بايد همه بنويسند و نبايد جلو نوشتن را گرفت تا در اين توليدات متنوع رقابت رخ دهد و اثر خوب راهش را بيابد.
تاريخ انتشار: پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۲۰
محمد هاشماكبرياني: ادبيات مردمپسند نبايد تخطئه شود
محمد هاشماكبرياني، نویسنده و روزنامهنگار، جريان ادبيات مردمپسند را متعلق به همه كشورهاي دنيا دانست و با تاكيد بر اينكه جريان ادبيات عامهپسند نبايد تخطئه شود يا زير سوال برود، گفت: ما نباید ادبيات را به دو جريان خوب و بد تقسيم كنيم.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران، اكبرياني با اشاره به اينكه ادبيات عامهپسند، جرياني متعلق به همه كشورهاي دنياست، گفت: جريان ادبيات عامهپسند فقط مختص ايران نيست. اين گونه از ادبيات، در جريان ادبي روز دنيا بسيار پرمخاطب است.
وي افزود: مثلا ما در آمريكا دانيل استيل را داريم كه در سال، دو يا سه رمان مينويسد. ضمن آنكه اين جريان فقط مخصوص ادبيات نيست، بلكه در شاخههاي ديگر هنر نيز وجود دارد. به عنوان مثال ما نبايد انتظار داشته باشيم كه در ايران، مثلا فيلم «هامون»يا آثار تاركوفسكي مخاطبان زيادي داشته
” ما بايد بپذيريم كه در جامعهمان سلايق مختلفي وجود دارد و وجود كتابها، فيلمها و جريانهاي ديگر عامهپسند يك ضرورت است و قبول نكردن اين مساله منطقي نيست، چرا كه بخش عمده جامعه را توده مردم تشكيل ميدهند و اين بخش قابل حذف نيست. “
باشند. اين انتظار نامعقول است.
اين داستاننويس با تاكيد بر اينكه بايد بر سلايق مختلف جامعه احترام گذاشت، توضيح داد: ما بايد بپذيريم كه در جامعهمان سلايق مختلفي وجود دارد و وجود كتابها، فيلمها و جريانهاي ديگر عامهپسند يك ضرورت است و قبول نكردن اين مساله منطقي نيست، چرا كه بخش عمده جامعه را توده مردم تشكيل ميدهند و اين بخش قابل حذف نيست.
نويسنده «بايد بروم» با بيان اينكه بالا بردن درك جامعه وظيفه ادبيات است، گفت: واضح است كه وظيفه نويسنده و فرد فرهنگي اين است كه سطح فرهنگي جامعه را بالا ببرند، ولي اين بدين معنا نيست كه اگر گروهي طرفدار هنر عامهپسندند، تخطئه شوند يا زير سوال بروند، در حالي كه هر دو گروه نياز دارند كه آثار مطابق با سليقهشان را رصد كنند و ببينند.
اكبرياني ادامه داد: بايد بگويم كه من آثار متعددي در زمينه ادبيات عامهپسند ديدم كه به لحاظ شخصيتپردازي، فضا سازي، عناصر داستاني، تعليق و گرههاي داستاني بسيار قوي بودند. البته اين بدان معنا نيست كه هر كس بيايد بنويسد، عامهپسند شود.
وي اضافه كرد: يك توضيح بسيار مهم آن كه در دسته موسوم به جدينويس نيز ما آثار نازلي داريم كه ديده و خوانده نميشوند. در مجموع نميتوانيم تقسيم كنيم كه ادبيات عامهپسند بد و نخبهپسند خوب است.
وي سوال ديگري مبني بر اينكه «پشتوانه مطالعه نويسندگان مردمپسند بايد چگونه باشد؟» را اينگونه
” نميتوان هميشه هم حق را به نخبهگراها داد تا هر كتابي را كه دلشان خواست، منتشر كنند و از آن سو نویسنده آثار مردمپسند به جرم آنكه زبانش قوي نيست، ننويسد. “
پاسخ داد: مطالعه در همه حال خوب است، ولي لزوما به اين معنا نيست كه نويسنده حتما بايد تعداد زیادی كتاب داستاني مطالعه كند يا از چندين كارگاه داستاننويسي سر درآورده باشد. واقعيت اين است كه برخي ذاتا نويسندهاند.
اكبرياني همچنين توضيح داد: ما در بررسي ادبيات عامهپسند پارامترهاي زيادي داريم كه بايد در نظر گرفته شوند، ولي با چنين مولفههايي نميتوانيم جريان عامهپسند را نقد كنيم. آنچه كه در نهايت اثري را تاييد ميكند، جامعه است و مردم كتاب خوب را پيدا ميكنند. ما نويسندگان عامهپسندي داشتهايم كه تنها دو يا سه كتابشان فروش خوبي داشته است. اين نشان ميدهد اثر خوب مخاطب خود را به دست ميآورد.
اين نويسنده در ادامه با تاكيد بر اينكه آثار را بايد به رقابت گذاشت، گفت: بايد همه بنويسند و نبايد جلو نوشتن را گرفت تا در اين توليدات متنوع رقابت رخ دهد و اثر خوب راهش را بيابد.
اين روزنامهنگار همچنين گفت: طبيعي است كه نميتوان هميشه هم حق را به نخبهگراها داد تا هر كتابي را كه دلشان خواست، منتشر كنند و از آن سو نویسنده آثار مردمپسند به جرم آنكه زبانش قوي نيست، ننويسد. ضمن آنكه بايد اين نكته را هم در نظر داشته باشم كه مردم را به سمت خوانش آثار جدي عادت دهيم، نه اينكه آثار مردمپسند را هم از دستشان بگيريم.