختلف اين كشور مستقر شوند، اما اين موضوع قطعا در دستور كار خواهد بود؛ البته با واقعبيني به صحنهي عراق.
لاريجاني در ادامهي اين كنفرانس خبري در پاسخ به سوال خبرنگار جامجم آنلاين كه به انتخابات هيات رييسهي مجلس در هفتهي گذشته اشاره داشت و پرسيد 44 نمايندهاي كه به شما راي سفيد دادند چه كساني بودند و آيا شما جزو شكايت كنندگان از اين تعداد نماينده كه از رايگيري استمزاجي فراكسيون اصولگرايان بودند هستيد؟ گفت: من جزو شكايت كنندگان نيستم و اين موضوع را هم اصلا مهم نميدانم؛ چرا كه اين موضوع دغدغهي كشور نيست و مسائل مهمتري مثل مسالهي يارانهها در كشور وجود دارد.
وي در عين حال گفت: البته اينكه رفتار تشكيلاتي در كشور بايد منظم باشد، درست است. بنده از آقاي محمدرضا باهنر كه از رفتار تشكيلاتي تبعيت كرد، تقدير ميكنم و اين را نوعي مدنيت در جامعه ميدانم كه رفتارها تابع تصميمات جمعي باشد.
رييس مجلس شوراي اسلامي اين نوع عملكرد را نشاندهندهي نوعي بلوغ سياسي دانست و در عين حال از راي اعتماد جمعي نمايندگان به خودش تشكر كرد و گفت: اين مساله يك سرمايه است و وظيفهي مهمي را براي بنده جهت پيگيري جايگاه مجلس، تقنين بهتر و نظارت نافذتر ايجاد ميكند.
وي درخصوص ادامهي همكاري ايران و روسيه با توجه به واكنشهاي اخير روسيه نيز گفت: در مورد روابط ايران و روسيه معتقدم بعد از مذاكرات تلفني لاوروف با متكي و دبير شوراي امنيت روسيه با جليلي، تا حدي روشن شد كه منافع مشترك در چه قلمروهايي رقم خورده است و من پيشنهاد ميكنم، آنها موضوع را جدي بگيرند و در مورد منافع مشترك اعم از مسائل دفاعي و موضوعات منطقهاي مثل مبارزه با تروريسم و بسياري از مسائل دوجانبهي ديگر دقت بيشتري داشته باشند.
رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامهي خراسان درخصوص بيانيهي تهران نيز گفت: خط قرمز ما اين است كه با اين بيانيه به صورت گزينشي برخورد شود. اينطور نيست كه طرف مقابل بتواند، بعضي بندها را برچيند، بلكه نگاه پيوسته به اين موضوع مسالهي اساسي است، اما اينكه وزير خارجهي آمريكا گفته اين بيانيه اشكالاتي دارد، خوب بعضي از اين اشكالات را بگويد. من فكر ميكنم نوعي آشفتگي در سياست خارجي آمريكا وجود دارد و حرفهاي متفاوتي زده ميشود. ما احتياجي به بيانيههاي نصيحتگونه براي دنيا نداريم، بلكه به اظهارات روشني نيازمنديم و اگر آنها معتقدند كه واقعا اشكالاتي در اين بيانيه وجود دارد، صريحا اعلام كنند كه كجا اشكالي ميبينند. من فكر ميكنم در اين بيانيه تلاش زيادي شده بود كه در مجموع مسائل طرفين در نظر گرفته شود و ما نميگوييم اين بيانيه بهترين است، اما مسير راهي است كه ميتوان از آن استفاده كرد و پيش رفت.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درخصوص جواب نظامي و غيرنظامي ايران به حملهي احتمالي اسراييل به كشورمان، گفت: من فكر نميكنم، شما انتظار داشته باشيد كه من جواب نظامي به شما بدهم. اما فكر ميكنم حرف آقاي سيد حسن نصرالله حرف كاملي است. ايشان گفتند كه اگر ماجراجويي كنند، در همان سطح پاسخ داده ميشود. آنها هم بايد بپذيرند كه گردنكلفتي كردن در خاورميانه مابهازاء دارد. آن دورهاي كه رژيم صهيونيستي ميتوانست در صحنهي سياست منطقهاي قدارهكشي كند، گذشته و به نظر ما اين رژيم پس از جنگ 33 روزه و 22 روزه دچار شكستگي كمر شده و بايد ترميم شود. لذا آنها احتياج به سر و صداي زياد ندارند و مجالي براي بروز ندارند ،اگر هم اين مجال وجود داشته باشد پاسخ روشني خواهد داشت.
وي ادامه داد: پس از صحبتهاي آقاي اوباما در تركيه و قاهره كه گفتند ميخواهيم شرايط جديد و نويني در منطقه حاكم شود و حقوق فلسطينيان و مسلمانان را احقاق كنيم، ما دچار يك وارونگي سياسي شدهايم. به جاي اينكه به حقوق فلسطينيها بپردازند، عكس آن عمل شده است. بهويژه مسائلي كه در بيتالمقدس رخ داده است. تخريب اماكن ديني يك موضوع ساده نيست و اينها ثمرات سياست خارجي جديد آمريكاييهاست كه متاسفانه نسبت به حرفهاي آنها صورت وارونه دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبني بر اينكه اگر قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت صادر شود، آيا مجلس دولت را ملزم به لغو بيانيه ميكند، گفت: اين تنها بازتاب و واكنش ما نخواهد بود. اگر بيانيه تهران كه داراي ظرفيت خوبي براي بازي سياسي براي همه است مورد بياعتنايي واقع شود روشن است كه اين بيانيه از خاصيت ميافتد. در اين حالت مجلس و دولت بايد نسبت به رفتارهاي آنها تصميمات ديگري اتخاذ كنند؛ با اين وجود بنا نيست ما وقت خود را صرف بازيگوشي ديگران كنيم لذا فرصت خوبي است كه اين بار در رابطه با نحوه تعاملات آنها با نهادهاي بينالمللي توجه بيشتري صورت گيرد.
