علی معلم: مفسد اقتصادی مشخص نیست اما فساد درسینما را می بینند
كوشكي: ما سینماگرکاربلد داریم اما بین همه مسائل، سینماگر جامعه زوم می کند روی زندگی خصوصی اتاق خواب، زوم میکند روی کلوزآپ لب فلان خانم بازیگر و اکستریم کلوزآپ چشم خانم بازیگر!
تاريخ انتشار: يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۶
تيترآنلاين - علی معلم تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه قوه قضایی نام مفاسد اقتصادی را نمی برد اما بدون مدرک فیلمسازان را بی آبرو می کنند گفت: اسم فیلمساز و کارگردان همه جا آورده می شود اما اختلاس گران مشخص نیستند.
به گزارش پانا، شامگاه گذشته در بخش مباحثه سیاست های سینما در سی سال گذشته علی معلم و محمد صادق کوشکی نماینده هفته نامه یا لثارات الحسین راهکار های برون رفت سینما از وضعیت فعلی را بررسی کردند.
درابتدای این نشست فریدون جیرانی کارگردان و مجری برنامه هفت سینمایی با اشاره به مدیریت سینما در سالهای اخیر، گفت: بین آرمان و واقعیت تفاوت است و همه کسانی که آرمان داشتند وقتی با واقعیتها رو به رو شدند، به برداشت تازهای در این زمینه رسیدند.
در ادامه این نشست کوشکی افزود : برای سینما، آینه بودن یکی از دغدغهها باید باشد ،سینما به تعبیر شهید سیدمرتضی آوینی، آینه جادو است یعنی هم باید جامعه را آینهگی کند و هم هنرمند در این آینهگی باید از تخیل استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر هنرمند کسی است که برای جامعه فکر و ایده دارد و میخواهد تاثیر بگذارد، آدم منفعلی نیست که تبلیغات تلویزیونی و بانکها را ببیند و صبح بنشیند دربارهاش فیلمنامه بنویسد. هنرمند واقعی میخواهد که بر جامعهاش تاثیرگذار باشد.
کوشکی اضافه کرد: عزیزان سینماگر آمدهاند ماشین آخرین مدل را نشان دادهاند و اتفاقا سالن سینما خالی شده... آن کسی که میآید و دیدگاههای جامعه روی او تاثیر میگذارد، هنرمند نیست، شاید صرفا یک تکنسین سینما باشد.
وی بر اساس جمله مشهور امام خمینی (ره) درباره رسالت هنرمند تصویر گر فقر و غنا، گفت: هنرمند کسی است که بیاید و جامعهاش را نقد بکند. اما در فیلمهای اینچنین ما پولدار کسی است که یقهاش را بسته و تسبیح به دست گرفته و آدمی با تیپ مذهبی است، پشت همانداز است، کلاش و مفسد اقتصادی است و جوان ما همان تین ایجر ونک به بالا است که فقیر هم نیست.
کوشکی ادامه داد: چرا هنرمند ما نمیرود در سیستان و بلوچستان درباره فقر فیلم بسازد.
وی در ادامه با اشاره به این که بسیاری از کارگردانهای ما بدون مسئله پشت دوربین میروند، با اشاره به موضوعات مغفولمانده در سینما گفت: ما سینماگرکاربلد داریم اما بین همه مسائل، سینماگر جامعه زوم می کند روی زندگی خصوصی اتاق خواب، زوم میکند روی کلوزآپ لب فلان خانم بازیگر و اکستریم کلوزآپ چشم خانم بازیگر! تلقی سازندهاش این است که این فروش میکند، بعدش هم که اعتراض میشود، میگویند ساحت قدسی هنرمند خدشهدار شده و ...
در بخش دیگری از این برنامه علی معلم گفت: باید این را در نظر بگیریم که درباره چه چیزی صحبت میکنیم؟ کدام جامعه؟ در جامعهای که صبح تا شب تمام تبلیغاتش بر اساس این است که شما یک شبه پولدار شوید و خانهات را از این اندازه به آن اندازه تبدیل کنی، سینما باید چه کار کند؟ همان جامعهای که در آن اختلاس میشود و قوه قضائیه اسم اختلاس کنندگان را نمیآورند اما اسم فیلمساز و هنرپیشه را در تمام رسانهها میآورند.
