در حال حاضر 11 نوع اتومبيل بر روي پلتفرم تندر 90 در دنيا توليد ميشود
تاكنون ميزان قابل توجهي خودروي تندر 90 در كشور توليد نشده در حاليكه توليد برخي پلتفرمها سالانه به 500 تا 600 هزار دستگاه نيز ميرسد.
تاريخ انتشار: شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۰
تيترآنلاين - رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با تشريح جزئيات جلسات كارگروه بررسي موضوع توليد تندر 90 گفت: در طرحي كه توسط اين كارگروه تدوين شده موضوع افزايش نقش طرف ايراني در پروژه، رشد سهم قطعه سازان ايراني و كاهش قيمت تمام شده تندر 90 مطرح شده است. به گزارش ايران،مجيد هدايت در مورد نتايج جلسات كارگروه بررسي توليد تندر 90 اظهار داشت: بحث حذف رنو پارس از زنجيره تأمين قطعات تندر90 مطرح نيست ولي در اين مورد نقشهايي را از سوي رنوپارس ديدهايم كه طرف ايراني بايد اين نقشها را برعهده داشته باشد، بويژه در زنجيره تأمين قطعات. وي ادامه داد: تاكنون ميزان قابل توجهي خودروي تندر در كشور توليد نشده در حاليكه توليد برخي پلتفرمها سالانه به 500 تا 600 هزار دستگاه نيز ميرسد. در نتيجه به منظور كاهش هزينهها، طرف ايراني بايد نقش بيشتري در توليد تندر داشته باشد. وي با بيان اينكه شركت خارجي كاملاً قانع شده كه اين نقشها را طرف ايراني بايد برعهده بگيرد، افزود: به اين ترتيب سهم ساخت قطعات تندر در خارج كاهش و توليد قطعات توسط قطعهسازان ايراني افزايش مييابد. رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تصريح كرد: يكسري مسائل مديريتي ديگر نيز وجود دارد كه در اين مورد بر اساس جمعبندي انجام شده توسط خودروسازان و سازمان گسترش و با نظارت وزارت صنايع، طرح مربوطه در شوراي سياستگذاري صنعت خودرو مطرح خواهد شد. هدايت تأييد كرد: طرف خارجي را قانع كرديم كه اگر قرار باشد توليد تندر در ايران ادامه يابد، بايد چه مسائلي اجرايي شود و مد نظر قرار گيرد. وي در پاسخ به اين سؤال كه سطح كيفي قطعات ايراني پائينتر از سطح كيفي قطعات خارجي است و به اين ترتيب با افزايش سهم قطعهسازان ايراني، آيا كيفيت تندر كاهش نمييابد؟ نيز گفت: اختلاف كيفي قطعات داخلي و خارجي به طور مطلق در مورد همه قطعات مطرح نيست و علاوه بر اين، نظارت ويژه بر توليد اين خودرو حذف نميشود بلكه زنجيره تأمين قطعات از داخل كشور ارتقاي مييابد. وي تصريح كرد: ارائه سفارش توليد قطعه تندر 90 به قطعهسازان ايراني، تيراژ توليد آنها را افزايش و در نتيجه قيمت تمام شده توليدشان را كاهش ميدهد. معاون وزير صنايع در مورد انتقادات مطرح شده از سوي برخي كارشناسان مبني بر عدم انتقال دانش فني توليد خودرو به داخل و همچنين قرار نگرفتن قطعهسازان ايراني در سطح جهاني در پروژه تندر 90 اظهار داشت:در حال حاضر دو خط توليد تندر 90 با ظرفيت 250 هزار دستگاه در ايران وجود دارد ولي كل اين ظرفيت زماني فعال ميشود كه شرايط لازم فراهم شود و تا زمانيكه اين شرايط ( كه با طرف خارجي نيز در ميان گذاشتهايم) فراهم نشود، توليد تندر نيز با تمام ظرفيت امكانپذير نخواهد بود.
به گفته وي در حال حاضر 11 نوع اتومبيل بر روي پلتفرم تندر 90 در دنيا توليد ميشود. رئيس سازمان گسترش در ادامه در مورد برنامههاي اين سازمان جهت ارتقاي سطح كيفي خودروهاي داخلي گفت: پنج آئيننامه در اين خصوص در حال پيگيري است كه يكسري از اين دستورالعملها به صورت پروژه و در ارتباط با مراكز خدمات پس از فروش اجرايي ميشوند.