لاريجاني در پاسخ به اين پرسش خبرنگار شرق مبني بر اين كه مصداقهايي از رفتارهاي برخي از چهرههاي مجلس وجود دارد كه نشان ميدهد مجلس در كار وزارت امور خارجه دخالت ميكند كه نمونه آن اظهارنظر رييس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي است كه از جايگاه وزير امور خارجه صحبت ميكند و خواستار احضار سريع سفير انگليس ميشود و همچنين برخي از اظهارنظرها و رفتارهاي شما نوعي موازي كاري با وزارت امور خارجه را نشان ميدهد، آيا قبول داريد كه مجلس از جايگاه مجري وارد حوزه ديپلماسي شود؟ گفت: طبق فرموده امام(ره)، مجلس در راس امور است و همه بايد از اين موضوع تبعيت كنند كه مجلس در مسائل مختلف سياست خارجي، اقتصادي و مسائل داخلي ورود پيدا كرده و نگاه دقيق داشته باشد، به گونهاي كه گاهي مجلس از منظر نظارت و جاي ديگر در محدوده كار مجلس وارد ميشود، اين رويكرد را نبايد با برخي از بحثهاي كه مبتني بر نگاههاي خردبين است، مخلوط كرد.
وي ادامه داد: حق مجلس نظارت است چون در مجلس نمايندگان مردم حضور دارند و بايد براي احقاق حق مردم نظارت كنند؛ اما برخي فكر ميكنند كه اين رويكرد به معناي چوب لاي چرخ دولت گذاشتن است اين طور نيست، چرا كه ما از برخي چيزهاي خرد و يا موارد و تخلفات صرف نظر ميكنيم تا فضاي سياسي كشور آرام باشد، تا روند رسيدگي آنها در جاي خود بررسي شود؛ اما نظارت مجلس از منظر حقوق ملت بايد در همهي مسائل وجود داشته باشد، يعني اگر مجلس در مسائل پس از انتخابات دخالت كرد، از منظر حقوق ملت و نظام بود. مجلس در برخي از فتنهانگيزيهايي كه انجام شد مواضع قاطعي داشت. اين رويكرد از نگاه شخصي يا گرايش سياسي نبود بلكه از منظر دفاع از حقوق ملت انجام شد.
رييس قوه مقننه ادامه داد: بنده متاسفم كه بعد از مجازات برخي تروريستها، شاهد برخي از بيانيهها بوديم، اين بيانيهها چه معنايي دارد؟ شما نميدانيد كه آنها تروريست بودند و دست به اقدامات تروريستي زده بودند؟ از چه چيزي دفاع كرديد؟اگر اطلاع نداشتيد ميپرسيد، معنا ندارد كسي كه صحنهگرداني سياسي ميكند از مسائل بياطلاع باشد، با اين وجود اگر بياطلاع هستيد بايد بپرسيد؛ پس بايد گفت كه از چه چيزي دفاع كرديد، از يك مشت تروريست دفاع كرديد؟
لاريجاني خاطرنشان كرد: همچنين اگر مجلس از موضوع هدفمند كردن يارانهها دفاع ميكند اين تنها به خاطر حقوق ملت است معتقديم كه اين موضوع، موضوع اساسي است كه بايد با آرامش رسيدگي شود. از سوي ديگر اگر مجلس در رابطه با موضوع ورود گوشت آلوده در كشور كه به تبع آن تب برفكي در كشور رخ داد، ورود پيد اكرد؛ تنها به خاطر دفاع از حقوق ملت بود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار روزنامه وطن امروز كه در ادامه نشست خبري پرسيد همزمان با وضع تحريمهاي آمريكاييها كه ميخواهند دور چهارم اين تحريمها را بر عليه ايران اعمال كنند، برخي از مخالفان نظام در داخل و خارج از كشور علاوه بر رايزني با غرب، براي اعمال و تشديد تحريم بر عليه ايران جديدا علاوه بر رسانههايشان،اعلام كردند كه موافق تحريمها هستند، اين در حالي است كارشناسان غربي اعلام كردند اين تحريمها در رابطه با برنامههاي هستهيي و موشكي ايران نيست و تاثيرگذارياش براي آن است كه مخالفان دولت را در برابر دولت قرار دهد و به نوعي دولت را در برابر آنها تضعيف كند، ارزيابي شما از رفتارهاي آنها چيست؟ گفت: همانطور كه شما گفتيد مخالفان دولت به طور طبيعي مخالف دولت هستند و احتياجي نيست كه متمسك به اين موضوع شوند؛ اما آنها كه با مسائل ملي با بيگانگان همراهي ميكنند دچار نوعي عقبافتادگي ذهني و مطرود هستند. ضمنا غربيها از آنها به عنوان ابزار استفاده ميكنند تا سر و صدا كنند اين هم خيلي مهم نيست، چون از اين جيغهاي بنفش از ابتداي انقلاب زدهاند و هيچگاه هم تاثيرگذار در رفتار ما نبوده است.
