در گزارش سالانه رقابت پذيري در صنعت سفر و توريسم که هرسال از سوي مجمع جهاني اقتصادي ارائه مي شود، ايران از ميان 139 کشور جهان در رديف 114 قرار گرفت.
تاريخ انتشار: دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۸
طبق گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد در سال 2011 در زمينه رتبهبندي شاخص رقابتپذيري در صنعت توريسم و سفر از ميان 139 کشور جهان کشور ترکيه رتبه 50 و ايران رتبه 114 را بدست آوردهاند. اين گزارش در سال 2011 با تمرکز بر موضوع «فراسوي رکود» تهيه شده است.
ايران در ميان کشورهاي برترتوريسم از نظر شاخص هاي رقابت پذيري رتبه 114 را دارد
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي در گزارش سالانه رقابت پذيري در صنعت سفر و توريسم که هرسال از سوي مجمع جهاني اقتصادي ارائه مي شود، ايران از ميان 139 کشور جهان در رديف 114 قرار گرفت.
در گزارش سالانه رقابت پذيري در صنعت سفر و توريسم که هرسال از سوي مجمع جهاني اقتصادي ارائه مي شود، امسال با تمرکز بر موضوع«فراسوي رکود» وضعيت اين صنعت را ازنظر شاخص هاي رقابت پذيري در کشورهاي منطقه خاورنزديک، ازجمله ترکيه ، ايران ، آذربايجان و ارمنستان اعلام کرد.
در اين گزارش، ضمن ارائه بررسي ها و تجزيه تحليل هاي دقيق از نظر شاخص رقابت پذيري در سطح اقتصاد جهاني با تمرکز بر فاکتورها و سياستگزاري هايي که سبب توسعه و جذابيت صنعت سفر و توريسم در 139 کشور مي شود، وضعيت اين صنعت به صورت مقايسه اي در کشورهاي مختلف منطقه آسياي مرکزي ، ازجمله ايران درمقايسه با کشورهاي ديگر همسايه چون آذربايجان و ارمنستان، که بيشترين ميزان توريست را به اين کشورها مي فرستد، اعلام شده است.
دراين گزارش، صنعت توريسم و سفراز نظر شاخص هاي رقابتي ازميان 139 کشور جهان روشن شده است که کشور ترکيه با رتبه 50 بالاترين رتبه را در منطقه آسياي مرکز ي و نزديک بدست آورده است درحالي که ايران با رتبه 114 يکي از پايين ترين رتبه ها را کسب کرده است.
جايگاه ايران به ويژه با توجه به وضعيت کشورهاي ديگر همسايه و منطقه نظير گرجستان و ازربايجان وارمنستان بيشتر مشخص مي شود که به ترتيب کشور گرجستان در رتبه 73 ، آذربايجان در رتبه 83 و کشو ارمنستان با يک درجه افزايش در رديف 90 از ميان 139 کشورجهان قرار گرفته اند.
اين گزارش ها همچنين نشان مي دهد که صنعت توريسم و سفر ايران درمقايسه با اين کشورها که خود در عرصه اقتصاد جهاني جايگاه برجسته اي ندارند، فاصله بسيار زيادي گرفته است.
جدول شاخص رقابت پذيري در صنعت سفر و توريسم درسه بخش عمده از نظر توع تسهيلات ويا تنوع درجاذبه هاي رقابت پذيري در صنعت سفر و توريسم در چارچوب منظمي بر شاخص هايي چون فضاي کسب و کار، زيرساخت هاي سفر و توريسم ، وضعيت فرهنگي و انساني و ذخاير طبيعي و زيست محيطي استوار است.
هريک از کشورها با توجه به اين شاخص هاي چهارگانه جايگاه خود را در اين طبقه بندي جهاني بدست مي آورد. درعين حال برخي شاخص هاي جانبي نيز در تعيين ميزان رقابت پذير در صنعت سفرو توريسم مد نظر قرار مي گيرد که شامل مقررات و سياستگزاري ها، قوانين ، رعايت اصول زيست محيطي و پايداري منابع طبيعي ، امنيت و همچنين بهداشت و سلامت ، وضعيت رقابتي قيمت ها است.
طبق همين بررسي ها از نظر مقايسه اي درميان42 کشور اروپايي ارمنستان با با رتبه 40 بالاتراز بوسني و هرزگوين و مولداوا قرار گرفته است.
صرف نظر از کشورهاي منطقه خاورنزديک و آسياي مرکزي ، کشور سوييس دربالاترين رديف اين جدول قرار گرفته ، سپس آلمان، فرانسه ، اتريش، سوئد، امريکا ، بريتانيا ، اسپانيا، کانادا و سنگاپور به ترتيب در رديف هاي بعدي اين جدول در سطح اقتصاد جهاني جاي دارند.