در سال ۱۳۸۳ با اعلام ساز و کارهای جدید برای واردات خودرو، خیابان های تهران و کشور برای ورود خودروهای لوکس خود را آماده کردند، از آن زمان لوکس های زیادی به ایران آمدند برخی درحد گذرموقت باقی ماندند اما برخی دیگر پلاک شدند.
خودروهایی که اگر یک خط کوچک رویشان بیفتد، خسارتش برابر قیمت پرایدی می شود که این روزها قیمتش سوژه خانواده های قشر متوسط جامعه است.
اما در سوی دیگر ماجرا اقشار مرفهی هستند که حتی گران شدن دلار و قیمت این خودروها شاید فرقی به حالشان نداشته باشد چرا که در هرصورت توانایی خرید آن را دارند. نهایت سرعت مجاز تردد در اتوبانها ۱۲۰ کیلومتر است، اما با این حال محدودیت سرعت سوپر اسپرتها مانعی برای ثبت سفارش آنها نبوده است.
در این گزارش لوکس هایی بررسی شده اند که نمایندگی رسمی در ایران دارند. (ولی در کل طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، تاکنون خودروهای مثل فراری، بوگاتی یا ... به کشور وارد شده اند.)
پورشه؛ لوکس ترین در ایران
پورشه، (Porsche) با نام کامل Porsche Dr.Ing.h.c.F.Porsche AG، از کمپانیهای بزرگ تولید اتومبیلهای اسپورت در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه پسر فری پورشه یک طراح اتومبیل اهل اتریش، در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس شد که از همان ابتدا نیز به تولید اتومبیلهای اسپورت مشغول بوده است.
این خودروی آلمانی در خرداد سال ۸۹ به طور رسمی مهمان خیابان های ایران شد. نمایندگی پورشه در ایران که با نام معین موتورز فعالیت می کند، در سال ۸۹ در تهران و کیلومتر ۱۱ جاده کرج افتتاح شد. حضور پورشه در ایران سروصدای فراوانی به پا کرد. چرا که این خودرو از لوکس های جهان به شمار می رود.
طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماهه نخست امسال، تعداد ۱۶۰ دستگاه پورشه به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون دلار به ایران وارد شده است. همچنین در سال گذشته تعداد پورشه های آلمانی که چرخ هایشان به خیابان های ایران رسید، ۵۶۳ دستگاه به ارزش بیش از ۴۹.۸ میلیون دلار بود.
البته رودابه صدیقی، مدیر روبط عمومی معین موتورز، نمایندگی پورشه در ایران در از فروش ۸۰۰ دستگاه پورشه طی دو سال گذشته خبر داد و فروش این خودرو را برای سال سوم ورودش به ایران ۸۰۰ دستگاه پیش بینی کرده بود. امری که با وجود نوسانات شدید نرخ ارز کمی دشوار به نظر می رسد.
طبق آمار گمرک در حالیکه بیشتر این پورشه ها از طریق کشور همسایه یعنی امارات وارد ایران شده اند، تعداد اندکی از آنها از مبدا اصلی خود یعنی آلمان یا سایر کشورها به دست متقاضیان ایرانی این خودروی لوکس رسیده اند.
خودروهای ایرانی لوکستر از نوع خارجی آن
همانطور که گفته شد، پورشه از لوکس های سرشناس جهان است. لوکس بودن این خودرو در ایران با میزان لوکس بودن ان در جهان تفاوت هایی دارد.
این تفاوت فاحش در قیمتی است که باید برای آن بپردازید؛ مخصوصا وقتی که نوسانات دلار و ارز در کشور هیجانی باشد. در حال حاضر در ایران ۸ نوع مدل پورشه (باکستر، کایمن اس، ۹۱۱ کررا، پانامرا، پانامرا ۴اس، کاین، کاین اس، کاین توربو) وجود دارد که قیمت آنها از ۳۳۰ میلیون تومان شروع می شود و تا ۸۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.
ارزان ترین مدل پورشه در ایران، پورشه کایمن اس است که با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان عرضه می شود و گران قیمت ترین پورشه نیز، پورشه کاین توربو است که قیمتش ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.
مازراتی، ماشن بازها را شوکه کرد!
اوایل شهریورماه سال ۹۰خبری همه و به خصوص ماشین بازها را شوکه کرد و آن خبر چیزی نبود جز حضور مازراتی در ایران. کارخانه مازراتی که زیرمجموعه فیات ایتالیاست، در آن زمان اعلام کرد که با هدف گسترش بازارهای خود قصد دارد تا در ایران نمایندگی داشته باشد.
بهرام قیصرزاده مدیر عامل سابق معین موتورز ( نمایندگی پورشه در ایران) اولین کسی بود که توانست از بین چند گروه دیگر ایرانی مجوز نمایندگی مازراتی را به طور مستقیم از کارخانه ایتالیایی این سوپر اسپورت دریافت کند. نمایندگی مازراتی در ایران با نام آرتاتاک موتور در حال فعالیت است.
