همه چشمهايمان را بر آمار بسيار بالاي تصادفات جاده اي بسته ايم
همه ما به بد قولي مسؤولان عادت کرده ايم. روزي در بوق و کرنا مي کنند که خودروسازان تا فلان زمان مهلت دارند خودروهاي خود را به استانداردهاي جهاني برسانند و فلان ايمني را کسب کنند و پس از چند روز ناگهان همه چيز به حالت اول باز مي گردد
تيترآنلاين - همه ما به بد قولي مسؤولان عادت کرده ايم. روزي در بوق و کرنا مي کنند که خودروسازان تا فلان زمان مهلت دارند خودروهاي خود را به استانداردهاي جهاني برسانند و فلان ايمني را کسب کنند و پس از چند روز ناگهان همه چيز به حالت اول باز مي گردد و خودروسازان با مظلوم نمايي و صد البته بهتر بگوييم لابي کردن، مسؤولان را از گفته خويش پشيمان مي کنند.
مثل اينکه همه چشمهايمان را بر آماربسيار بالاي تصادفات جاده اي بسته ايم. انگار نمي بينيم يا بهتر بگوييم نمي خواهيم ببينيم چگونه خودروهاي ساخت داخل با يک تصادف در جاده به آهن پاره اي مچاله شده تبديل مي شوند. هنوز نمي خواهيم باور کنيم پرشمارترين خودرو توليدي مان (پرايد) کم ايمن ترين هم هست. نمي خواهيم قبول کنيم موتور منسوخ شده 1800 سي سي 8 سوپاپه پژو که در سال 1989 روي پژو فرانسه به کار گرفته مي شد همچنان در سه نوع خودرو تقريبا گران قيمت ما به کار گرفته مي شود. تازه هرازگاهي خبر مي کنيم که بله فلان سايت خودروسازي را در فلان شهر هم ايجاد کرديم و هر روزبيش از روز قبل بر گسترش صنعت خودروسازي مان اهتمام مي ورزيم!
در ايران به موضوع امنيت خودرو، هم از سوي توليدکنندگان و هم از سوي مصرف کنندگان توجه چنداني نمي شود که اين موضوع باعث مرگ هزاران نفر از هموطنان مي شود. اين در حالي است که وضعيت ايمني نامطلوب برخي خودروهاي وطني، سالانه بيش از 200 ميليارد تومان به اقتصاد ايران ضربه وارد مي کند.
با اينکه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران 55 استاندارد خودرو را اجباري کرده است، اما هنوز وضعيت ايمني خودروهاي داخلي جاي سوال بسياري دارد. طي سال هاي گذشته، به طور ميانگين سالانه 28 هزار نفر در ايران بر اثر تصادفات جاده اي جان مي بازند که به نظر مي رسد خودروهاي بي کيفيت در اين آمار نقش نسبتاً عمده اي دارند!
در دهمين سال قرن بيست و يکم، خودروسازاني در دور رقابت خواهند ماند که مدلهاي جديد محصولاتشان به نسبت مدلهاي سال پيش از 4 ويژگي ذيل برخوردار باشند: مدل جديد نسبت به مدل قبلي از کيفيت بهتر و قيمت پايين تري برخوردار بوده، تجهيزات ايمني (فعال و نيمه فعال) آن بيشتر و ميزان مصرف سوختش کمتر
” مي خواهيم قبول کنيم موتور منسوخ شده 1800 سي سي 8 سوپاپه پژو که در سال 1989 روي پژو فرانسه به کار گرفته مي شد همچنان در سه نوع خودرو تقريبا گران قيمت ما به کار گرفته مي شود. “
باشد، در اين ميان مبحث ايمني از ويژگي بسيار متمايزي برخوردار است؛ زيرا ضمن پيشگيري از تصادفات از شدت سوانح هنگام تصادفات، به طرز معجزه آسايي مي کاهد.
دکتر اوستا گودرزي مدرس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت مي گويد: وضعيت ايمني بسياري از خودروهاي داخلي مطلوب نيست و براي افزايش ايمني هم بايد دولت قوانين سختگيرانه اي اعمال کند و هم بايد افکار عمومي را نسبت به خودرواي که استفاده مي کنند، آگاه کرد.
او مي افزايد: مردم واقعا نمي دانند سوار چه خودرويي مي شوند و برخي از اين خودروها درست است که شکل امروزي دارند، اما امنيت آنها با استانداردهاي جهاني فاصله دارد.
او مشکل خودروهاي داخلي را افزون بر عدم استفاده از وسايل ايمني، ساختار آنها ذکر مي کند و مي گويد: به فرض اگر خودرو با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت به مانع ساکني برخورد کند، در برخي خودروهاي پر توليد داخلي خودرو کاملا مچاله و سرنشينان جانشان را از دست خواهند داد، اما در خودروهاي روز تنها جلو يا عقب خودرو جمع مي شود تا انرژي را بگيرد، اما به سرنشينان و اتاق خودرو آسيب چنداني وارد نمي شود.
