شرط برخورد سازنده عقلاني براي حل مسائل، مدارا و اجتناب از خشونت است
ابوالفضل احمدي
به دو صورت ميتوان به سراغ پديده اختلاف رفت. يکي همان روش ابتدايي و ناکارآمد زور و خشونت است. صفحات تاريخ بشر مشحون از اين روش برخورد با مسئله اختلاف است...
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۱
تيترآنلاين - زندگي ما آدميان تلاش مستمري است براي برداشتن موانعي که در سر راه خواستها و اهداف ما قرار ميگيرد و افسردگي نتيجه محروميت ما از اين خواستها و اهداف است. زماني که مطلوب کسي را از او واميستانند يا راه دستيابي به آن را سد ميسازند آن فرد دچار رنج ناکامي يا افسردگي ميگردد.
يک دسته از موانع سدساز ماانسانها خود ما انسانها براي يکديگر هستيم. يعني هنگامي که دو نفر يا دو گروه بر اثر تضاد منافع، ديدگاه، فرهنگ يا هر چيز ديگر روياروي يکديگر قرار ميگيرند و آن ديگر را از رسيدن به مقصودش بازميدارند فرد يا گروه مورد منع، دچار رنج و تنش و درد ناکامي ميگردد و اين تقابل و تضاد را اختلاف ميناميم و زندگي ما انسانها سراسر مملو از اختلاف است. از اختلاف پدر و فرزند، زن و شوهر و... گرفته تا اختلاف احزاب، فرهنگها، ملتها و ... جنگها، کشتارها، تروريسم، ظلم و ستم و... همه نتيجه اختلاف است.
به دو صورت ميتوان به سراغ پديده اختلاف رفت. يکي همان روش ابتدايي و ناکارآمد زور و خشونت است. صفحات تاريخ بشر مشحون از اين روش برخورد با مسئله اختلاف است.روش ديگر برخورد با مسئله اختلاف، کاوش و بحث عقلاني براي يافتن راهحل سالم است.
در اين شيوه حل اختلاف طرفين از مقابل يکديگر برميخيزند و در کنار يکديگر مينشينند و با بحث و گفتوگو سعي ميکنند براي اختلاف خود راهحلي پيدا نمايند که هم خواست طرفين حاصل گردد و هم از رنج و عذاب يکي از اصحاب دعوا اجتناب گردد. يعني پيروزي بدون باخت. در اين شيوه طرفين تلاش مشترک عقلاني را از طريق بحث و گفتوگو براي حل مسئلهاي که اتفاقا خود نيز در آن ذينفع هستند آغاز ميکنند. اما شرط برخورد سازنده عقلاني براي حل مسائل، مدارا و اجتناب از خشونت و حاکم ساختن عقلانيت در يافتن راهحل است.
اما چنانچه يکي از طرفين بحث، از قبول مدارا و حکم بحث معقول سرباز زند امکان پيگيري اين روش سازنده سلب ميگردد. در عرصه منازعات سياسي و اختلاف فرهنگي و زيستي اجتماعات اگر برقراري نظم بين نيروهاي متضاد از طريق اعمال زور انجام گيرد نتيجه آن رکود و افسردگي گروههاي مغلوب شده است. حاکم ساختن بحث عقلاني به جاي زور زمينهساز بحثهايي روشنگر و مفيد ميگردد که افراد در جريان آن چيز ميآموزند و به کمک يکديگر خود را اصلاح ميسازند و روحيه نشاط و اميد را دامن ميزنند.