تيترآنلاين - نشريه چارقددر يكي بخشهاي خود گفتگوهايي انجام داده با دكتر طاهره هميز، تيترآنلاين نظر شما را به اين گفتگو جلب مي نمايد.
نگاه به ترويج حجاب و عفاف در جامعهي اسلامي، در كارشناسها و اساتيد مختلف، متفاوت است. اما از نظر ما كه با نگاهي بي طرف، به حرفهاي كارشناسانهشان گوش مي دهيم، هر كدام از اين نظرات مي تواند در صورت پيگيري و تحقيق و عمل بيشتر، در ارائهي طرح جامعي از ترويج عفاف و حجاب، تا حد بسيار زيادي راه گشا باشد.
اين بار با دكتر طاهره هميز، مدرس حوزه و دانشگاه كه از سال 1367 در سمت مشاورههاي جوانان و خانواده فعال بودهاند، به گفت و گو نشستيم و در ابتدا از قياس حجاب و عفاف در قبل و بعد انقلاب از او پرسيدم كه نتيجهي گفتوگويمان خيلي مفصل شد. مفصل و البته خواندني و قابل تأمل! باشد كه چنين نظراتي را تنها نخوانيم بلكه براي عملي شدنشان هم تأملي بكنيم تا هر چه زودتر شاهد جامعهاي پاك و انساني و عفيف باشيم!
***
در قبل از انقلاب به دليل كشيده شدن التذاذهاي جنسي مرد و زن به بيرون از خانواده ما شاهد برداشته شدن حجاب و عفاف در بين زنان بوديم حالا اما سؤال من اين است؛ امروز چرا با توجه به ارزشهاي نهفته در انقلاب بعد از سي سال ما همچنان شاهد بدحجابي و بي عفتي در برخي از زنان جامعهي اسلاميمان هستيم؟
ببينيد با توجه به تحقيقات
” خداوند در قرآن كريم هم مردان را به دو گروه تقسيم ميكند، مرداني كه در دلشان مرض وجود دارد و مرداني كه داراي عفاف هستند. “
و مطالعاتي كه ما داشتيم متوجه شديم كه حجاب در انسانها ذاتي است به عبارتي؛ وقتي خداوند حجاب را امر مي كنند، اين با توجه به نيازهاي دروني زن است و البته براي مردان هم. چرا كه در ذات مردان هم غيرت است كه اجازه نميدهد ناموسش به هر شكلي مورد تهاجم نگاهي و يا لذت ديگران قرار بگيرد و اين نكتهايست كه ما در همهي اديان شاهدش هستيم.
من در يك كتاب روانشناس مسيحي ميخواندم كه نويسنده تعريف ميكند يكي از مراجعهكنندگانش بعد از اينكه متوجه ميشود همسرش با دوستش ارتباط داشته، شش ساعت گريه ميكند. مي خواهم بگويم؛ هيچ فرقي ندارد كه ما حتا به كدام آيين باشيم، همينكه همهي ما مخلوق خداوند هستيم، امر حجاب در ما ذاتاً وجود دارد. در يك كتاب ديگر كه نوشتهي يك زن فمنيسم هست مي خواندم كه نوشته بود؛ وقتي متوجه ميشوم كه برخي مردان در ذهنشان نسبت به زنان چه تصوري دارند از اينكه در دسترسشان باشيم بايد پرهيز كرد.
البته خداوند در قرآن كريم هم مردان را به دو گروه تقسيم ميكند، مرداني كه در دلشان مرض وجود دارد و مرداني كه داراي عفاف هستند. ميفرمايند؛ مرداني كه در دلشان مرض هست نسبت به شما طمع ميورزند و ما براي شما حجاب را قرار داديم تا از دسترس اين مردان دور باشيد.
من با اين مقدمه مي خواستم به اينجا برسم كه؛ متأسفانه ما به خصوص در دههي اخير، با مطرح كردن خائنانهي بحثهاي آزادي جنسي عده اي از مردان و زنان و قلم زدن هاي خائنانه ي برخي ديگر بر سر اين مباحث، عده اي كه از غرب نان مي خوردند و با گفتن اين جملات فريبنده، جوانان ما را به سمت لااباليگري كشانند، يادمان
” من به شخصه معتقدم بيش از 50 درصد، بيحجابيها در محافل و خيابان ها به خاطر مرداني است كه تربيت اسلامي و پاك نداشته اند كه زنان براي ارائه ي خود دچار خودآرائي و بي عفتي مي شوند “
رفت كه بايد مردانمان را هم تربيت كنيم.
