هشتمين نشست مديران ستاد مرکزي معاينه فني کلانشهرهاي کشور صبح امروز با حضور معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست، جانشين پليس راهور تهران و جمعي از مديران معاينه فني کلانشهرها برگزار شد.
معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران در حاشيه هشتمين نشست مديران ستادهاي مرکزي معاينه فني کلانشهرها از خودو و سوخت بي کيفيت به عنوان 2 عامل اصلي آلودگي هواي کشور ياد کرد و گفت: مادامي که قوانين صرف تعارف و تسامح نوشته مي شوند، کاري از پيش نخواهيم برد.
سيدجعفرتشکري هاشمي ادامه داد: سه عنصر اصلي منابع متحرک، صنايع و منابع ساکن عامل آلودگي هوا در کشور محسوب مي شوند که سهم 80 درصدي آن را منابع متحرک به خود اختصاص داده است، اين در حالي است که منطق حکم مي کند وقتي مي توان بر بخش حداکثري چيره شويم بايد تمام توان خود را روي اين بخش يعني کاهش آلاينده ها از منابع متحرک متمرکز کنيم ،اگر مسير را گم کنيم از اجراي آن عقب خواهيم ماند.
وي افزود: خودروهاي توليدي داخل عمدتا مشکلات زيست محيطي، آلودگي صوتي و ايمني دارند. به عنوان مثال از آثار زيانبار خودروي پرايد که در سطح شهر با آمار بالا تردد دارد، کمتر کسي در امان است چرا که هم به لحاظ استانداردهاي ايمني و هم به لحاظ استانداردهاي زيست محيطي حداقل ها را داراست.
وي با اشاره به کيفيت پايين سوخت مصرفي کشور بيان داشت: هنوز هم حجم انبوهي از سوخت مصرفي کشور از کمترين استانداردها برخوردار است. به گونه اي که به جز شهرداري تهران که از سوخت گازوييل 500 ppm براي اتوبوس هاي خود استفاده مي کند، در ساير شهرها و در ساير موارد از سوخت گازوييل با 7 هزار ppm گوگرد استفاده مي شود. اين در حالي است که در تمام دنيا حتي استفاده از 50ppm گوگرد در گازوييل هم ديگر مرسوم نيست و از گازوييل با 15ppm گوگرد استفاده مي شود. چه برسد به 7 هزار و 8 هزار ppm گوگرد .
وي با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگي هوا و الزام مراکز معاينه فني به کنترل صحت کربن کنيستر و کاتاليست کانورتور اظهار کرد : هنوز نظامي اجرايي براي اين بند از مصوبه دولت ارايه نشده است. در حاليکه هم اکنون در شهر تهران بالغ بر 3تا 4 هزار خودرو فاقد کاتاليست در حال تردد هستند، هنوز خودروساز به تعهدات خود در زمينه تامين اين قطعه در تعميرگاه هاي خود عمل نکرده است .
تشکري با اشاره به اينکه تاکنون خودروسازان با هر ترفندي از اجراي تعهدات خود شانه خالي کرده اند، گفت: تاکنون کسي از خودروسازان به عنوان مثال از سازنده پرايد پرسيده چرا آمار کشته شدگان پرايد بالاست؟ يا چرا کمربندي ايمني تعبيه شده در پرايد بر روي شاهرگ سرنشين بسته مي شود تا در حوادث ابتدا شاهرگ سرنشين بريده نشود ؟ تاکنون خودروسازان پاسخگوي اهمال و کوتاهي هاي خود در توليد خودروي استاندارد بوده اند؟
به گفته معاون شهردار تهران آيا بهتر نيست به جاي اينکه وزير بهداشت به دنبال تامين داروهاي بيماران سرطاني باشد، به فکر اصلاح فرآورده هاي سوختي باشيم؟ وي تاکيد کرد اگر ما امروز نسبت به تامين سوخت با استاندارد بالا کوتاهي مي کنيم نه براي هواي تيره و تار شهر تهران بلکه بايد نگران کودکان متولد نشده بيمار باشيم که به دليل غفلت هاي ما مسئولان متولد خواهند شد.
