ذرات معلق زير 2.5 ميکرون سالانه بين 4 تا 5 هزار تهراني را مي کشد
مقايسه هاي کنوني براي اعلام وضعيت آلودگي هواي تهران با استانداردهاي ابلاغ شده از سوي وزارت بهداشت انجام مي شود که اين استانداردها با استانداردهاي روز جهاني فاصله بسيار دارد
تاريخ انتشار: شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۲
سالانه 4 تا 5 هزار نفر در تهران بابت آلودگي هواي ناشي از ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون کشته مي شوند. اين در حالي است که اعلام وضعيت هواي تهران که به سالم، ناسالم، اضطرار و بحران طبقه بندي مي شود بر اساس استاندارهاي قديمي است و بر اساس استانداردهاي جديد جهاني، وضع آلودگي هواي تهران از آن چه گزارش مي شود به مراتب بدتر است.
در حالي که اعلام وضعيت آلودگي هواي تهران بر اساس مقايسه با استانداردهاي قديمي است، گفته مي شود که بر اساس استانداردهاي جديد، آلودگي هوا به مراتب وضع بدتري دارد و مشخص نيست که چرا وزارت بهداشت استانداردهاي جديد مقايسه اي را ابلاغ نمي کند. «يوسف رشيدي»، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در نشست خبري صبح امروز در فرهنگسراي رسانه با اشاره به اين موضوع گفت که به نظر مي رسد تعداد کشته شدگان ناشي از ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون در هواي تهران سالانه بين 4 تا 5 هزار نفر باشند. رشيدي، در اين نشست که در آن از کتاب گزارش آلودگي هواي سال 90 تهران نيز رونمايي شد، در پاسخ به پرسش CHN مبني بر اين که چرا گزارش ها کماکان بر اساس داده هاي ناشي از پايش آلودگي هوا در مقايسه با استانداردهاي قديمي هستند در حالي که اين موجب مي شود اطلاعات داده شده به شهروندان اطلاعات درستي نباشد، گفت: «خط کش مصوب براي مقايسه اطلاعات پايش شده و اعلام وضعيت آلودگي هوا، خط کش دولت و دستورالعمل وزارت بهداشت است.»
رشيدي پيش از اين به CHN گفته بود که مقايسه هاي کنوني براي اعلام وضعيت آلودگي هواي تهران با استانداردهاي ابلاغ شده از سوي وزارت بهداشت انجام مي شود که اين استانداردها با استانداردهاي روز جهاني فاصله بسيار دارد. بر همين اساس، اگر قرار بر اين باشد که بر اساس استانداردهاي جديد وضع آلودگي هوا گزارش شود، بيشتر روزهاي سال ناسالم خواهد بود.
به نظر مي رسد کوتاهي وزارت بهداشت و دولت در تدوين و ابلاغ استانداردهاي جديد مقايسه اي آلودگي هوا بابت آن باشد که در صورت گزارش واقعي که مبتني بر استانداردهاي جديد است، عملکرد دولت در اين حوزه در سال هاي اخير زير سوال برود، هزينه اين عدم اطلاع رساني اما از سوي شهروندان پرداخت مي شود.
رشيدي در حالي به بروز نبودن استانداردهاي وزارت بهداشت در مورد آلودگي هواي تهران اشاره مي کند که نماينده وزارت بهداشت در جلسه غير علني روز يکشنبه شوراي شهر تهران، آمار روزهاي ناسالم در سال 90 را 321 روز اعلام کرد. اين تعداد روزهاي ناسالم با تعداد روزهاي ناسالم گزارش شده از سوي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مغايرت داشت. ندافي در توضيح اين مغايرت گفت که وضعيت آلودگي هواي تهران در وزارت بهداشت بر اساس استانداردهاي جديد انجام مي شود.
گوگرد موجود در سوخت بسيار بالاست «وحيد حسيني»، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف که در اين نشست خبري حضور داشت، در توضيح وضعيت کنوني سوخت در شهر تهران گفت: «از ابتداي سال جاري نمونه هايي از سوخت ديزل، ديزل مورد استفاده در اتوبوس هاي شرکت واحد اتوبوسراني و نيز بنزين و بنزين سوپر در شهر تهران انجام شده است که نشان مي داد ميزان گوگرد در سوخت مورد استفاده خودروهاي سطح شهر تهران بسيار بالاتر از حد استاندارد است.»
به گفته او، ميزان گوگرد در بنزين، 1780 PPM، ديزل معمولي مورد استفاده در خودروهاي سنگين و ميني بوس هاي شهر تهران، 8000 PPM و ديزل مورد استفاده در اتوبوس هاي شرکت واحد زير 500 PPM گزارش شده است. اين در حالي است که ميزان استاندارد گوگرد در سوخت پاک، 500 PPM است. به گفته حسيني، با سوختي که 8000 PPM گوگرد در هواي تهران منتشر مي کند، هيچ راهکاري براي حل مشکل آلودگي هوا نمي توان داشت.
ميزان بالاي گوگرد در سوخت خودروها از آن جهت اهميت دارد که گوگرد تجهيزاتي مانند کاتاليست را در خودروها از کار مي اندازد.
جدا از گوگرد، ميزان بنزن نيز در هواي تهران دو برابر استاندارد است. حجم بنزن موجود در هواي تهران 2 درصد و ميزان استاندارد اين ماده در هوا، يک درصد است.
معاينه فني خودروها هنوز 5 ساله است هنوز قانون معاينه فني خودروها پس از 5 سال استفاده تصحيح نشده و به حالت سابق که 2 سال بود، باز نگشته است. رشيدي با اشاره به اين مورد به عنوان يکي از مهم ترين تصميمات نامعقول که تاثير مستقيمي بر آلودگي هواي شهر تهران دارد، گفت: «اين تصميم به اندازه تصميم بارور کردن ابرها غير منطقي بوده است.»
زوج و فرد کردن مناطق به آلودگي دامن مي زند مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در مورد تاثيري که طرح زوج و فرد بر آلودگي هواي تهران دارد، گفت: «هنگامي که اين طرح براي نخستين بار مطرح شد من يکي از مخالفان آن بودم چرا که معتقدم اين اقدام سرانه خودرو و نيز تقاضا براي موتورسيکلت را در سطح شهر بالا مي برد.»
به گفته او، در جايي که هر موتورسيکلت چهار برابر يک خودروي نو آلودگي توليد مي کند، اين اقدام تنها آلودگي بيشتر شهر تهران را در پي داشته است.