يعني وقتي بازار تقاضا را كنترل نكرديم، بازار عرضه به اين صورت شد كه داريم مي بينيم. من به شخصه معتقدم بيش از 50 درصد، بيحجابيها در محافل و خيابان ها به خاطر مرداني است كه تربيت اسلامي و پاك نداشته اند كه زنان براي ارائه ي خود دچار خودآرائي و بي عفتي مي شوند.
با اين اوصاف بايد چه راه كاري داشته باشيم؟
اولين گام، تربيت مردان است. در قرآن هم اول به مردان سفارش شده است. مي فرمايد: اي پيغمبر! به مردان مومن بگو كه چشمانشان را فرو بياندازند كه اين برايشان بهتر است و در آخر هم اضافه مي كند كه؛ خداوند آگاه است از آنچه كه در ذهنشان ميسازند. در اينجا هم قرآن اشاره مي كند به توانايي تصورسازي مردان نسبت به زنان.
من براي اين كار، يك برنامه اي هم دارم كه متأسفانه چندان توجهي به آن نشد. معتقدم كه بايد براي پسران از چهارم ابتدايي كلاسهاي آموزش عفاف و پاكي گذاشت و آنها را نسبت به مسائل عفاف آگاه كرد و آموزش داد. در اين صورت عفت و چشم پاكي در جامعه گسترش پيدا مي كند.
حضرت رسول هم در فرمايشي به مردان توصيه مي كند؛ اي مردان پاك باشيد تا همسرانتان عفيف بمانند. يعني وقتي مردي نگاه و برخورد خائنانهاي به زن ديگري دارد، زن او هم مورد تعارض مرد ديگري قرار گرفته و قرباني ميشود. امام صادق عليهالسلام هم مشابه چنين فرمايشي دارند.
اين را هم بگويم؛ وقتي در تقاطع بزرگراه صدر، در قطع بسيار بزرگي تبليغ سفر به سواحل درياي مديترانه هر روز در معرض ديد قرار دارد، اين يعني چي؟ چرا بايد در يك كشور اسلامي در يك جمهوري اسلامي، شهرداري به خودش اجازه بدهد چنين مركز فسادي را تبليغ كند و همهي مردان هم مرده باشند تا مخالفتي داشته باشند.
من اين سوال را دارم؛ اين تبليغ يعني چي؟
” اين تبليغ يعني چي؟ يعني چه كساني بروند و زنان برهنهي سواحل مديترانه را ببينند. بعد آن وقت شما توقع داريد كه زنان ما در خيابان ها با حجاب و عفاف حاضر شوند؟! رواج بي بند و باري به غير از اين است؟! “
يعني چه كساني بروند و زنان برهنهي سواحل مديترانه را ببينند. بعد آن وقت شما توقع داريد كه زنان ما در خيابان ها با حجاب و عفاف حاضر شوند؟! رواج بي بند و باري به غير از اين است؟!
از سمت ديگر ترويج صيغه در جامعه هم معضلي شده است. در حالي كه ما در كتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهري ميخوانيم كه حضرت علي عليهالسلام ميفرمايند؛ اگر بفهمم مردي از سمت زن خودش متمتع مي شود و آن وقت به دنبال صيغه رفته است بر او حد جاري مي كنم يعني او را تعزير مي كنم. خب اين يعني چي؟! ما چه قدر در تفهيم صيغه در جامعه به آقايان از اين منظر آگاهي داده ايم؟ چرا در صدا و سيما اين نكات را از كتاب شهيد مطهري بازگو نميكنند؟
پيامبر هم مي فرمايند؛ در صورتي كه امكان عقد دائم نبود، صيغه رواست. در حالي كه ما در جامعه شاهد صيغههايي هستيم كه بر خانوادهها تحميل شده است. خب شما خودتان قضاوت كنيد؛ زني كه ميبيند شوهرش در خارج خانه با زن صيغه اش، در حال خوش گذراني است ولي او مجبور است در خانه فرزندانش را بزرگ كند، اگر اين زن دينش ضعيف باشد دچار انتقام جويي نميشود؟ آيا اين طور ما شاهد گسترش بي عفتي در خانم ها نميشويم؟ من حتا حاضرم در صدا و سيما اين را مناظره كنم!
