مردم در گذشته در بامداد نوروز به یکدیگر شکر هدیه میدادند
دلبستگی ایرانیان به سنتهای گذشته خود موجب شد که نوروز که سمبلی از عظمت و شکوه آنان بود، در سراسر دوران اسلامی، حتی در دوران خلفایی که اعتنایی به این رسومات نداشتند، برپا شود
تاريخ انتشار: سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۷
این محقق کرمانشاهی گفت: از رسوم رایج روزگار باستان، آن بود که مردم در بامداد نوروز به یکدیگر آب میپاشیدند و شکر هدیه میدادند.
اردشیر کشاورز در گفتگو با مهر گفت: با توجه به روایتهای افسانهای اسطورهای ایران آغاز پیدایش جشن نوروز را به جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی ایران نسبت دادهاند. قدمت این اسطوره به عصر هند و ایرانی میرسد.
این محقق کرمانشاهی افزود: در اوستا، کهنترین کتاب ایرانیان به جمشید اشاره شده است. در این روایت، جم، دارای فره ایزدی بوده که به فرمان اهورامزد به جنگ با اهریمن پرداخته که موجب خشکسالی و قحطی و نابودی خیر و برکت شده بود.
وی تاکید کرد: با نابودی اهریمن وی بار دیگر شادمانی و خرمی و خیر و برکت را به مردم ارزانی داشته و هر درختی که خشک شده بود سبز شد و مردم آن روز را "نوروز" یا "روز نوین" خواندند و همگی به فرخندگی چنین روزی در تشتی جو کاشتند و این رسم برای ایرانیان جاودانه شد.
کشاورز گفت: همچنین گفتهاند که خداوند در اولین روز از ماه فروردین کار خلقت انسان و سایر مخلوقات را به پایان رساند و آدمی برای سپاسگزاری و قدردانی از خداوند و نعمتهای وی، به نیایش و شادمانی پرداخت.یکی دیگر از فلسفههای جشن نوروز را نزول فروهرهای درگذشتگان به زمین در روز اول فروردین دانستهاند.
این تاریخدان تاکید کرد: در اوستا آمده است که فروهرهای درگذشتگان پاک در اول فروردین برای احوالپرسی از اقوام خود به زمین میآیند و با دیدن مسرت و شادمانی بازماندگان از اهورامزدا برای آنان طلب خیر و رحمت میکنند و بازماندگان پیش از آمدن فروهرها به نظافت و خانهتکانی منزل پرداخته و آماده پذیرایی از آنان میشوند و کلمه فروردین یعنی ماهی که متعلق به فروهران است.
وی افزود: از رسوم رایج این روزگار آن بود که مردم در بامداد نوروز به یکدیگر آب میپاشیدند و شکر هدیه میدادند، دلبستگی ایرانیان به سنتهای گذشته خود موجب شد که نوروز که سمبلی از عظمت و شکوه آنان بود، در سراسر دوران اسلامی، حتی در دوران خلفایی که اعتنایی به این رسومات نداشتند، برپا شود و آشنایی و آگاهی فرمانروایان اموی و عباسی از آیین هدیه دادن به حاکمان دلیلی برای گرایش فرمانروایان عرب به برگزاری نوروز شد.
کشاورز در پایان گفت: با کاهش قدرت و نفوذ عربها بر دولتهای ایرانی و ایجاد حکومتهای مستقل چون صفاریان و سامانیان و تعلق خاطر پادشاهان ایرانینژاد به اجرای رسوم ایرانی، موجب احیای نوروز و برگزاری باشکوه این جشن شد.