در بازار انحصاری فعلي نمي توان انتظار خدمات پس از فروش مناسب از خودروسازان داشت
طی 15 سال گذشته میانگین افزایش تورم سالانه بیش از20درصد بوده و خودروسازان نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته اند
تاريخ انتشار: يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۰
عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه ضروری است دولت دست از حمایت خود از صنعت خودروسازی بردارد ،گفت : در بازار انحصاری نمی توان این انتظار را داشت که خدمات پس از فروش مناسب و رقابت شکل گیرد و حضور در بازار آینده بدون برندسازی میسر نیست.
حمید حسینی در گفت وگو با پانا درخصوص شرایط انحصاری در صنعت خودرو اظهارکرد: کاش دولت این میزان از صنعت خودرو حمایت نمی کرد و دست از کنترل و نظارت بر بازار خودرو برمی داشت .
وی ادامه داد: عمده بازار صنعت خودرو کشور بر عهده دو شرکت خودروسازی دولتی است و اگرچه بخش خصوصی بخشی از سهام ایران خودرو را خریداری کرده اما کارشکنی هایی برای حضور بخش خصوصی در ترکیب هیات مدیره این شرکت وجود دارد .
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تصریح کرد: در آینده این شرایط برای دو شرکت خودروساز سایپا و ایران خودرو وجود نخواهد داشت و باید خودروسازان از شرایط کنونی برای بهبود کیفیت تولید و خدمات پس از فروش بیشترین استفاده را داشته باشند چون در صورت باز شدن درهای واردات خودروی تولیدی آنها خریداری نخواهد داشت .
وی اظهارکرد: خودروسازان باید شرایطی را فراهم کنند تا در صورت آزاد شدن واردات با تعرفه های پایین امکان نگه داشتن طبقه متوسط جامعه برای آنها وجود داشته باشد .
حسینی ادامه داد: بهبود و تقویت تولید و سیستم خدمات می تواند بازار کشورهای همسایه از جمله عراق را نیز به بازاری مطلوب برای صادرات بدل کند تا به این میزان وابسته به دولت نباشند .
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با اشاره به مشکل هایی که تولید کنندگان خودرو با آن مواجهند ،تصریح کرد: طی 15 سال گذشته میانگین افزایش تورم سالانه بیش از20درصد بوده و خودروسازان نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته اند و همواره عواملی وجود داشته که موجب افزایش قیمت تمام شده تولید در این بخش شده است.
وی ادامه داد: در صنعت خودرو سازی کشور سرمایه گذاری عمده ای انجام شده و این صنعت مهمترین صنعت خودروسازی خاورمیانه و پنجمین تولید کننده از نظر میزان تولید در دنیاست و ضروری است شرایطی برای تولید پیش بینی شود که منجر به بهبود کیفیت و ماندگاری تولیدات خودروسازی کشور شود.
عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در خصوص وضعیت نامطلوب خدمات پس از فروش گفت : تولید و خدمات پس از فروش در ایران از هیچ به این جا رسیده و تلاش هایی که در سال های اخیر در خصوص بهبود خدمات پس از فروش انجام شده حرکتی ارزشمند است .
وی ادامه داد: حضور در بازار آینده بدون برندسازی میسر نیست و در شرایطی که تولید به سمت رقابتی شدن در حرکت است باید از هر اقدام شایسته ای استقبال کرد حتی اگر در کیفیت مطلوب آن نباشد .
حسینی خاطرنشان کرد: در بازار انحصاری نمی توان این انتظار را داشت که خدمات پس از فروش مناسب و رقابت شکل گیرد و مخابرات تا زمانی که رقابتی نبود نیازی به خدمات و ارایه سرویس نداشت؛ اما با میدان آمدن ایرانسل به عرصه خدمات تلفن همراه بیشترین حجم تبلیغات را مخابراتی ارایه می دهد که در گذشته حاضر به انجام هیچ تبلیغی نبود .
وی اظهارکرد: در خطوط هوایی نیز در گذشته تنها یک ایران ایر وجود داشت که اگر سرویس مطلوب ارایه نمی دادند هیچ انتخاب دیگری برای مسافران وجود نداشت که این شرایط در سیستم بانکی نیز به وضوح قابل مشاهده است و امروز تفاوت خدمات بانکی با گذشته از زمین تا آسمان شده است .
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط رقابتی در تمامی بازارها موجب بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد ، بنابراین اگر شرایط تولید یا خدمات پس از فروش در کالایی ز وضعیت مطلوب برخوردار نیست به این دلیل است که در آن کالا شرایط انحصاری تولید وجود دارد.