پس با اين حساب از نظر شما طرح تفكيك جنسيتي هم نمي تواند راهكار مناسبي براي ترويج عفاف و حجاب در جامعه باشد؟
ببينيد من معتقدم عفاف و حجاب بايد هم در زنان و هم در مردان باشد. چرا الان در محافل و مجالس و سطوح مختلف جامعه، وقتي مردان با يك زن بدحجاب روبهرو مي شوند، تذكر نمي دهند كه حجابت را حفظ كن. خب وقتي يك زن هم مي بيند كه هر چه بيشتر برهنه باشد، مورد توجه ي بيشتري هم قرار مي گيرد، بالطبع به سمت حجاب نمي رود.
پس ما بايد مردانمان را به طهارت جنسي دعوت كرده و آموزششان بدهيم. در حال حاضر متاسفانه در دسترس
” حضرت علي عليهالسلام ميفرمايند؛ اگر بفهمم مردي از سمت زن خودش متمتع مي شود و آن وقت به دنبال صيغه رفته است بر او حد جاري مي كنم يعني او را تعزير مي كنم. خب اين يعني چي؟! “
پسران پانزده سالهي ما سيديهاي مستهجن وجود دارد، خانوادهاي هم كه از بچهگي به اين نوجوان ياد ندادهاند كه چشم پاك باشد، ديگر چه كار مي توانند بكنند؟
خدا شاهد است كه اگر ما احكام و قوانين اسلام را از سنين كودكي به فرزندان مان ياد بدهيم، آنها ياد مي گيرند كه عفاف داشته باشند و چشم و گوششان را از نامحرم حفظ كنند.
من در همين چند ماه گذشته در يك سخنرانياي كه داشتم و گفتم كه بايد از شش سالهگي پسران ما تحت آموزش كنترل نگاه و عفاف باشند و بعد همهي مراحل را تا جواني توضيح دادم، يك پسر جواني كه ظاهر مذهبي نداشت آمد پشت تريبون و گفت؛ من از نسل سوختهاي هستم كه چنين آموزشهايي نديدهام و متاسفم كه امروز آنطور كه بايد در پيش خداوند طاهر نيستم.
الان يكي از مواردي كه به وفور در خانوادهها مي بينيم اين است كه؛ پسر را رها كنيد ولي دختر را حفظ كنيد چرا كه پسرها آسيب نميبينند. در حالي كه هر دو طرف دچار آسيب ميشوند، به يك اندازه!
افكار عمومي را بايد درست كرد كه معتقد هستند مرد هر كاري كرد اشكال ندارد در حالي كه قرآن ميفرمايد؛ اشكال دارد. در سورهي كهف داريم كه پسر بايد؛ پاك باشد و بسيار نسبت به پدر و مادرش مهربان. ما در تربيت پسران خيلي غفلت كردهايم.
به عبارتي وقتي ما به دنبال طهارت روحي پسران باشيم، تقاضاي جنسي كم ميشود و بنابراين دختران و زنان هم به سمت ارائهي خودشان و بي عفتي نمي روند و از سمت دليل آفرينش والاي خودشان دور نميشوند.
در هر صورت ما نميتوانيم نقش زنان را هم در بروز و گسترش بي عفتي جامعه، در نظر نگيريم، لذا تكليف نفش زنان و دختران در اين ميانه چه ميشود؟
وقتي ما بتوانيم مردان طاهر و عفيفي را تربيت كنيم، زنان هم به اين نتيجه ميرسند كه بايد
” زني كه ميبيند شوهرش در خارج خانه با زن صيغه اش، در حال خوش گذراني است ولي او مجبور است در خانه فرزندانش را بزرگ كند، اگر اين زن دينش ضعيف باشد دچار انتقام جويي نميشود؟ آيا اين طور ما شاهد گسترش بي عفتي در خانم ها نميشويم؟ “
به سمت نقش والاي خود حركت كنند و برسند.