طبق آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۰ تنها ۱۰ دستگاه انواع خودروهای مازراتی به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد ایران شد که از این ۱۰ دستگاه پنج خودرو از طریق ایتالیا و پنج خودرو نیز از طریق امارات وارد کشور شدند.
همچنین آمار گمرک در سال ۱۳۹۱، حکایت از واردات دست کم ۳۴ دستگاه خودرو ایتالیایی مازراتی به ایران طی پنج ماه نخست سال جاری میدهد. به گزارش پرشین خودرو، براین اساس در مدت زمان یادشده ۳۴ دستگاه انواع خودروهای شرکت مازراتی ایتالیا به ارزش تقریبی ۳.۹ میلیون دلار وارد ایران شدند. ارزش ریالی این مقدار واردات نیز نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال اعلام شده است. مبدا اصلی مازراتیهای وارداتی مثل سابق، امارات و ایتالیا بودند.
کواتروپورته اس، کواتروپورته و گرن توریسمو سه مدل مازراتی هستند که در ایران عرضه می شوند. قیمت خودروهای مازراتی از ۷۷۵ میلیون تومان آغاز شده و تا ۸۵۰ میلیون تومان نیز می رسد.
مرسدس بنز؛ بدون آمار دقیق!
بنز را باید ریش سفید خودروهای لوکس واردشده به ایران دانست. ورود رسمی بنز به ایران برمی گردد به سال ۸۲ یعنی ۹ سال پیش در زمانی که "ستاره ایران" توانست عنوان نمایندگی رسمی مرسدس بنز در ایران را به دست آورد.
تا پیش از این در حالیکه براساس اعلام گمرک ایران خودروهای بنز در کلاسهای A، B، C، GLK، E، CLS، S، SLK و CL وارد ایران می شدند که بیشترین تعداد خودرو را در فهرست مجاز برای ثبت سفارش واردات خودرو به نام خود زده بودند، ولی در حال حاضر این خودروی لوکس دیگر وارداتی به ایران ندارد.
هرچند آمار دقیقی از تعداد کل مرسدس بنزهای واردشده به ایران در دسترس نیست اما براساس آمار گمرک ایران، سال گذشته ۱۱۶۳ دستگاه انواع خودروهای بنز به ارزش ۶۶ میلیون دلار به کشور وارد شد. با این میزان واردات، بنز بزرگترین خودروساز لوکس فعال در بازار ایران در سال گذشته بود. بنز همچنین از سایر رقبای آلمانی خود فروش بیشتری در ایران داشته است.
در حال حاضر sl۵۰۰ گرانترین مدل مرسدس بنز در ایران است که با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین ارزان ترن مدل مرسدس بنز مربوط به b۱۸۰ است که قیمت یک دستگاه آن در حدود ۱۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
بی ام و؛ بی علاقگی پولدارها
بعد از مرسدس بنز، بی ام و دومین خودروی لوکسی بود که به ایران آمد. در آن زمان بازرگانی نوریانی اولین و تنها واردکننده رسمی بی ام و به ایران بود. در سال ۱۳۸۹، علی نوریانی اولین واردکننده بی ام و به ایران در مصاحبه ای با روزنامه شرق از تعداد بی ام و های وارداتی به ایران را توسط شرکت نوریانی و شرکت های دیگر حدود ۸هزار دستگاه ذکر کرده بود.
از سال ۱۳۸۹ به این طرف نقش نمایندگی نوریانی در واردات این لوکس آلمانی کمرنگ شد و به تدریج پرشیا خودرو جای بازرگانی نوریانی را در واردات بی ام و گرفت .تا اینکه در سال جاری خبر توقف واردات بی ام و به ایران بی ام و دوستان را شوکه کرد.
شرکت بی.ام.و آلمان که در زمانی نه چندان دور یکی از بزرگترین خودروسازان لوکس فعال در بازار ایران بود، حالا جای خود را در بازار ایران به سایر رقبا از جمله دو شرکت آلمانی دیگر یعنی بنز و پورشه داده است.
در آن خبر گفته شد که در پنج ماهه امسال است که در این مدت کمتر از ۵۰ دستگاه خودروی بی.ام.و وارد ایران شده است و این تعداد واردات به معنای آن است که بی.ام.و عملا از بازار ایران خارج شده است.
نکته جالب اینجاست که معدود خودروهای بی.ام.و وارداتی به کشور طی سال جاری نیز تماما به صورت محمولههای انفرادی وارد کشور شدهاند که این نشان میدهد این خودروها نیز توسط اشخاص حقیقی وارد شدهاند نه به صورت عمده.
در حال حاضر ۱۱ مدل بی ام و در کشور عرضه می شود که قیمت های آنها هرچند بالاست و نجومی ولی نسبت به سه لوکس دیگر پایین تر است. محدوده قیمت مدل های بی ام و در ایران از ۲۳۰ میلیون تومان (۳۲۰i) آغاز می شود و تا ۵۵۰ میلیون تومان (X۶) نیز می رسد.