جایگزینی خودروهای مینی با موتورسیکلت ها امري مطلوب است
با توجه به رشد روز افزون قیمت خودرو و قیمت حامل های انرژی در مقیاس جهانی ، می توان پیش بینی نمود که خودروهای کوچک و به عبارت دیگر خودروهای مینی در سال های آتی با استقبال قابل توجهی خصوصاً از سوی جوانان روبرو شوند
تاريخ انتشار: شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۵۲
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره بر جایگاه مناسب و ویژه خودروهای مینی در سال های به چندان دور در بازارهای جهانی ، اظهار داشت: با توجه به رشد روز افزون قیمت خودرو و قیمت حامل های انرژی در مقیاس جهانی ، می توان پیش بینی نمود که خودروهای کوچک و به عبارت دیگر خودروهای مینی در سال های آتی با استقبال قابل توجهی خصوصاً از سوی جوانان روبرو شوند.
دکتر مرزبان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به گران قیمت بودن خودروهای یاد شده ، افزود: از آنجایی که خودروهای مینی نسبت به سایر خودروها ، قیمت قابل توجهی دارند و با توجه به اینکه لزوماً ورود هر محصول جدیدی در بازار به منظور فراگیر شدن استفاده از آن نیازمند فرهنگ سازی و گذر زمان نسبتاً مناسبی می باشد، در نتیجه لازم است که در راستای فراگیری استفاده از این دسته از خودروها در کشور فرهنگ سازی مناسبی صورت پذیرد.
وی با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تشدید آلودگی هوا و همچنین کاهش بار ترافیکی کلان شهرها، ابراز داشت: از آنجایی که تامین انرژی مورد نیاز این دسته از خودروها از طریق بهره گیری از نیروی برق می باشد و با در نظر گرفتن این مطلب که این دسته از خودروها فضای محدودی را برای پارک اشغال می کنند ، این نتیجه حاصل می شود که بهره گیری از این دسته از خودروها می تواند کمک شایانی را در راستای تحقق مطالب عنوان شده نماید.
نکته مهمی که این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد این است که، همانطور که به محاسن و مزایای این نوع از خودروها توجه می شود لازم است که به محدودیت ها و معایب آن ها نیز توجه گردد و در این میان می توان گفت که این دسته از خودروها امکان استفاده در مسافت های بسیار طولانی و خارج از شهر را به لحاظ عدم ایمنی کافی در سطح خودروهای معمولی ندارند و معمولاً جهت استفاده در محدوده های شهری مناسب هستند.
مرزبان بر لزوم فراهم آوردن مقدمات لازم جهت تعیین زیرساخت های تولید این نوع خودرو در کشور تاکید کرد و اذعان داشت: از جمله راهکارهای پشنهادی جهت تحقق این مهم می تواند سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی و نیز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت ورود دراین حیطه باشد.
وی با اشاره به استقبال قابل توجه شهروندان سایر کشورها از خودروهای عنوان شده، گفت: پیش بینی می شود ، چنانچه که زمینه و شرایط مناسب ورود و تولید خودروهای مینی در کنار فرهنگ سازی گسترده استفاده از این نوع خودرو در کشور ما فراهم آید، خرید و استفاده از خودروهای مینی و کوچک با فاصله زمانی اندک نسبت به سایر کشورهای جهان در ایران تحقق پذیرد.
به گفته وی، با توجه به اینکه هم اکنون بسیاری از خودروهایی که در سطح شهر در حال تردد هستند دو سر نشین می باشند ، بنابراین خودروهای مینی می توانند جهت طی مسافت های شهری برای خانواده های ایرانی بسیار مناسب و مفید واقع شود.
وی تدوین و اعمال سیاست های تشویقی را در راستای تحقق این مهم بسیار موثر دانست و افزود: در صورتی که دولت از طریق پیش بینی سیاست های تشویقی مانند صدور مجوز تردد در محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد برای این دسته از خودروها زمینه رشد و گسترش ورود خودروهای مینی را به چرخه حمل و نقل کشور فراهم نماید، مسلماً در نهایت امر شاهد بروز ثمرات مطلوب حاصل از آن خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اعلام اینکه خودروهای مینی در مقایسه با موتورسیکلت ها محاسن بسیاری را شامل می شوند، ابراز داشت: با توجه به پایین بودن سطح ایمنی موتورسیکلت ها و نیز بالا بودن میزان دودزایی آنها نسبت به سایر وسایل نقلیه ، این نتیجه حاصل می گردد که جایگزینی خودروهای مینی با موتورسیکلت ها می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.
وی در پایان از جمله دلایل عمده عدم تمایل خانواده های ایرانی جهت خرید این دسته از خودروها را قیمت بالا و نیز عدم فرهنگ سازی در این خصوص عنوان و خاطرنشان کرد: لازم است که شرکت های بزرگ خودروسازی در داخل کشور در خصوص تولید این نوع خودرو با کیفیت بالا و قیمت مناسب توجهات لازم را مبذول نمایند.