عضو هیات علمی دانشکده خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه استفاده از خودروهای کوچک در ایران نیازمند فرهگ سازی است، گفت : تولید و استفاده از خودروهای کوچک و دو سرنشین از جمله موضوعات پیچیده ای بوده که در ایران نیازمند توجه و فرهنگ سازی است.
امیر حسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، افزود:توجه مصرف کنندگان ایرانی به خودروهای SUV و در اصطلاح عامیانه خودروهای شاسی بلند ازنکات بسیار مهم در راستای تولید و فروش خودروهای کوچک است که به نظر می رسد برای تغییر این علاقه و استفاده و توجه بیشتر به خودروهای کوچک باید تبلیغات اساسی در این ارتباط صورت گیرد.
وی همچنین به لزوم استفاده از این مدل خودروها در کشور پرداخت و تصریح کرد:به جهت مصرف کم و قیمت پایین خودروهای کوچی قطعا استفاده از این مدل خودروها از صرفه اقتصادی برخوردار خواهد بود اما به جهت اینکه قیمت پایین سوخت در ایران تا کنون تولید و استفاده از این نوع خودرو عملا معنایی نداشته است .
وی همچنین به علاقه اغلب مصرف کنندگان ایرانی به خودروهای با ابعاد بزرگ اشاره و اظهار داشت:در کشورهای خاورمیانه و عربی این موضوع بسیار مطرح بوده و توجه زیادی به آن می شود که این مسئله از موضوعات فرهنگی بسیار مهم است به عنوان نمونه در ورود و تولید خودروی ال90 اغلب کارشناسان پیش بینی می کردند که با توجه به قیمت بالاتر مدل E5 از مدل E0 ،حدود 95 درصد فروش این مدل خودرو برای مدل E0 و 5 درصد مدل E5 باشد در حالی که خلاف این برنامه ریزی رخ داد و اغلب مشتریان ترجیح دادند مدل فول آپشن و گران تر این خودرو را خریداری نمایند و این موضوع به مسائل فرهنگی در ایران باز می گردد .
وی همچنین خرید این مدل خودروها را به جهت موارد کاربد آنها به وضعیت اقتصادی جامعه و مصرف کنندگان مرتبط دانست و افزود:به دلیل استفاده خودروها کوچک در شهرها و عدم استفاده این مدل خودروها در جاده ها و بزرگراهها ،قطعا فردی که از این مدل خودرو استفاده می کند باید خودرویی دیگر جهت رفت و آمد در خارج از شهرها را داشته باشد که این موضوع به شرایط اقتصادی افراد ارتباط می یابد و ضروری است در تولید این خودروها مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده خودرو، دانشگاه علم و صنعت همچنین ایمنی خودروها را نیز از موارد مهم در جهت استفاده از خودروهای کوچک عنوان کرد و افزود: بر خلاف آنچه که عنوان می شود اندازه خودروها ارتباطی با ایمنی آنها ندارد چرا که هم اکنون خودروهایی کوچکی مانند ماتیز و MVM در مقایسه با سایر خودروهایی در این ابعاد ،از ایمنی و بدنه نسبتا محکمی برخورداراست در حالی که گاها خودروهایی با ابعاد بزرگ از چنین ایمنی و شرایطی برای سرنشینان برخوردار نبوده و اغلب موجب آسیب سرنشین ها می شوند مثل خودروهای کادیلاک دهه 50 که با وجود بزرگی و بدنه فولادی در تصادفات صدمه سرنشینان را به دنبال داشتند با وجود اینکه در تصادفات آسیب چندانی بر این مدل خودروها وارد نمی گردید.
کاکایی همچنین در تولید خودروهای کوچک ،توجه به برخی نکات را لازم دانست و خاطر نشان کرد:در تولید این مدل خودروها باید به بازار آن توجه شود همچنین قیمت خودرو از دیگر نکات قابل توجه است به طوری که در ایران معمولا از یک حدی هزینه تولید خودرو کمتر نمی شود مگر اینکه در این راستا واردات صورت گیرد.
وی در ادامه لازمه توجه و افزایش استفاده از خودروهای کوچک در ایران را نیازمند تبلیغات وسیع در این راستا دانست و اظهار داشت:با توجه به اینکه استفاده از این مدل خودروها در کاهش مصرف سوخت و حل معضل ترافیک شهرها موثر می باشند باید در این جهت تبلیغات جدی صورت گیرد چرا که هم اکنون این استفاده از این مدل خودروها در کشورهای در حال توسعه کمتر رخ داده و اغلب مردم خواهان استفاده از خودروهای بزرگ و مجهزتر ند.
وی همچنین به وجود زیرساختهای تولید این نوع خودرو در کشور اشاره و اظهار داشت: زیرساختهای تولید این مدل خودروها در ایران فراهم بوده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد اما به نظر می رسد هم اکنون ضرورت استفاده از این نوع خودروها در مصرف کنندگان ایرانی حس نشده است.
وی تصریح کرد:تولید خودروهای کوچک و دوسرنشین از نظر منطقی بسیار خوب بوده اما از جهت اقتصادی منطقی به نظر نمی رسد.
نظرات بينندگان: ۲ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
jafar
۱۳۹۰-۰۸-۱۷ ۱۷:۲۴:۱۹
لطفا آماری از میزان فروش کلاسهای مختلف خودرو(شهری، اس.یو.وی، اسپرت و...) در ایران و جهان ارائه دهید. ممنونم. (4206)
سلام با تشکر از شما من به تازگی خودرو کوچک دو نفره دیدم سوال من اینست که چطور میشود این خودرو را خرید نام شرکت وارد کننده و ادرس . ممنون از زحمات شما (4967)