كارهاي نمايشي قوي، جذاب و ديدني در تلويزيون كم است
هر چه جلوتر ميرويم در سريالسازي دچار فقر ميشويم، فقر از همه نظر؛ به نظر ميرسد اين برنامهسازان خيلي با متون عجين نيستند و از اين مطالب به شيوههاي خوبي بهرهبرداري نميكنند
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۸
محمد تقي فهيم با انتقاد از كيفيت برنامههاي نمايشي ماه محرم تلويزيون، اظهار كرد: به نظر ميرسد هر چه جلوتر ميرويم، در سريالسازي دچار فقر ميشويم.
به گزارش تيترآنلاين، اين منتقد سينما و تلويزيون در گفتوگو با ايسنا، دربارهي نقش رسانه ملي در تبيين دقيق مفاهيم مناسبتي چون محرم، خاطرنشان كرد: در اين ميان رسانه ملي نقش بسزايي در تبيين علميتر محرم، چه به لحاظ تاريخي و چه به لحاظ اجتماعي و ارتباط آن با مسائل روز و اتفاقات محرم داشته است و در مقايسه با سينما كه نتوانسته است بهرهي خوبي ببرد، دستمايهي بسياري از آثارش محرمي و عاشورايي است.
وي با بيان اين مطلب كه رسانه ملي از هر نظر محرمي است، خاطرنشان كرد: پلاتوها، گزارشها، مستندها و كلا فضاي تلويزيون در اين ايام محرمي است كه اين وجههي كمي تلويزيون نسبت به ايام محرم بوده است؛ اما در گرايش كيفي همچنان با معضلات و مشكلات زيادي در اين زمينه روبرو هستيم.
وي افزود: به هر حال محرم اگرچه در جامعه جاري است، اما با انحرافات و برداشتهاي بد و بعضا با خرافات و بسياري از مسائل آلودگي داشته است و حتي بهرهبرداري ناصواب از محرم در بخشهايي از جامعه و حتي در بيرون از كشور اتفاقاتي بوده است كه وجود داشته؛ بنابراين در جنبهي كيفي انتظار ميرود تلويزيون به اين ابعاد قضيه بيشتر بپردازد و بايد به گرايشهاي حماسي محرم كه اصليترين جنبهي حيات در طول تاريخ بوده است، توجه شود؛ به ويژه در آثار نمايشي يعني آن چيزي كه بيشتر ماندگار است و مخاطب را تحت تاثير قرار ميدهد يا به عبارتي ميتواند جريانسازي كند؛ اين جنبههايي از محرم است كه در خيلي از آداب و رسوم مغفول واقع شده است.
اين منتقد سينما و تلويزيون با بيان اينكه آثار دراماتيك ميتوانند بر مخاطب بيشتر تاثير بگذارند، خاطرنشان كرد: در اين جنبهها ما همچنان كمبودهاي زيادي در تلويزيون مشاهده ميكنيم؛ سريالهايي در قالب درام ساخته و پخش شده است كه به موضوع عاشورا توجه كردهاند و از بارزترين آنها ميتوان به «شب دهم» و پس از آن به «مختارنامه» اشاره كرد كه اگر بخواهيم نگاهي به اين سريالها داشته باشيم، دو ـ سه سريال بيشتر نبوده است كه بدرخشد و بتواند موضوع عاشورا را به شكل درست، پذيرفتني و جذاب ارائه كند و در ذهن مخاطب هك شود.
وي با بيان اينكه دست تلويزيون امسال نيز از نظر كمي پر بود و شاهد 30 ـ 40 فيلم و سريال بوده است، خاطرنشان كرد: از بين اين فيلمها و سريالها فقط چند سريال در ذهن مخاطب ميماند و مخاطب با آنها همذاتپنداري ميكند. امسال تا جايي كه جلو آمديم، هنوز جرقهاي از اين بابت زده نشده است و آن چيزي كه كمبود آن احساس ميشود كارهاي نمايشي قوي، جذاب و ديدني است.
وي به ابعاد فرامرزي پديدهاي همچون عاشورا اشاره كرد و گفت: جداي از كشورهاي اسلامي و شيعهنشين، جمعيت زيادي از مسلمانان در اقصي نقاط جهان زندگي ميكنند كه نياز به ديدن آثار قوي و مورد توجه مذهبي دارند. ميتوان با توليد آثار فاخر، فروشندهي كارهاي ديدني به دنيا شد و آنتنهاي ديگر نيز خريدار اين آثار باشند. او در ادامهي مطالب بالا اظهار كرد: اكنون اصليترين جنبههاي دراماتيكي كه در سينما و تلويزيونهاي دنيا كاربرد دارد، بحث رودررويي جبههي خير و شر است و جبههي عاشورا نيز در محرم بسيار از اين حيث پررنگ و قوي است؛ اگر شما فيلمهاي نمايشي را ببينيد، چيزي كه براي مخاطب ميتواند جذاب باشد، رودررويي قهرمان و ضدقهرمان در جبهه خير و شر است.
اين منتقد سينما و تلويزيون در بخش ديگري از گفتوگوي خود اظهار كرد: اگر رسانهي ملي اهتمام جدي به آثار فاخر داشته باشد، ميتواند مخاطبان ايران را از رسانههاي بيگانه دور كند؛ حتي ميتواند رسانههاي جهاني را با ريزش مخاطب روبهرو كند و مخاطبان دنيا را جذب كند.
وي دربارهي عملكرد سريالها از جمله سريال «تا رهايي» در دههي اول محرم، اظهار كرد: بخشهايي از اين سريال را ديدم، به نظر ميرسد هر چه جلوتر ميرويم در سريالسازي دچار فقر ميشويم، فقر از همه نظر؛ به نظر ميرسد اين برنامهسازان خيلي با متون عجين نيستند و از اين مطالب به شيوههاي خوبي بهرهبرداري نميكنند و اين مطالب را وارد درام نميكنند.
فهيم در پايان تاكيد كرد: به نظر ميرسد در اين سريالها ويژگي خاصي جلوه نكرده است كه مخاطبان بخواهند آن را تماشا كنند و همچون سالهاي گذشته پاي سريالها بنشينند.