به هر حال آشفته بازاري در اين بين حاکم است. گويا اتمام حجت هاي نه چندان محکم مسؤولان و بي توجهي خودرو سازان همچنان ادامه دارد. چندي پيش شوراي سياستگذاري خودرو با تصويب ممنوعيت توليد خودروهاي فاقد استانداردهاي 55 گانه از ابتداي شهريورماه آينده، توليد اين خودروها را به زير سؤال برد. اين چندمين بار است که دستي براي فشردن اين زنگ خطر بالا مي رود و با هشدارهايي که چند روز گزارش رسانه هاي خبري مي شود، خودروهاي توليد داخل را به لحاظ کيفيت، مصرف سوخت و آلايندگي به باد انتقاد مي گيرد. اما پس از بلند شدن هياهوي بسيار، دوباره همه چيز به حالت عادي باز مي گردد و خودروهايي که در مرکز اتهام قرار گرفته بودند همچون زماني که ايرادي بر آنها وارد نبود، توليد شده و شماره گذاري شده اند.
پيش از اين هم نظام الدين برزگري رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، اظهار داشته بود چند خودروي کشور فاقد استانداردهاي 55 گانه هستند و در اين بين در محصولات ايران خودرو از پژو 405 و روآ و در جمع محصولات سايپا پرايد صبا، ون کاروان و سايپا 141 را نام برده بود. در پاسخ به اين انتقادها، نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه استاندارد خودرو اظهار داشت، پژو 405 و روآ را به استانداردهاي موردنظر مي رسانيم. اين انتقادها به خودروهاي ايراني، چند ماه پيش نيز به نوع ديگري مطرح شده بود و حتي از شماره گذاري برخي
” هرازگاهي خبر مي کنيم که بله فلان سايت خودروسازي را در فلان شهر هم ايجاد کرديم و هر روزبيش از روز قبل بر گسترش صنعت خودروسازي مان اهتمام مي ورزيم! “
از اين خودروها همچون، پژو 405 نيز جلوگيري شود. در آن روزها سردار اسکندرمومني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به اينکه شماره گذاري پژو 405 و روآ متوقف شده است، اظهار داشته بود: نصب ترمز ضد قفل روي خودروها الزامي بوده و طبق مصوبات دولت از شماره گذاري خودروهاي توليد داخلي و وارداتي که به اين سامانه مجهز نباشد خودداري مي شود.اما اين خودداري از شماره گذاري چند روزي بيشتر دوام نياورد و در حالي که در سيستم ترمز پرايدها نيز اثري از ترمز ضد قفل ديده نمي شد، برنامه شماره گذاري خودروهاي ايران خودرو از سر گرفته شد!
پيش از اين نيز در سال 86 ، ستاد تبصره 13 که اکنون به ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور تغيير نام يافته است توليد خودروهايي که مصرف سوخت آنها بيش از شش ليتر در سيکل ترکيبي بود را ممنوع اعلام کرده بود، اما اين ممنوعيت نيز راه به جايي نبرد، زيرا در آن صورت پژو 405 ، روآ و بسياري ديگر از خودروهاي کشور پيش از اين بايد از توليد باز مي ماندند. اين تهديدها چندي بود که فراموش شده بود تا اينکه مصوبه اخير شوراي سياستگذاري خودرو، بار ديگر زنگ خطر را براي ادامه حيات اين خودروها در کارخانه هاي خودروسازي به صدا درآورد. با اين مصوبه ادامه توليد خودروهايي همچون سايپا 141 ، پرايد صبا، وانت مزداي تک کابين، موسو چهار سيلندر، سمند سورن، پژو روآ، پژو 405 ، پيکاپ تک و دو کابين در محاق قرار گرفتند و ادامه توليد اين خودروها با اما و اگرهايي مواجه شده و ممکن است متوقف شود.
پيش از اين مصوبه گفته شده بود در محصولات ايران خودرو، پژو روآ و پژو 405 فاقد استانداردهاي 55 گانه هستند؛ ضمن آنکه سمند سورن و پژو 405 معيار مصرف سوخت خودرو را نيز رعايت نکرده اند؛ موسسه استاندارد، همچنين سايپا 141 و پرايد صبا از محصولات سايپا را نيز فاقد استانداردهاي 55 گانه اعلام کرده و مصرف سوخت پيکاپ تک کابين و دوکابين را بيش از حد استاندارد اعلام کرده بود. بدين ترتيب چنانچه وزارت صنايع و معادن قصد پايبندي به مصوبات خود را داشته باشد و قرار نباشد اين مصوبات نيز همچون مصوبات پيشين - که در حوزه توقف توليد خودروها ناديده گرفته شده بودند- به فراموشي سپرده شود، شهريور ماه پايان توليد خودروهايي خواهد بود که در سالهاي اخير گزينه هاي بدون رقيب مصرف کنندگان خودرو در ايران در بازار انحصاري بوده اند که معلوم نيست در صورت توقف توليدشان چه خودروهايي وارد بازار ايران خواهد شد، زيرا خودروسازان گزينه هاي جايگزيني را براي آنها اعلام نکرده اند.
تهيه كننده: وحيد شريفي-قدس
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
۱۳۸۹-۰۵-۱۹ ۰۰:۲۹:۳۵
وقتي رقابتي در كار نباشد كيفيت خودرو در حد صفر باقي است و اين ما هستيم كه بايد اين خودرو فاقد امنيت را سوار شويم (750)