لاريجاني ادامه داد: آنچه مهم است اين است كه در عرصه مسائل منطقهاي و موضوعاتي از اين سنخ، بايد بار ديگر آمريكاييها و اين چند كشوري كه گاهي حرفهاي عجيب و غريب ميزنند ببينند كه چقدر كارهايشان موثر است و آيا تحريمهايي كه تاكنون انجام دادهاند، تاثيري داشته يا خير؟ البته در اين بين افراد تيزهوش آمريكايي و غربي و برخي از صاحب نظران آنها فهميدهاند كه اين مسير، مسير تاثيرگذاري نيست؛ اما اين گروه كه اكنون در آمريكا سركارند ميخواهند بگويند كه بالاخره كاري كردهاند و دنبال ايجاد فضا براي خودشان هستند، اگر آمريكا روش جديدي براي كار با كشورهاي ديگر داشته باشند موفقترند تا اينكه سر ستيز داشته باشند؛ چون ستيزگر آنها آقاي بوش بود و تئورياش به افتضاحي انجاميد. پس عاقلانهتر آن است كه راه جديدي را خلق كنند.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران از لاريجاني پرسيد مجلس و دولت در مسائل مختلف با بررسي كارشناسي و موضعگيري در مسائل كلان همچون بحث هستهيي چقدر وحدت نظر در عين استقلال دارد؟ لاريجاني در پاسخ گفت: در مسائلي كه براي كشور همچون موضوع هستهيي جنبهي ملي دارد راه و اصول خاصي در كشور وجود دارد، چارچوب اين سنخ مسائل استراتژيك در كشور روشن است و همه تابع رهبري هستند، چون تصميمگيري نهايتا با رهبر معظم انقلاب است، و ايشان نظر نهايي را ارائه ميكند. هيچ كس نيز نبايد از آن نظر تخطي كند. مجلس و دولت نيز نبايد از اين چارچوب تخطي نمايند.
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در مسائل ديگري كه نوعي مصلحتانديشي كارشناسانه وجود دارد، گاهي در خود دولت نيز اختلاف نظر وجود دارد و برآيند نظرات منعكس ميگردد. در مجلس نيز اينچنين است و پس از بيان آراي مختلف، نظر نهايي اعلام ميشود. در اين فرصت كوتاه بايد از همه نظرات استفاده كرد و بيخود نظرات را پرت نكرد. افراد ممكن است سلايق مختلف داشته باشند، اما در مسائل كارشناسي نظرات پختهاي را ارائه دهند كه بايد از آن استفاده نماييم.
وي ادامه داد: در مسئلهي هدفمند كردن يارانهها اختلاف نظري وجود داشت و مجلس نظر تخصصياش را ارائه داد. دولت در اين زمينه نيز تا حدي متفاوت بود به هر حال در سيستم كشور همه بايد نظرات را ارائه دهند و بررسيهاي نهايي ارائه شود تخلف از اين روند جايز نيست، همه بايد تابع قانون باشيم. در اين قضيه بايد با سعه صدر عمل كنند و بدانند حتي اگر اجراي قانوني داراي نقص باشد بهتر از هرج و مرج است.
لاريجاني افزود: ما معتقديم با نظارت ميتوان جلوي تخلف از قانون را گرفت و اين روند را براي مدنيت سياسي و اسلامي ميدانيم كه از قانون تخلف شود.
خبرنگار تلويزيون الفراط نيز با تبريك ابقاي لاريجاني در سومين سال كار مجلس هشتم گفت، گفته ميشود جمهوري اسلامي در صدد عضويت در سازمان تجارت جهاني است و شنيده ميشود كه رييسجمهور برزيل از ورود جمهوري اسلامي به اين عضويت حمايت مينمايد، اما يكي از دلايل پذيرش يك كشور به عنوان عضو سازمان تجارت جهاني، پذيرش خريد اينترنتي است، اخيرا ايران براي به دست آوردن اطلاعات برخي شركتهاي هرمي خط بين واقعيت و غيرواقعيت را به نوعي شكست، با در نظر گرفتن اين مطلب كه بايد راهكارهاي تجارت جهاني را پذيرفت تا بتوان به آن وارد شد چه اقداماتي از سوي ايران صورت ميگيرد؟
رييس قوه مقننه در پاسخ به اين پرسش گفت: در مورد شركتهاي هرمي انجام مقابله با تجارت اينترنتي نبود؛ كار آنها كلاهبرداري اينترنتي بود. آنها دنبال فريب مردم و نشان دادن سرابي به آنها براي گرفتن پولشان بودند كه با اين رويكرد رقم قابل توجهي پول به خارج از كشور انتقال يافت. مبارزه با اين گونه كلاهبرداريهاي اينترنتي بايد به صورت جدي باشد، در كشورهاي غربي نيز مجازات سنگيني در اين رابطه در نظر گرفته شده كه حتي مجازات زندان 100 تا 150 سال در نظر گرفته ميشود.
وي افزود:اين موضوع هيچ ربطي به بحث تجارت جهاني و خريد و فروش اينترنتي ندارد؛ مسئله پيوستن به تجارت جهاني مقدماتي را ميخواهد و ايران بايد ظرفيتهاي آن را ايجاد كند. موضوع فوري نيست و بايد كارهايي را در داخل سامان داد تا بر اساس آن جلو رفت.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توسعه كه عنوان ميكرد چرا تا كنون دولت نتوانسته است معضل بيكاري وگراني را حل و يا مهار كند تا اين مساله به دست كشورهاي استكباري بهانه ندهد؟ عنوان كرد: عامل پايداري جمهوري اسلامي در مقابل ماجراجوييهاي غربيها تا حدودي به همبستگي داخلي و وضعيت اقتصادي قوي داخل مربوط ميشود. لذا سامانبخشي به مسائل داخلي كشور بهويژه در بالا بردن توان اقتصادي ملي و حل مشكل بيكاري، عامل مهمي است كه ميتواند شرايط را به نفع ايران كند.
