این حرکت به ضرر مصرف کننده است و نباید مصرف کننده را فدای تولید کننده کنیم ضمن اینکه ایجاد بازار انحصاری دور از شان سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی است
تاريخ انتشار: دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۶
تيترآنلاين - عضو کمیسیون مشترک خودرو در خصوص بررسی توقف ثبت سفارش واردات خودرو در مجلس گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو منع قانونی نداشته و بایستی دلایلی که موجب شده چنین تصمیمی گرفته شود را بررسی کنیم اما تا کنون صحبتی در خصوص آن در مجلس نشده است.
به گزارش تيترآنلاين، عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرنگار خبرخودرو افزود: این حرکت به ضرر مصرف کننده است و نباید مصرف کننده را فدای تولید کننده کنیم ضمن اینکه ایجاد بازار انحصاری دور از شان سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی است زیرا این سیاست ها مبتنی بر رقابت پذیری و رفع انحصار است و چنانچه اگر ثبت سفارش واردات خودرو به طور کلی صورت نگیرد این حرکت ایجاد انحصار می کند و مغایر با اهداف چشم انداز و سیاست های اجرایی قانون اساسی است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: بایستی راهکارهایی را برای بوجود آمدن رقابت ایجاد کنیم زیرا اگر رقابت وجود نداشته باشد دیگر انگیزه ای از سوی تولید کنندگان برای اجرای قانون ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و رعایت استانداردهای 51 گانه که اخیراً در مجلس به تصویب رسیده یا ساماندهی بحث واردات خودرو وجود نخواهد داشت و تولیدات نیز در یک بازار انحصاری به راحتی به فروش می رسد.
نورا افزود: به اعتقاد بنده توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی یک امر سیاسی است تا اقتصادی و نشان دهنده این است که ما به بسیاری از کشورهایی که تولیدات آنها را وارد می کردیم اعلام کنیم که می توانیم از نظر اقتصادی به این عرصه ورود پیدا نکنیم ولی چنانچه این توقف در راستای تحریم است دلیلی ندارد خودروهای آنها وارد کشور شود و تصمیم درستی نیز هست.
وی تصریح کرد: زمانی که در تحریم کشوری مانند آلمان قرار بگیریم آنها مانع از ورود قطعات به کشور می شوند و بایستی این قطعات را به صورت دسته دوم تهیه کنیم که این برای ما ایجاد چالش می کند مگر اینکه کشور صادرکننده خودرو با تعهد قطعات آن را نیز صادر کند که در این صورت ما نیز با دولت همسو هستیم اگر واقعیت این است باید این قضیه برای مردم روشن و شفاف شود قطعآً آنها نیز خواهند پذیرفت ولی چنانچه بدون ادله ثبت سفارش خودرو صورت نمی گیرد پذیرش آن برای اقتصاددان ها، مردم و مجلس سخت است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص احتمال بررسی آن در مجلس گفت: به دلیل تعطیلات مجلس دراین خصوص صحبت و مشورتی میان همکاران در کمیسیون های مخلتف صورت نگرفته است ویک نماینده نیز به تنهایی نمی تواند در مورد بررسی آن صحبت کند ولی قطعاً به روال معمول کمیسیون های مرتبط اعم از صنایع، اقتصادی و برنامه و بودجه توضیحات را در این راستا از دولت خواسته و خواهند شنید.
نورا با اشاره به کسری بودجه با توجه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: مهمترین نکته در خصوص توقف واردات خودرو این است که دولت چند هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واردات خودرو را چگونه تامین می کند؟ توجه به این نکته از سوی دولت که پیش بینی درآمد از این محل که منجر به کسری بودجه خواهد شد چگونه جبران می شود ضروری است.
وی در پایان یادآور شد: چنانچه این مسئله در مجلس مطرح شود موارد مربوط به کسری بودجه و اینکه با این روند رقابت پذیری با توجه به سیاست های اصل 44 چه می شود، به بحث گذاشته می شود و دولت نیز با حضور توضیحاتش را ارائه خواهد داد و چنانچه نمایندگان با این توضیحات قانع شوند موضوع را منتفی اعلام کرده و درغیر این صورت آن را پیگیری خواهند کرد.