تشکري معتقد است، مادامي که وضعيت توليد خودروها اين گونه باشد و سوخت هم از کيفيت پاييني برخوردار باشد، راه به جايي نخواهيم برد و معاينه فني خودروها تنها آلارم و چراغ قرمزي خواهد بود که نشان دهد در وضعيت خوبي قرار داريم يا نه.
به گفته وي در کشور ما قانون وسيله و مساله اي است براي تعارف و تسامح چرا که قوانين بسيار کارآمدي در زمينه مسايل زيست محيطي وجود دارد که مي توانند براي رسيدن به سطح استانداردهاي جهاني بسيار موثر باشند، اما کدام يک تاکنون به درستي اجرا شده اند؟ بايد گفت قوانين خوب نوشته شده اند اما تا رسيدن به نقطه مطلوب بسيار فاصله داريم و اين مقدار کار کفايت نمي کند.
معاون حمل ونقل وترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه آسمان تهران تيره و تار نيست و رنگي آن طي اين چند سال به طور کامل از ديد ما شهروندان پنهان مانده است، اظهار داشت: در شهر تهران يک ميليون خودرو با سوخت CNG در حال تردد است که مخزن هيچ يک از اين خودروها از سوي هيچ ارگان و دستگاهي کنترل نمي شود. اين به منزله آن است که در شهر تهران بمب هاي متحرکي که هر آن امکان انفجار دارند در حال تردد هستند بي آنکه کسي به عنوان متولي و مرجع صحت و کنترل اين مخازن را برگردن گيرد .
وي با تاکيد بر اينکه مادامي که اراده اي جدي براي حل مسائل زيست محيطي وجود نداشته باشد اقدامات سلبي اثربخش نخواهند بود گفت: متاسفانه به دليل عدم حمايت هاي لازم از زير ساخت هاي حمل و نقل عمومي و پاک شهروندان کلانشهرها ناگزير به استفاده از خودروهاي شخصي شده اند. به رغم تمام تلاش ها براي استفاده نکردن از وسايل شخصي باز هم شاهديم شهروندان براي رساندن کودکان خود به مدرسه،براي خريد، براي پرکردن اوقات فراغت و... از وسيله نقليه شخصي استفاده مي کنند زيرا هنوز تا رسيدن به استانداردهاي حمل و نقل عمومي هم فاصله داريم و دسترسي به استفاده از حمل و نقل عمومي هنوز آسان نيست.
تشکري هاشمي تصريح کرد: مادامي که يکه تازي خودروسازان متوقف نشود و سوخت نيز ارتقاء نيابد، وضعيت کلانشهرها تغييري نخواهد داشت. مهندسي ايمني ترافيک در کشور ما حداقل ها را داراست که اين امر سبب شده تلفات زيادي در سوانح رانندگي داشته باشيم.سوانح رانندگي دومين عامل پس از سرطان شناخته شده است. اين در حالي است که بايد با ارتقاي استاندارد جاده ها و معابر اين آمار را کاهش دهيم.
به گفته معاون حمل ونقل ترافيک تهران، کشور ما در بخش آموزش فرهنگ رانندگي به عنوان يکي از ارگان اساسي بسيار عقب است چرا که آموزش هيچ متولي نداشته و تنها به کتابچه اي کوچک در زمان امتحان رانندگي کفايت مي کنيم. واي بر حال ما که آموزش يک شبه آن کتاب را آموزش رانندگي مي پنداريم. اين در حاليست که آموزش فرهنگ رانندگي بايد در فرد نهادينه شود تا اثربخش باشد.