رييس مجلس با بيان اينكه در برنامهي پنجم توسعه يكي از رويكردها در بررسي اين لايحه همين موضوع اشتغال خواهد بود، ادامه داد: اين مساله قطعا در نوع نگاه به اجراي اصل 44 و فراگيري موضوع اقتصاد در دست مردم يعني مردمي شدن اقتصاد نيز تاثيرگذار است.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه بايد يك نگاه دقيق به مسالهي عدالت وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد كه عدالت به معناي توزيع پول نيست، بلكه به معناي اين است كه مردم زندگي كرامتانگيزي داشته باشند و بتوانند آيندهي خود را پيشبيني كنند.
وي با تاكيد به اينكه عدالت به معني زمينهسازي براي اين است كه مردم در اقتصاد، تعزيهگردان باشند، ادامه داد: لذا اين رويكرد به جد بايد مورد توجه قرارگيرد؛ چرا كه اين مساله بسيار پراهميت است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد به اينكه صنايع نو و بخشهاي مختلف نياز به تسهيلات دارند، اما راه حل ارايهي اين تسهيلات مهم است، گفت: ارايهي اين تسهيلات نبايد موجب زياد شدن نقدينگي از سوي بانك مركزي شود. البته بانك مركزي اخيرا به نحو ديگري در پي ساماندهي اين موضوع است.
لاريجاني همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار تهران امروز كه نظر وي را درخصوص تجميع انتخابات جويا ميشد، عنوان كرد: مصوبهي مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تجميع انتخابات يك قاعدهي كلي است كه البته مراحل تصويب را هنوز نگذرانده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لايحهي شوراي شهر درخصوص تجميع انتخابات شوراها و رياست جمهوري، گفت: نظر آنها اين است كه انتخابات شوراها دو سال و نيم تمديد شده و با انتخابات رياست جمهوري برگزار شود كه البته اين مساله داراي مزايا و معايبي است.
وي با تاكيد بر حفظ حقوق مردم، از سويي به هزينههاي بالاي برگزاري يك انتخابات اشاره كرد و گفت: اين لايحه بايد سبك و سنگين شود و اگر مجلس با اين موضوع موافقت كند، براي اين است كه هزينههاي زيادي برگزاري يك انتخابات به بار خواهد آورد. هرچند كه حق مردم براي حضور در صحنههاي مختلف انتخابات، بايد محفوظ باشد. لاريجاني گفت: عليالقاعده با اين روش موافق نيستيم، مگر اينكه استثنا باشد.
خبرنگار ايرنا با اشاره به خصوصي شدن خبرگزاري خانه ملت از لاريجاني پرسيد كه برخي معتقدند اين اتفاق زمينهي حضور شما در انتخابات رياست جمهوري آينده است كه لاريجاني در پاسخ به اين سوال عنوان كرد: اين موضوع از امور عجيب و غريب روزگار است. اگر من آب هم بخورم، شما به نوعي آن را تفسير ميكنيد. اين موضوع هم از جنس مسائل لاينفع است.
وي با بيان اينكه مجلس براي كارهاي خود ممكن است روشهاي بهينهاي را در نظر بگيرد، گفت: هرچه روشهاي ما درست باشد كه هزينهها كاهش يابد، به نفع است. بنده حالت شاخ درآوردن پيدا كردم كه شما اين موضوع را به آن مساله ربط ميدهيد.
رييس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامهي خبر كه عنوان ميكرد آيا احتمال رويش جريانهاي جديدي در فضاي سياسي كشور وجود دارد يا خير؟ خاطرنشان كرد: آنچه حائز اهميت است اين است كه همهي مردم و جريانات سياسي با احساس مسووليت در سرنوشت ايران و انقلاب در چارچوب قانون اساسي و رهبري مقام معظم رهبري فعاليت سياسي انجام دهند.
لاريجاني گفت: بنده تعجب ميكنم كه گاهي يك نوع افراط ها و تفريط هايي در كشور به وجود ميآيد كه در چارچوب نظرات رهبري و ناصحان نيست.
وي با سوءظن برخورد كردن و تخطئه يكديگر را به منفعت كشور ندانست و گفت: اينكه به هر مناسبتي هر واقعهاي را مبداء تاريخ ميگيرند، كار عاقلانهاي نيست؛ چرا كه مبدأ انقلاب اسلامي روشن است و همه بايد به اسلاميت و جمهوريت و چارچوب قانون اساسي پايبند باشيم و صادقانه عمل كنيم و به پيام شهدا و وصيتنامهي آنها و دلمشغوليهايشان توجه كنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به اينكه افراطيگري در مسائل و پنجهكشي بر روي يكديگر به نفع كشور نيست، ادامه داد: متاسفانه عدهاي نانشان در دعوا است و بر اين اساس معتقدم همانطور كه ماجراجوييهاي بعد از انتخابات به جمهوري اسلامي ظلم كرد و به منافع كشور ضربه زد، برخي رفتارها نيز از اين دست است و به نظر ميرسد، براي عدهاي بايد دعوا و صفكشيهايي تعريف شود تا بتوانند ميداندار باشند.
لاريجاني نياز امروز كشور را رفتارهاي متعادل و معقول دانست و گفت: انسان بايد آرمانگرا باشد و معنادار حركت كند و اصولگرايي هم در اين راستا تعريف ميشود. با رفتارهاي تنگنظرانه نميشود، كشور را اداره كرد.
