نشست نقد و بررسي وضعيت جشنواره فيلم فجر در عصر امروز با حضور مهدي كلهر مشاور سابق رياست جمهوري در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
به گزارش تيترآنلاين به نقل از ايلنا مهدي كلهر با اشاره به اينكه سينما را نبايد يك ابزار حكومتي و ايدئولوژيك ديد گفت: من با اين سياست كه فرهنگ را زير مجموعه سياست ببينند مخالفم. از ديدگاه من آنچه ارزش دارد سياست فرهنگي و اقتصاد فرهنگي است يعني سياست و اقتصادي كه به فرهنگ احترام بگذارد زيرا فرهنگ بالاتر از همه مسائل است.
كلهر با تاكيد مجدد بر اينكه راهكارهايي همچون شوراي عالي سينما در حوزه
” امروز بعضي از وزرا و مديران در دورههاي گذشته به جرم ضد انقلاب بودن يا در زندان هستند و يا به خارج رفتند چه تضميني وجود دارد كه مديران امروز كه در بعضي امور هستند در آينده اينگونه نباشند “
سينما مثمر ثمر نيست، افزود: وقتي اختيار نظارت، فرهنگي و اخلاقي يك اثر هنري را در اختيار 7 نفر به نام شوراي عالي سينما قرار ميدهيم، دچار يك اشتباه بزرگ شدهايم زيرا فراموش ميكنيم كه دشمن در بين اين 7 نفر راحتتر ميتواند نفوذ كند تا زماني كه سينما در اختيار ملت باشد.
كلهر ادامه داد: سينما اگر در اختيار ملت باشد قطعاً بهتر اداره ميشود. همانگونه كه در زمان قبل از انقلاب و در سال 56 يعني يك سال قبل از انقلاب اسلامي سينماي مبتذل توسط ملت تحريم شد و به ورشكستگي رسيد؛ اين امر نشان ميدهد كه اگر يك كارگرداني در كنار ملت باشد و ملت آزادانه فيلم او را قضاوت كنند، آنگاه آن كارگردان نيز بايد براساس تعهد خود به ملت فيلمي بسازد كه به اعتقادات آنها احترام بگذارد.
كلهر با اشاره به اينكه تفكراتي همچون فقير دانستن مردم يك تفكر شكست خورده است افزود: متاسفانه همچنان در ايران عدهاي تصور ميكنند كه ملت شعور كافي را براي بيان نظرات خود ندارند و آنها
” وحيد جليلي: هرچند به دوران اصلاحات ايرادها و اشكالات بسياري وارد است اما بايد بگويم كه وضعيت وزارت ارشاد در دوران صفار هرندي بسيار بدتر از زمان اصلاحات بود “
را صغير ميدانند و عدهاي به دلايل مختلف دنبال آن هستند تا حضور مردم را كمتر كنند. اما نبايد فراموش كنيم در ابتداي پيروزي انقلاب، افتخار انقلاب اين بود و بايد باشد كه اجازه بدهد مردم حرفهاي خودرا بزنند.
مشاور رسانه اي سابق رئيس جمهور با تاكيد مجدد بر ناكارآمدي تشكيلاتي همچون شوراي عالي سينما ادامه داد: شوراي عالي سينما بزرگترين خيانت به سينما و ملت است زيرا من معتقدم آنچه كه اين شورا ميخواهد انجام دهد همان وظايف و مسئوليتهايي است كه امروز در حوزه سينما توسط افراد مسئول انجام ميشود و عدهاي از تشكيل دادن اين شورا به دنبال آن هستند كه تقصير را از گردن خود بردارند و براي مجوز ندادن به بعضي از فيلمها ناسزا نشنوند.
كلهر با اشاره به اينكه سينما بايد مردمي باشد گفت: دولت حق ندارد به تهيهكننده يارانه بدهد بلكه بايد شرايطي ايجاد شود كه سينما در دست مردم باشد زيرا من معتقدم مردم
” فراستي: امروز در سينماي ايران هر كسي ساز خودش را ميزند و فيلم خودش را ميسازد و گروهي نيز دلشان خوش است كه از سينما حمايت ميكنند “
به مراتب انقلابيتر از دولت هستند و دخالت دولت در توليد سفارش فيلم سينمايي درست نيست.