ما بايد در نظر بگيريم كه نگاه اسلامي زن را در نقش عظيم مادر معرفي مي كند ولي نگاه غير اسلامي زن را در نقش سكس و راه لذت بردن مردان معرفي مي كند. نگاهي كه متاسفانه در جامعه گاهي شاهدش هستيم. در نتيجه وقتي يك زن در مي يابد كه مردان با چه نگاهي ناظرش هستند، اين تصور راه بدحجابي را براي او باز مي كند.
در حالي كه ما در حديث هم داريم كه؛ زن بايد در خلوت شوهرش بي حيا ولي در خارج آن حيا و عفاف كامل داشته باشد. به عبارتي اسلام محدويت غير موجهي را براي زن قائل نيست اما از راه حلال و اسلامي و درست آن. زني كه بايد نقش والاي رهبري و حمايت از فرزندان و شوهرش را به عهده بگيرد داراي شان و مقام بالايي است.
تربيت اسلام هم براي زنان و هم براي مردان است. بايد اين را هم بگوييم كه متاسفانه عدم تتمع زن براي شوهرش هم مي تواند يكي از دلايل بي عفتي در جامعه و رو آوردن شوهرش به سمت فساد باشد. اگر چه در اسلام به زنان در مورد اين گونه وظايف جنسي در مقابل مردانشان توصيه هاي زيادي داريم. بنابراين زن بايد به گونه اي شوهرش را از هر لحاظ كفايت كند كه وقتي آن مرد در جامعه حضور يافت با صلابت بالايي بتواند در شغل و انجام وظيفهاش، جامعه را به سمت ارزشهاي انساني سوق دهد. نه يك مرد گرسنهاي كه گدايي كند از زنان بي اخلاق ديگر.
معتقدم بايد در دختران هم از دبيرستان، آموزشهاي زوجيتي مناسبي داده شود. متاسفانه ما در مدارس تمام دغدغهامان براي نمره آوردن و كسب رتبهي بالاي كنكور است بدون توجه به ياد دادن اصول ارزشي و مورد نياز در زندگي شخصي و جامعه، بدون آموزش تعاملات اجتماعي، نحوهي همسرداري و خانهداري مناسب براي دختران و آموزش حفظ نگاه و عفت در پسران. وقتي ما ريشهاي عمل نمي كنيم، بالطبع نمي توانيم منتظر يك دستاورد درست و اسلامي ِ پاك هم باشيم.
جامعه اي كه در تربيت و آموزش اسلامي پسران و دختران از سنين كم، اقدام بكند و آنها را به كمال برساند. هرگز شاهد فسادهاي اخلاقي و بي عفتي و بدحجابي نخواهد بود.
نظرات بينندگان: ۵ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۱ نظر غيرقايل انتشار
سارا
۱۳۸۹-۰۷-۰۵ ۰۱:۴۰:۱۳
حجاب به این علتی که شما ذکر کردید کم نشده، به این علت کم شده که دلیل روشن و معقولی(نه دلایل کتاب دینی که هرکی میرسه مثل طوطی تکرار میکنه)برای حجاب ارائه نمیشه.اینکه مردها چه تصوراتی درذهنشون دارن شاید برای خیلی از زنها به معنی داشتن حجاب نباشه(مثله خود من) استدلالهاتون متاسفانه ضعیفه! (1186)
سرکارخانم همیز با سلام مطالب شما مثل همیشه آموزنده و متقن و مدلل بود. باشما موافقم . خداوند متعال درقرآن کریم فرمود: وقتی حضرت آدم و حوا هردو از میوه ممنوعه استفاده کردند عورتشان برآنها آشکار شد، متوجه می شویم پی هرکس بی حجاب است ، به یقین شیطان با او تماس گرفته است . مخالفت باحجاب یعنی مخالفت با قرآن کریم (1798)
به نظرم جالب بود اما در پاسخ به دوستی که گفته بودند حجاب به این علتی که شما ذکر کردید کم نشده، به این علت کم شده که دلیل روشن و معقولی(نه دلایل کتاب دینی که هرکی میرسه مثل طوطی تکرار میکنه)برای حجاب ارائه نمیشه میگوم یه سری به پایگاه راسخون وسخنرانی اقای پناهیان در مورد تعریف فعالانه از حجاب بزنند (6495)