وي در ادامهي سخنانش به ذكر خاطرهاي از شهيد مطهري پرداخت و گفت: شهيد مطهري بر سر قضاياي حسينيه ارشاد اختلاف نظرهايي داشت و با افكار دكتر شريعتي اختلافاتي داشتند. بهويژه دكتر ميناچي در اين زمينه نقش داشت. بعد از انقلاب همين شهيد مطهري براي آقاي ميناچي در شوراي انقلاب سمتي در نظر گرفت و وقتي بنده از ايشان سوال كردم، پاسخ دادند كه شايد در اين مجال اجرايي موفق باشند. يعني ايشان مجال ميداد تا يك شخص خود را نشان دهد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به اينكه اتهامزني به يكديگر منشأ درستي براي انقلاب اسلامي نخواهد بود، ادامه داد: هر كشوري به ميزان بزرگي و تاثيرگذارياش از ظرفيت نخبگي برخوردار است. توصيهي من اين است كه در اين مجال بايد راه روشن و مكتبي باشد و مسير بر پايههاي افكار امام (ره) استوار باشد. البته راهنماييهاي مقام معظم رهبري نيز بايد مورد عنايت همگان باشد كه اينها چارچوبهاي درستي است، اما در اين چارچوب بايد فضايي براي رقابت و حضور هم ايجاد شود و فضا براي رقابت همگان وجود داشته باشد.
در ادامه خبرنگار جام جم درخصوص ادعاي اماراتيها درخصوص جزاير سهگانهي ايراني پرسيد كه وي پاسخ داد: اگر كسي در اين موضوع مناقشه دارد، بايد مذاكرات دوجانبه انجام گيرد. اين جزاير از نظر سوابق تاريخي به ايران تعلق دارد و ما معتقديم كه راه حل اين موضوعات گفتوگوهاي دوجانبه است كه البته تا جايي كه مطلع هستم برخي مسوولان آنها هم در برخي مذاكرات با مقامات كشور ما همين مسير را دنبال ميكنند.
خبرنگار خبرگزاري كار (ايلنا) از رييس مجلس درخصوص نظر برخي مبني بر از دست رفتن پايگاه اجتماعي اصلاحطلبان و انحلال مجوز سازمان مجاهدين و حزب مشاركت پرسيد كه لاريجاني پاسخ داد: اينكه افرادي از چارچوبها تخلف كنند و قوهي قضاييه آنها را مجازات كند، دربارهي همهي گروهها بايد صادق باشد. در اين زمينه نبايد گزينشي عمل كرد. يعني هركس كه تخلف كرد، بايد با آن برخورد شود.
لاريجاني گفت: البته در حوادث پس از انتخابات، نظام با صبر مسائل را دنبال كرد و خيلي مواقع نصيحت كرد، اما متاسفانه به اين نصيحتها توجهي نشد. برخي ميخواستند با بيانيه صادر كردن مشكل را حل كنند.
وي با تاكيد به اينكه اگر چارچوبهاي قانوني عمل شود، نظر ناصحان مورد توجه قرار گيرد، بسياري از مشكلات حل خواهد شد، گفت: در انتخابات اخير نظام صبورانه و مشفقانه عمل كرد، اما برخي گوش ندادند. اينكه هماكنون در اين مسير نظام بخواهد سد راه برخي فعاليتهاي سياسي شود، فكر نميكنم، اين اراده وجود داشته باشد و اگر همه بر اساس قانون اساسي تعاملات را بپذيرند و يك رقابت سالم وجود داشته باشد و نه تخريبگونه و عدهاي نخواهند با نظام درگير شوند، كشور به دنبال محدودسازي نيست. هرچند كه ممكن است عدهاي بخواهند تنگنظري كنند، اما نظام به دنبال مشاركت هرچه بيشتر همگان در كشور است.
علي لاريجاني در پاسخ به سوال روزنامهي دنياي اقتصاد در خصوص زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها، تصريح كرد: البته شما حس كرديد كه ارادهي مجلس چيست. مجلس در سال جديد براي اجراي اين قانون با دولت همراهي كرده و معلوم است كه نظر مجلس اجراي اين قانون در اسرع وقت است تا فشار يك باره به مردم وارد نشود. اما ترديد ما اين بود كه دولت آمادگي نداشته باشد؛ گر چه دولت از قبل ميگفت كه ما براي اجرا آماده هستيم اما حدس ما اين بود كه دولت نياز به آمادگي دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه از نظر مجلس اجراي اين قانون بايد زودتر اعمال شود، يادآور شد: من فكر ميكنم آنها (دولت) به مرور ميخواهند اين قانون را اجرا كنند اما ما مهلتي را براي دولت تعيين نكرديم چرا كه شايد اين آمادگي وجود نداشته باشد. در عين حال كميسيون مربوطه بسيار فعال است و اين موضوع را دنبال ميكند.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامهي قدس در خصوص احتمال اجراي اين قانون در چند ماه پاياني سال 89 نيز، گفت: غيرمعقول است كه اجراي اين قانون به ماههاي آخر موكول شود و اين امر قابل تحقق نيست چرا كه ايجاد درآمد 20 هزار ميليارد توماني به زمان احتياج دارد و اين حجم درآمد در تنها چند ماه امكانپذير نيست.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامهي پول در مورد آنچه وي ورود نيروهاي نظامي به عرصهي اقتصاد ميخواند، يادآور شد: البته من نميدانم شما چقدر با ساختار سپاه آشنايي داريد. بخشهايي كه اينگونه فعاليتها را انجام ميدهند بخشهاي ديگري غير از بخشهايي هستند كه وظايف نظامي را انجام ميدهند. طبيعتا در زمان صلح، بخشي از پشتيباني سپاه معطل ميماند و ما نبايد به دنبال اين باشيم كه سرمايهي كشور معطل بماند. در همه جاي دنيا در زمان صلح از نيروي نظامي در كارهاي پشتيباني و عمراني استفاده ميكنند و اين به نفع اقتصاد كشور است كه اين حجم سرمايه معطل نماند.