وی ادامه داد: یک فیلم ساخته میشود، آن فیلم میشود عین جهنم و این طور القا میشود که این فیلمساز رفته این فیلم را بر مبنای این که همه مردم را به جهنم ببرد، ساخته و این گونه او را در جامعه بیآبرو میکنیم. درباره فساد در سینما جوری حرف می زنیم که انگار تمام خانواده سینما فاسد هستند اما درباره مفسدان اقتصادی حاضر نیستیم اسمشان را بیاوریم.
معلم یادآور شد: واقعیت اجتماعی ما چیز دیگری را دارد میگوید. جامعهای که سود در آن در حال تبلیغ شدن است . سود فراوان، ماشین شیک، مزدای سه، سینما باید چه کار کند. باید از جامعه منتزع باشد. جامعهای که آرمانش به سمت این مسائل تغییر داده شده، سینما هم در آن دنبال همین میگردد...
کوشکی در این بخش با اشاره به این که هر کسی در هر جامعهای زندگی میکند، باید قواعد و چارچوبهای جامعه را رعایت کند، گفت: دین اسلام حلال و حرام و شریعتی دارد که چارچوب ایجاد میکند. تشخیصاش هم نه بر عهده بنده دانشگاهی است نه سینماگر و نه منتقد. برعهده مجتهدین و علمای اخلاق است. اگر آنها گفتند هیچ کسی با هر موضوعی نمیتواند وارد این حریم بشود، همه باید بگویند چشم. مملکت اسلامی است و من نمیتوانم بگویم چون هنرمند هستم، میخواهم خلاف شرع و اخلاق فیلم بسازم و با این کار، اخلاق مردم را فاسد کنم.
وی با اشاره به این که چرا در سینمای ما که 10 فیلم از 70 فیلم جشنوارهاش درباره خیانت بوده، قصه زندگی هزاران هزار زن وفادار شهید و جانباز در جامعه گفته نمیشود؟، اشاره کرد: معترضان به سینمای فعلی دنبال سینمای پروپاگاندای دولتی نیستند، دنبال تولد یک پروانه، آژانس شیشهای و بچههای آسمان هستند و و معتقدند که این دست آثار، باید هر روز بهتر از دیروز ساخته شوند.
کوشکی با اشاره به این که اگر فیلمهایی چون روز واقعه ساخته شود، با استقبال جامعه رو به رو خواهد شد اظهار داشت: ما وقتی «یوسف پیامبر» میسازیم، دیده میشود. من با همه احترامی که برای آقای سلحشور قائل هستم، اگر قرار باشد «یوسف پیامبر»، 100 نمره بگیرد، بنده حداکثر به آن نمره 20 میدهم. آن هم به خاطر اخلاص کسانی که در این سریال کار کردند، اما همین سریال از شبکههای مختلف دنیا پخش شد و خیلی از کشورها و افراد به دنبالش هستند.
در پایان این برنامه معلم به این نکته اشاره کرد که جامعه ما به جایی رسیده که مسائلش را باید با گفت وگو حل کند چرا که هیچ راهی دیگری ندارد.
کوشکی نیز اظهار کرد: اگر حال سینمای ما امروز خوب نیست، راه چارهاش عبور از خطوط قرمز اخلاقی دینی نیست. راه چاره اش این است که خود انسان هنرمند به عنوان یک انسان متعهد، آدمی که صاحب فکراست و به قواعد اخلاقی و فقهی جامعهاش احترام میگذارد، پا پیش بگذارد و سعی کند خلاقیت هنری را به کار بگیرد و آثاری را عرصه کند که هم سینمای ایران را نجات دهد، هم شاخص و الگوساز باشد و هم برازنده ایران اسلامی باشد.