هر چند رایگان شدن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای دولت هزینه دارد اما در قبال ایجاد محدودیت برای مردم می بایست این اقدام در نظر گرفته شود تا تردد مردم دچار مشکل نشود
تاريخ انتشار: دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۷
یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه که رایگان شدن سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوا ضرورت دارد، گفت: با توجه به اینکه در مواقع آلودگی هوا محدودیت هایی برای مردم اعمال می شود، می بایست سیستم حمل و نقل قوی در کشور به ویژه در شهر تهران فعال باشد تا این محدودیت ها جبران شود.
محمد جواد نظری مهر در گفت و گو با پانا، با اشاره به اظهار نظر برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر رایگان شدن سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای اضطرار آلودگی هوا اظهار داشت: حمل و نقل عمومی در مواقع آلودگی هوا رایگان شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تعطیلی و محدودیت تردد خودروها در مواقع آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه در مواقع آلودگی هوا محدودیت هایی برای مردم اعمال می شود، می بایست سیستم حمل و نقل قوی در کشور به ویژه در شهر تهران فعال باشد تا این محدودیت ها جبران شود.
وی با تأکید بر اینکه لازم است دولت حمل و نقل عمومی رایگان را در مواقع آلودگی هوا در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: هر چند رایگان شدن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای دولت هزینه دارد اما در قبال ایجاد محدودیت برای مردم می بایست این اقدام در نظر گرفته شود تا تردد مردم دچار مشکل نشود.
نظری مهر در ادامه با بیان اینکه قوانین زیادی در راستای حمل و نقل عمومی و همچنین آلودگی هوا وضع می شود، تصریح کرد: در کشور ما قوانین زیادی برای این موضوع وضع می شود اما در مجموع به خوبی عملیاتی نمی شود و اگر هم اجرایی می شود نیمه تمام می ماند. بنابراین با اقداماتی این چنینی وضعیت حمل و نقل عمومی درست نمی شود.
وی وجود ماشین های غیراستاندارد را یکی از مهم ترین عوامل در آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما ماشین های غیراستاندارد توسط خودروسازان تولید می شود و این یعنی بمب هسته ای را تولید می کنیم و به جامعه عرضه می کنیم که بلای جان مردم می شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بنزین یورو 4 و توزیع آن در سیستم سوخت کشور می بایست جاری شود که تا کنون به طور کامل عملیاتی نشده است و تا زمانی که خودروها استاندارد نشود، این موضوع اجرایی نخواهد شد. از طرفی تولید گازهای آلاینده که بر اثر سوخت غیراستاندارد در هوا موجود است نیز مهم ترین خطر برای سلامتی مردم به شمار می رود که در این راستا باید تدابیر جدی از سوی دولت در نظر گرفته شود.
نظری مهر با بیان اینکه سیاست فعلی خودروسازان و سوخت به درد کشور نمی خورد، گفت: در این راستا تولیدات استاندارد ماشین ها را در کشور باید فعال کنیم و تولید ماشین های غیراستاندار که بلای جان مردم شده است را متوقف کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد رایگان شدن سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوا در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد نیز به پانا گفت: البته این موضوع باید به طور رسمی در جلسات مطرح شود و پس از آن بتوان درباره این موضوع تصمیم گیری کرد.
این در حالی است که رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه نمایندگان مجلس که نسبت به آلودگی هوا ابراز نگرانی می کنند چرا قانون معاینه فنی را اصلاح نمی کنند، گفت: مراکز معاینه فنی ما غیر استاندار است و موسسه استاندار باید بر این مراکز نظارت کند. متاسفانه در حال حاضر برگه های معاینه فنی تقلبی خرید و فروش می شود.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی باید در مواقع اضطرار رایگان شود، اعلام کرد: به جای این امر نیز خودروسازان باید هزینه این رایگان شدن را بپردازند چرا که محدودیت برای مردم ایجاد شده و باید توسط ارگان های ذیربط جبران شود.