وي ادامه داد: من معتقدم برخي كارها احتياج به روحيهي جهادي دارد اما البته اينكه آنها بخواهند طوري عمل كنند كه مجالي به بخش خصوصي ندهند درست نيست. من اين را به قرارگاه سازندگي سپاه هم گفتم كه نبايد رقيب بخش خصوصي باشيد بلكه بايد پشتيبان اين بخش باشيد. در حقيقت قرارگاه سپاه نبايد مانع رقابت اقتصادي در كشور باشد چرا كه اين امر به اقتصاد كشور صدمه ميزند اما آنها ميتوانند بسترساز باشند يعني پروژههاي بزرگي كه بخش خصوصي نميتواند آنها را بگيرد، بگيرند، آن را تقسيم كنند و نهايتا بين بخش خصوصي توزيع كنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به سوال ديگري در خصوص انتقاد وي از ادارهي كشور به صورت كميتهي امدادي و اينكه به كدام بخش از سياستهاي اجرايي منتقد هستيد؟ گفت: من معتقدم نبايد اين لفظ را مدام تكرار كرد، چرا كه تصور ديگري به وجود ميآيد. اما به هر حال دو نگاه در ايجاد عدالت وجود دارد، يكي اينكه بايد توزيع درآمد صورت گيرد و ديگر اينكه بايد تحركي به وجود بيايد كه افراد خود صاحب درآمد شوند. اين دو نگاه دو اثر اقتصادي و اجتماعي جداگانه دارد. در رفتار نخست در عين افزايش درآمدها ما شاهد توقف فعاليت خواهيم بود، اما در رفتار ديگر ما امكاناتي را در اختيار فرد ميگذاريم تا بتواند توسط آنها درآمدزايي داشته باشد. اثر اين رفتار قدري متفاوت است و فرد در عين اينكه خود ميتواند درآمد كسب كند ميتواند زندگي با كرامت داشته باشد. ما نميخواهيم افراد را با صدقه اداره كنيم بلكه معتقديم آنها بايد قادر باشند كه با دسترنج خود اقتصادشان را اداره كنند و اين احتياج به سرمايهگذاري دارد.
لاريجاني در ادامهي نشست خبري خود در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا در خصوص آنچه وي قانوني كردن قانونشكني دانشگاه آزاد در وقف اين مجموعه در مجلس شوراي اسلامي ميخواند، گفت: اينكه آيا وقف قانوني است يا نه يك بحث فقهي است. در گذشته گفته ميشد وقف بايد جنبهي شخصي داشته باشد و يك يد مالكانه وجود داشته باشد تا ملكي قابل وقف باشد. اما برخي ميگويند در دنياي امروز وقف شامل نهادها هم ميشود. يعني اگر نهادي تصرف مالكانه داشته باشد ميتواند وقف شود.
وي افزود: اين مسائل را با بحث دانشگاه آزاد مخلوط نكنيد. اين موضوع كه آيا در دنياي امروز فقط املاك داراي تصرف مالكانهي شخصي ميتواند وقف شود يا نهادها هم ميتوانند وقف شوند، موضوع مهمي است.
رييس مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: رهبري هم نظرشان اين است كه نهادهايي كه تصرف مالكانه دارند ميتوانند وقف شوند. اما ايشان در مورد دانشگاه آزاد نظري ندارند و لذا در اين مورد سخنان ايشان قابل استناد نيست. آنچه در مجلس مطرح است هم همين نظر فقهي است كه اصولا نهادهايي كه تصرف مالكانه دارند ميتوانند وقف شوند يا خير؟ اين موضوع در قانون نيامده و ما آن را دنبال ميكنيم. مشخص نيست كه مجلس هم آن را تصويب كند، بلكه فعلا فوريت آن در مجلس مطرح است.
خبرنگار روزنامهي حزبالله از لاريجاني پرسيد آقاي احمدينژاد در آخرين سفر استاني به كرمان گفتند كه احزاب و گروهها قابل اعتمادند، اما حق دخالت سياسي در امور كشور را ندارند، نظر شما به عنوان رييس مجلس در اين رابطه چيست؟رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش، گفت: امور سياسي داراي دو بخش است. يك بخش امور سياسي است كه آن را مجلس، شوراي عالي امنيت ملي، دولت و قواي ديگر اداره ميكنند و احزاب نميتوانند در آن دخالت مستقيم داشته باشند؛ چرا كه وقتي دولت و مجلس توانست راي لازم را كسب كند، مطابق با ساز و كار درونياش به كار خود ادامه ميدهد.
وي ادامه داد: اما بخش ديگر از مسائل سياسي ربطي به اين امور ندارد و در اين صحنهي سياست احزاب اظهارنظر كرده و بايد وجود داشته باشند. احزاب براي اظهارنظر و تقويت كار در موضوعات سياسي، اقتصادي و فرهنگي خلق ميشوند. احزاب جريان فكري - سياسي در غير از مجراي اصلي بشمار ميآيد.
خبرنگار روزنامهي جهانصنعت نيز پرسيد قانون هدفمند كردن يارانهها قرار است كه از نيمهي دوم سال اجرا شود، مجلس در رابطه با نرخ تورم ناشي از اجراي اين قانون به چه نتيجهاي رسيده است و اين نرخ چه رقمي است؟ كه در پاسخ به اين پرسش لاريجاني گفت: اين از اصولي است كه محل مناقشه بوده، يعني مركز پژوهشها، برخي از دولت و ديگران اظهارنظر متفاوتي در اين رابطه ارايه دادهاند. پايهي كار اين است كه اجراي اين قانون مقولهي جديدي است و مطابق با اظهارنظرها نرخ تورم قابل پيشبيني نميباشد. صاحبنظران اقتصادي مجلس هنگامي كه اين موضوع به صورت جدي بين دولت و مجلس مطرح شد، پشت تريبون اعلام كردند كه چون اين موضوع پديدهي جديدي است، بايد آرامتر حركت كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: قانون هدفمند كردن يارانهها پديدهاي با ابعاد مختلف است كه احتياج به مسير آرامتر و پلكاني دارد و نميتوان در رابطه با نرخ تورم ايجاد شده از آن راي قطعي داد.
