زماني که آقاي رحيم مشايي رئيس سازمان گردشگري شده بود وعده داده بود که آنقدر هتل 5 ستاره بسازد که کسي نتواند آنها را بشمارد. هر چند ايشان اشتغالات جديدي پيدا کرده اند
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۹
نويسنده : حميدرضا شكوهي
عيد نوروز با افزايش ميزان سفرهاي نوروزي به پايان رسيد و همچون سال هاي گذشته پس از تعطيلات نوروزي، مسوولان در برنامه هاي راديويي و تلويزيوني و در رسانه هاي دولتي، به تعريف و تمجيد از عملکرد خود در طول ايام نوروز پرداختند و افزايش سفرهاي نوروزي را عاملي براي موفقيت عملکرد خود معرفي کردند. اما به راستي افزايش سفرهاي نوروزي چنين معنايي دارد؟ شايد از نظر اين افراد مهم نيست که در طول سفر به مردم چه مي گذرد. مهم اين است که آمارهاي کمي ارتقا يابد و بس!
مسوولان سازمان گردشگري هم مدام از افزايش سفرهاي نوروزي سخن مي گويند و احتمالا آن را به عنوان موفقيتي در کارنامه خود مي دانند. اما مگر مردم با ترغيب سازمان گردشگري به مسافرت رفته اند؟ يکي از وظايف اصلي اين سازمان، ايجاد رفاه براي مسافران از طريق فراهم آوردن امکانات مناسب رفاهي و اقامتي است. اما به راستي، چند درصد از مسافران در هتل ها و مهمانسراها اقامت داشتند و چند درصد در زير چادر يا حتي در خودروي شخصي خود شب را به صبح رساندند؟
زماني که آقاي رحيم مشايي رئيس سازمان گردشگري شده بود وعده داده بود که آنقدر هتل 5 ستاره بسازد که کسي نتواند آنها را بشمارد. هر چند آقاي رحيم مشايي اشتغالات جديدي پيدا کرده اند اما همکاران ايشان هنوز در سازمان گردشگري حضور دارند و آنها هم مي توانند به اين پرسش پاسخ دهند که آيا تعداد هتل هاي 5 ستاره ساخته شده در اين 5 سال به تعداد انگشتان يک دست هم مي رسد؟
وضعيت سرويس هاي بهداشتي جاده ها - که چند سال پيش تبليغات پر سر و صدايي براي اصلاح وضعيت آن صورت گرفت و هنوز نتيجه آن مشخص نشده است - و نيز وضعيت اين سرويس ها در مراکز اقامتي و توريستي کشور و شهرهاي پرطرفدار براي مسافران، نمونه ديگري براي سنجش عملکرد سازمان گردشگري است. از موارد ديگر مي گذرم اما يک نکته را باز هم يادآوري مي کنم و آن اينکه آيا صرفا ميزان افزايش سفرهاي نوروزي مردم نشان دهنده افزايش رضايت آنان است؟ کسي هست که ميزان رضايت مردم پس از سفرهاي نوروزي را مورد ارزيابي قرار دهد؟