ممنوع شدن اعلام نوع هواپيماها توسط دفاتر خدمات مسافرتي
بهنظر ميرسد، اين درخواست شركتهاي هواپيمايي براي حفظ منافع خودشان باشد، چون اگر اين كار را انجام ندهند، ...
تاريخ انتشار: دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۰۴
عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: براي جلوگيري از سوءاستفادههاي تبليغاتي، نام شركت هواپيمايي و نوع هواپيما را ميتوان در قرارداد آژانسها با مشتري مشخص كرد، چون اين حق مشتري است كه از اين موضوع پيش از سفر مطلع باشد.
خسرو شهروي در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به بخشنامهي اخير سازمان هواپيمايي دربارهي ممنوع شدن اعلام نوع هواپيماها توسط دفاتر خدمات مسافرتي، اظهار داشت: بهنظر ميرسد، اين درخواست شركتهاي هواپيمايي براي حفظ منافع خودشان باشد، چون اگر اين كار را انجام ندهند، دفاتر خدمات مسافرتي خدمات هر هواپيما يا شركت هوايي را ميفروشند.
وي ادامه داد: اين حق مشتري است كه بداند، نوع هواپيما چيست و حتما بايد در قراردادي ميان آژانسها و مشتري، نوع هواپيما لحاظ شود تا اگر تخلفي انجام شد، مشتري بهراحتي بتواند پيگيري كند. اينكه مسافر نداند، قرار است با چه هواپيمايي سفر كند، كار خوبي نيست.
اين مدير دفتر خدمات مسافرتي گفت: مردم هنوز نسبت به وضعيت هواپيماها نگراناند و تقريبا همه ترجيح ميدهند، با ايرباس و بويينگ به سفر بروند. بنابراين نبايد آنها را از حق قانونيشان محروم كرد.
شهروي بيان كرد: اعلام شدن نوع هواپيما در دنيا مسألهي خاصي نيست، چون كشورهاي ديگر مانند ايران با فرسايش ناوگان هوايي مواجه نيستند و طبق قانون، آنها بايد براي هواپيماهاي خود عمري را قائل شوند.
او همچنين دربارهي ديگر بخشنامهي سازمان هواپيمايي مبني بر قابل استرداد بودن بليتهاي چارتر، گفت: اين اقدامي ارزنده در حق مسافر است. در گذشته، دفاتر خدمات مسافرتي مجبور بودند، وقتي ظرفيت پرواز چارتري را ميخرند،
” مردم هنوز نسبت به وضعيت هواپيماها نگراناند و تقريبا همه ترجيح ميدهند، با ايرباس و بويينگ به سفر بروند. بنابراين نبايد آنها را از حق قانونيشان محروم كرد. “
به هر نحوي حتا با تخفيفهاي بالا، بليتها را بفروشند و اگر مشتري نميتوانست از آن پرواز استفاده كند، ديگر پولش قابل بازگشت نبود.
شهروي افزود: با اين بخشنامه، ديگر تخفيفهاي غيرمنطقي، سوخت شدن پول مشتري و آژانس و همچنين بازار سياه اتفاق نميافتند. البته سازمان هواپيمايي در كنار اين دستور بايد شرايط استرداد بليت و كف قيمت آن را هم مشخص كند، چون در اين صورت، اين بخشنامه مؤثرتر خواهد بود.
علياصغر توكلي عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ، صدور اين بخشنامه را با توجه به تبليغات كاذب برخي دفاتر خدمات مسافرتي بسيار مفيد دانست و ادامه داد: برخي آژانسها با پول ايراني براي شركتهاي هواپيمايي خارجي تبليغ ميكنند، درحاليكه نام شركتهاي هواپيمايي داخلي را در تبليغات خود نميآورند، چرا بايد با پول ايراني، شركتهاي هواپيمايي خارجي را تبليغ كرد.
وي بيان كرد: گاهي ديده ميشود، برخي آژانسها با ذكر نام شركت هواپيمايي امارات براي خود تبليغ ميكنند؛ اما پروازهاي خود را با هواپيمايي كاسپين انجام ميدهد. آژانس ميتواند نوع هواپيما را در تماس تلفني يا حضوري به مشتري اعلام كند، لزومي ندارد، در تبليغات خود نامي از شركتهاي هواپيمايي بياورد.
اين مدير دفتر خدمات مسافرتي گفت: اين بخشنامه در زمان خيلي مناسبي صادر شد، چون معمولا در نوروز تبليغات كاذب، بسيار ديده ميشوند. البته گاهي برخي دفاتر خدمات مسافرتي براي فروش تور خود مجبور ميشوند، از نام شركتهاي هواپيمايي خارجي استفاده كنند، چون برخي شركتهاي هواپيمايي داخلي آنقدر برنامههاي پروازي خود را دير اعلام ميكنند كه آژانس ترجيح ميدهد، تور خود را با نام شركت هواپيمايي خارجي تبليغ كند؛ اما وقتي شركتهاي هواپيمايي ايراني برنامهي خود را اعلام ميكنند، آژانس هم تغيير برنامه ميدهد.
توكلي افزود: حرف ما اين است، وقتي نوع هواپيما را تغيير ميدهند، از هواپيمايي استفاده كنند كه دست كم در حد هواپيماهايي كه تبليغ كردهاند، باشد.