وي به قانون افزايش سن معاينه فني اشاره کرد و گفت: گرچه با تصويب اين قانون از بطن مخالفيم و در تلاشيم که سن معاينه فني را کاهش دهيم اما براي الزام شهروندان به معاينه فني هم بايد اقدامات جدي تري صورت گيرد. به اين معنا که تا کي بايد پليس و افسران راهنمايي و رانندگي در خيابان ها با متخلفان و خودروهاي فاقد برگه معاينه فني درگير شوند؟ اين مهم بايد از طريق بانک اطلاعاتي و تحت وب برطرف شود. معتقديم تمامي مراکز معاينه فني بايد به سيستم هاي مکانيزه تجهيز شوند تا اطلاعات خودروهاي معاينه فني شده به صورت بانک اطلاعاتي در اختيار شهرداري، پليس و ديگر ارگان هاي ذي ربط قرار گيرد و پليس بتواند خودروهاي فاقد برگه معاينه فني را به راحتي شناسايي کند.
به گفته وي همان طور که شرکت هاي بيمه براي تامين درآمدهاي خود چند ماه قبل از اتمام بيمه خودروها با مالکان تماس مي گيرند و اتمام بيمه را متذکر مي شوند، پليس نيز بايد از طرق پيامک هايي اتمام معاينه فني را به مالک خودرو اعلام کرده و تذکر دهد که با آن برخورد خواهد شد. در اين صورت خواهيد ديد مردم معاينه فني را جدي مي گيرند.
تشکري در خاتمه به استفاده روزافزون از موتور سيکلت ها نيز اشاره کرد و گفت: اگر وضعيت اين گونه پيش رود و جلوي آن را نگيريم تهران هم مانند هند و ويتنام مي شود که موتورسواران در شهر جولان مي دهند. از اين رو بايد هرچه سريع تر به فکر جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي بود و حتي المقدور از تردد بي رويه موتور سيکلت ها جلو گيري کرد.
مسئولين کشور حمايت بيشتري انجام دهند
در ادامه اين نشست سيد علي رضوي مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروهاي تهران نيز گفت : انتظار مي رود مسئولان کشور در زمينه کاهش سن معاينه فني خودروها حمايت هاي بيشتري انجام دهند.
وي با اشاره به کيفيت پايين سوخت و خودرو در کشور گفت: در حاليکه هم اکنون در کشور توليدات خودروسازان کمترين استانداردهاي جهاني را داراست شاهديم که سن معاينه فني براساس قانون از 2 سال به 5 سال کاهش پيدا مي کند که اين يعني توليد انبوه آلايندگي در هواي تهراني که از آلاينده ها اشباع شده است.
رضوي تصريح کرد: در حالي که انتظار مي رفت با توجه به توليدات داخلي خودروها، سن معاينه فني به يک سال کاهش پيدا کند اما به 5 سال افزايش يافت. حال از نمايندگان و مسئولان تقاضا مي شود اهتمام ويژه اي به اصلاح اين قانون در مجلس نهم نشان دهند.
مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروهاي تهران با پرداختن به اين که مسئولان مربوطه بايد با جديت اين طرح را دنبال کنند، افزود: در موضوع معاينه فني هر فردي کوتاهي کند، مرتکب گناه شده است. با توجه به اينکه تمامي کلانشهرها به لحاظ آلايندگي خودرو مشکل دارند بايد معاينه فني به عنوان کارآمدترين راه براي کنترل آلاينده ها در نظر گرفته شود .
وي ابراز اميدواري کرد، جمع بندي اين نشست به صورت بيانيه اي به دست مسئولان کشوري رسيده و آنها با حمايت هاي خود آن را اجرايي کنند.
رضوي با اشاره به اينکه با يکپارچه سازي اطلاعات و تهيه بانک اطلاعاتي معاينه فني مي توانيم تصميم گيري ها را يکپارچه کنيم، گفت: اگر بانک اطلاعاتي معاينه فني راه اندازي شود برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني از سوي پليس راحت تر شده و شهروندان هم خود را به انجام معاينه فني ملزم تر خواهند ديد.