لاريجاني در پاسخ به پرسش روزنامهي اسرار مبني بر اينكه آيا با نحوهي اجراي طرح حجاب و عفاف به شكل فعلي موافقيد و پيشنهادات و نظراتتان در رابطه با اجراي اين طرح چيست، گفت: تا آنجا كه بنده ميدانم اين طرح اجرا نميشود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با بيان اينكه مسووليت ملي و ديني و تكليف همه نوعي آراستگي براي زيست اسلامي است، گفت: اين موضوع داراي جنبهي شخصي، خانوادگي و اجتماعي است و نبايد آن را با برخي كشمكشهاي سياسي خلط كرد. در عين حال معتقديم جامعهي اسلامي از هم تاثيرپذيرند و با هم پيوستگي دارند و ميتوانند هويت جمعي را بسازند.
وي با تاكيد بر اينكه بايد نزاكت اسلامي رعايت شود و از آن صيانت نمود، اظهارداشت: البته اين موضوع داراي آدابي است و به فهم مشترك احتياج دارد. در اين بين نبايد به برخي تراوشات كشورهاي ديگر كه به آن دامن ميزنند، توجه كرد، چون آنها با مباني متافيزيك خودشان و نه با مباني اسلامي شما سخن ميگويند. اگر معتقديد كه انسان بصير و خانواده سالم و پيشرو اسلامي ساز و كار دارد، بايد اين موارد را تعريف كرد و زن و مرد به آنها در رفتارهايشان توجه كنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه، تاكيد كرد:در جامعهاي كه رفتارها بر اساس دروغ، تهمت و غيبت باشد، آن جامعه از بالندگي باز ميماند. اگر شرايط كشور طوري شود كه آراستگي از لحاظ ظاهر در جامعه نباشد و ذهنها به چيز ديگري منحرف شود، كجي در ادارهي كشور رخ ميدهد.
خبرنگار خبرگزاري دانشآموزي از رييس مجلس شوراي اسلامي پرسيد كه برخي خواص سياسي به دنبال دستگيري چهرههاي اصلاحطلب بعد از انتخابات هستند كه اين موضوع به نوعي به عنوان پايان كار جريان اصلاحطلبي در كشور قلمداد ميشود. آيا حذف جريان سياسي از كشور و تبديل شدن به اپوزسيون به نفع نظام است و نظر شما در رابطه با تكبعدي شدن فضاي سياسي كشور چيست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به اين پرسش، گفت: بنده بعيد ميدانم كسي در كشور به دنبال تكبعدي شدن باشد. حتما وجود گرايشهاي مختلف در جامعه براي كشور مفيد است. منتها بايد اين موضوع را در چارچوبهاي روشني بررسي كرد. اگر جرياني در شرايط حساس جامعه نظام را تخريب كند، اين روندي ناصحيح است. طبعا آنها سرنوشت خود را به چارچوبهاي قانوني گره ميزنند. يعني ترديد نكنيد كه كسي به دنبال حذف گروهي نيست، بلكه برخي با دست خودشان، خودشان را حذف ميكنند.
لاريجاني ادامه داد: چقدر آنها در اين رابطه نصحيت شدند كه سخنانشان را در چارچوب قانون بيان كنند، در روزهاي اول انتخابات اين تذكرات بارها در مجلس به آنها داده شد. مقام معظم رهبري نيز بارها اين موضوع را بيان كردند. هنگامي كه برخي به اين موضوعها گوش ندادند، فضا را طوري كردند كه ظلمي شد، آن بحث ديگري است، اما نظام هدف حذف گروه سياسي را ندارد.
خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتي از لاريجاني پرسيد آيا اتفاقات رخ داده در فراكسيون اصولگرايان و كنار گذاشتن آقاي باهنر به نوعي اقدام براي كنار گذاشتن مهره سياسي يا تدارك خيز و آرايش سياسي جديدي است؟ براي اتفاقات بعدي و جريانات سياسي كشور است؟ رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه واقعا صورت مساله همين اتفاقاتي است كه در فراكسيون اصولگرايان رخ داده است، آقاي باهنر در رقابتي در داخل مجمع اصولگرايان نتوانست راي لازم را كسب كند، البته ممكن است عدهاي نخواستند كه ايشان راي بياورند. مهم آن است كه ايشان به اين راي پايبند بودند كه بنده ايشان را تحسين ميكنم.
وي ادامه داد: همواره گفتهام كه ممكن است احزاب خيلي قوي با مانيفستهاي مشخص در كشور وجود نداشته باشند اما همين كه جريان اصولگرايي پايبندي خودش را به راي نشان ميدهد داراي ارزش است. آقاي باهنر شخصيت برجسته ،فاضل و با سابقهاي است كه براي هيات رييسه مفيد بوده است ولي براي خير بزرگتري از آن گذشتند و من كار ايشان را تحسين ميكنم. روند همين بود. شايد ايشان دوست داشتند كه در هيات رييسه باشند ولي به رقابتي كه در مجمع فراكسيون انجام شد احترام گذاشته و آن را پذيرفتند.
لاريجاني در ادامه به اين پرسش كه منظور شما از خير بزرگتر چيست گفت: خير بزرگتر آن است كه جريانهاي سياسي اين آموزش را ببينند كه به رفتار حزبي و تشكيلاتي احترام بگذارند، اگر ميخواهيم دموكراسي دينياي را در كشور دنبال كنيم بايد تشكيلاتمان از فرهنگ سياسي فربه باشد. در اين بين گاهي عدهاي براي به دست آوردن پيروزي بر جايي، كل تشكيلات را زير سوال ميبرند كه اين درست نيست .
