موسسات معتقدند که محصولات دانشگاه کارآيي لازم را ندارد
ضعف در شيوههاي آموزشي بوده و اغلب اوقات نگاه ما تفکر قالبي است و قالب را مي گيريم و قصد پياده کردن آن را داريم بدون اين که به بستر، بافت و شرايط جامعه توجه کنيم
تيترآنلاين - عضو هيات علمي گروه باستان شناسي دانشگاه بوعلي سينا همدان گفت: متاسفانه در دانشگاهها، آموزش منطبق با نيازهاي اصلي و روز جامعه نيست.
دکتر يعقوب محمدي فر در اين زمينه افزود: آموزش در دانشگاههاي ما به سمت ديدگاههاي نظري رفته و از کاربردي شدن فاصله گرفتهاند.
وي ادامه داد: بايد به شيوههاي آموزش با نگرش جديدتري نگاه کنيم به اين معنا که تفکر خلاق را در دانشگاه پرورش دهيم و تفکر خلاق نيز راهاندازي موتور محرکه ذهن است.
رييس دانشکده هنر و معماري دانشگاه بوعلي سينا همدان تصريح کرد: شرکتها و موسسات معتقدند که محصولات دانشگاه کارآيي لازم را ندارد و دليل آن را مشکل هوش و ذکاوت دانشجويان يا شيوهها و روش هاي آموزش عنوان ميكنند، در حاليكه هوش و ذکاوت دانشجويان در عرصههاي مختلف ثابت شده است، بنابراين ضعف در شيوههاي آموزشي بوده و اغلب اوقات نگاه ما تفکر قالبي است و قالب را مي گيريم و قصد پياده کردن آن را داريم بدون اين که به بستر، بافت و شرايط جامعه توجه کنيم.
محمدي فر يکي از بحثهاي اساسي را همراهي آموزش با پژوهش دانست و با بيان اينكه در دانشگاه نبايد هدف فقط آموزش باشد، افزود: دوره کارشناسي دوره شکل گيري مفاهيم و تشکيل بانک اطلاعات ذهني دانشجوست و دانشجوي ارشد ما بايد قدرت پژوهش را داشته باشد و پژوهش نياز به مقدمات دارد همان طور که يک کودک براي نوشتن انشاء نياز به آموختن زبان و اصول بنيادي دارد.
وي اظهاركرد: پژوهش همان مسايل روز جامعه است و در مباحث فني و تکنيکي و مباحث علم انساني و هنر پيگيري مي شود.
رييس دانشکده هنر و معماري دانشگاه بوعلي سينا همدان افزود: اين سير کامل نيست و ما بايد در دوره ليسانس آموزش دهيم و در دوره فوق ليسانس پژوهش مطرح باشد نه فقط آموزش صرف، به طوريكه دانشجو بايد در دوره دکترا مديريت پژوهش را بر عهده بگيرد و مشکلات اساسي را خودش در حوزه تخصصي حل کند.
عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي سينا همدان گفت: ما نياز داريم هر چند سال يک بار نيازهاي آموزشي را با توجه به مسايل روز جامعه منطبق کنيم و در رشتههاي مختلف نيازهاي جديد را ببينيم، چرا كه در تمام دنيا ميان رشتهايها وجود دارد و با پژوهش عجين هستند.
محمدي فر تاکيد کرد: ما در زمينههاي مختلف داده زياد داريم؛ ولي روش به دانشجويان ارائه نمي شود، بنابراين بايد روش استفاده و چيدمان دادهها را به دانشجويان بياموزيم كه اين امر نيازمند اهدافي کلان است.
مرجع : ايسنا
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
اتش
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۲۳:۱۵:۰۴
سلام ممنون که از این مطالب رو برامون میزارین به نظر من دانشگاه ما که این همه قابلیت دارد باید بيشتر بر جنبه هایی کار کند که دانشجو یک بستان شناس شود و نه صرفا به چیزهایی اتکا کنید که بعد 4 سال هیچی از این رشته سر در نیاورد (6397)