كلهر با اشاره به عملكرد مديران در دورههاي گذشته و وضعيت امروز آنها گفت: امروز بعضي از وزرا و مديران در دورههاي گذشته به جرم ضد انقلاب بودن يا در زندان هستند و يا به خارج رفتند چه تضميني وجود دارد كه مديران امروز كه در بعضي امور هستند در آينده اينگونه نباشند.
كلهر با انتقاد از وضعيت تلويزيون گفت: امروز در تلويزيون نيز آثاري ساخته ميشود كه نه تنها بحث آموزشي ندارد بلكه گاهاً مخرب است ساخت اين برنامهها كاملا تصادفي نيست و حساب شده است.بسيار از برنامههايي كه امروز در تلويزيون ساخته ميشود به مردم و شعور آنها توهين ميكند.
وحيد جليلي(روزنامه نگار) نيز با اشاره به وضعيت فرهنگي دوره اصلاحات و دوران صفار هرندي گفت: هرچند به دوران اصلاحات ايرادها
” كلهر :سينماي دولتي يعني تعطيل كردن شعور 70 ميليون و دادن اختيار آن به دست 7 نفر كه آنها قابل خريد هستند. “
و اشكالات بسياري وارد است اما بايد بگويم كه وضعيت وزارت ارشاد در دوران صفار هرندي بسيار بدتر از زمان اصلاحات بود و آنقدر كه در دوره صفار هرندي به روشنفكران رانت داده ميشد در دوره اصلاحات به آنها توجه نميشد.
جليلي با اشاره به فيلمهايي كه در دوره صفار هرندي ساخته شده است گفت: بعضي فيلمها مانند زاد بوم، زمان ميايستد، ميناي شهر خاموش، زمستان است، در اين دوره ساخته شده است كه حتي به دليل محصول بد بسياري از آنها به نمايش در نيامدهاند بيشتر اين فيلمها به ارزشهاي انقلاب توهين و آنها را تمسخر كردهاند.
مسعود فراستي نيز با اشاره به جشنواره فيلم فجر امسال گفت: امسال؛ آنچه به عنوان نوعي نگاه مطرح ميشود فاجعه است. اين مبحث نوعي نگاه از كن تقليد شده و مسئولان ميخواهند
” متاسفانه همچنان در ايران عدهاي تصور ميكنند كه ملت شعور كافي را براي بيان نظرات خود ندارند و آنها را صغير ميدانند و عدهاي به دلايل مختلف دنبال آن هستند تا حضور مردم را كمتر كنند “
فيلمهايي كه در جشنواره راه نمي دهند را در اين بخش بگذارند. اين امر يك تقليد فرهنگي است.
وي با اشاره به اهميت حضور مطبوعات در سينما گفت: حاشيه سازان اصلي جشنواره مسئولان هستند درحالي كه مسئولان مطبوعات را مقصر ميدانند و از همين ابتداي جشنواره به آنها گفتهاند كه نقد نكنيد بلكه تحليل كنيد.
فراستي ادامه داد: امروز در سينماي ايران هر كسي ساز خودش را ميزند و فيلم خودش را ميسازد و گروهي نيز دلشان خوش است كه از سينما حمايت ميكنند.
كلهردر بخش ديگري از سخنانش 0اشاره به اينكه امروز آمريكا و سينماي هاليوود سينما فرانسه را كه بعنوان پدر فرهنگي قرن بيستم شناخته ميشود نابود كرده است گفت: CIA از ابتداي انقلاب بر روي مسائل فرهنگي ما خيمه زده است و به همين دليل است كه از ابتداي انقلاب تا امروز با وجود آنكه دولتهاي مختلف عوض شدهاند اما سياستهاي فرهنگي ما هيچ تفاوتي نكرده است.
وي با اشاره مجدد بر اينكه سينما نبايد دولتي باشد گفت: سينماي دولتي يعني تعطيل كردن شعور 70 ميليون و دادن اختيار آن به دست 7 نفر كه آنها قابل خريد هستند.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
هادی
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۱:۴۶:۳۰
من نمیدونم تا کی این رویه باید ادامه داشته باشه:یکی نقد بی خریدار بکنه بدون راهکار عملی. به هیچ جام ختم نمیشه مگر یه بنیاد بی اساس دیگه.مخاطب انتقادکیه؟ (2076)