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آقاي باهنر عنصر سياسي پرسابقهاي هستند كه اكنون معاون نظارت رييسمجلس و نائب رييس فراكسيون هستند و ميتوانند در اين پستها فعال باشند و مجلس از وجود ايشان استفاده كند.
لاريجاني در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري زنان مبني بر اينكه با توجه به اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي از سوي نيروي انتظامي شما تا چه حد با دخالت نيروي انتظامي در بحثهاي مديريت اجتماعي موافق هستيد گفت: هنوز اين طرح عملياتي نشده است . اما اينكه با مجموعههاي فاسد در كشور كه فرهنگ كشور را تخريب ميكنند و افرادي شرور هستند اقداماتي انجام ميدهند كه امنيت را از بانوان ميگيرند و يا با كيف زدن و اقداماتي از اين دست، امنيت را از مرد و زن در جامعه ميگيرند بايد برخورد صورت گيرد و اين از جمله مسائل مهم است.
وي ادامه داد:نيروي انتظامي بايد در جهت ايجاد آرامش در كشور تلاش كند. بنده نميگويم كه دوز اين گونه موارد در جامعه زياد است اما در همين حد نيز نبايد در جامعه اسلامي اين موارد وجود داشته باشد و نيروي انتظامي نيز به عنوان نيرويي كه بايد از امنيت اجتماعي دفاع كند بايد به اين وظايف عمل كرده و هر چه از اين نظر فعالتر باشد از آنها حمايت ميكنيم.
خبرنگار روزنامه ابتكار نيز از لاريجاني پرسيد آيا راي نياوردن آقاي باهنر به عنوان نايب رييس هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي تسويه حساب سياسي بوده است ؟ گفت: بنده معتقدم اگر آقاي باهنر در صحن مجلس كانديدا ميشدند راي بالايي را ميآوردند بنابراين آنقدر وزني وجود نداشته كه با ايشان تسويه حساب كنند و بنده اين عبارات را درست نميدانم البته ممكن است عده اي دوست نداشته باشند كه ايشان نايب رييس شود. بنده در همين جا همه را به اتخاذ رفتارهاي اخلاقي توصيه مينمايم.
لاريجاني در پاسخ به پرسش ديگر اين خبرنگار در رابطه با بيانيه تهران گفت: بنده اگر بحث مبادله بيانيه در نظر گرفته شود با آن مخالفم چون اين بيانيه داراي بندهاي مختلفي است و همه با هم معنا ميدهد اگر كسي بخواهد نسبت به آن گزينشي عمل كند ما با آن مخالفيم.بايد به اين بيانيه با بندهاي مختلف و پيوستگي نگاه شود.
خبرنگار پايگاه اطلاعرساني دولت نيز از لاريجاني پرسيد با توجه به قرائت گزارش تفريغ بودجه سال 87 و دستور شما مبني بر بررسي بحث يك ميليارد دلار تا كنون اين بررسيها به كجا رسيده است؟ لاريجاني در پاسخ گفت: طبق اصل 55 قانون اساسي ديوان محاسبات مرجعي است كه به حسابهاي موسسات و شركتهاي دولتي رسيدگي ميكند كه آيا حسابها انطباق با قانون دارد يا اينكه هزينهها در جاي خود مصرف شده است؛ بر اين اساس گزارشي را به مجلس ارائه ميدهد. طبق همين اصل مجلس بايد اين موارد را به اطلاع عموم برساند. آنجايي كه دستگاهي بودجهاي را در جاي خود مصرف نكند به عنوان تخلف اين موضوع ممكن است فساد و يا تخلف شكلي باشد كه هر دو به عنوان تخلف به شمار ميآيد.
رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: در گزارش ديوان محاسبات از اين سنخ تخلفات ذكر شده بود كه پس از آن سر و صدايي ايجاد شد . ايجاد اين سر و صداها و اين گونه حرفها به گونهاي بود كه به نظر ميرسيد مي خواهند جلوي اراده مجلس را براي قرائت عمومي گزارش بگيرند، اما مطابق با نص صريح قانون اساسي و اصل 55 بايد گزارش ديوان محاسبات به عنوان بالاترين مرجع نظارتي در بررسي حسابها به اطلاع عموم برسد، ما نيز اين كار را انجام داديم و الان در مرحله بررسي به مسير دادگاه است و بايد مسير خودش را طي كند و هنوز هم پرونده مختومه نشده است.
لاريجاني در پاسخ به پرسش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني دولت مبني بر اين كه جلسات سران سه قوه در رابطه با مفاسد اقتصادي به كجا رسيد و آيا در سال 89 جلساتي داشتيد كه لاريجاني پاسخ داد: اين روند ساختار مشخصي دارد و چيز جديدي نيست . نمايندگان سه قوا بار ديگر جلسات مستمري داشته و كار خودشان را ميكنند، اما ما بحث جديدي نداشتيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: نگاه ما به نوع اجراي قوانين است و كسي نبايد دلخور شود، چون كار مجلس قانونگذاري و نظارت است. اگر مجلس باتوجه به بعد نظارت خود اعلام ميكند كه تخلفي در جايي رخ داده است، نبايد كسي دلخور شود. چرا كه اصولا تئوري سه قوه از لحاظ فلسفي اين است كه تمركز قدرت در يك جا نباشد. چرا كه تمركز قوا ميل به ديكتاتوري را ايجاد ميكند.
لاريجاني با بيان اينكه پايهريزي سه قوا براي اين بود كه كشور در سه بخش اجرايي،قضايي و تقنين ،اداره شود گفت: نظرات مقام معظم رهبري در اين مسير راهگشا بوده و تلاش ميكنيم همه بيانات ايشان را محقق نماييم. منبع: بخش هايي از خبر ايسنا