هتلداران تلاشی برای معرفی خدمات خود ندارند؛ مسافران خارجی، بی اطلاع از خدمات موجود در هتلهای ایراندر هتلهای ایران تلاشی جهت معرفی خدمات موجود در هتل به مسافران دیده نمیشود
تاريخ انتشار: يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۹
هتلداران تلاشی برای معرفی خدمات خود ندارند؛ مسافران خارجی، بی اطلاع از خدمات موجود در هتلهای ایراندر هتلهای ایران تلاشی جهت معرفی خدمات موجود در هتل به مسافران دیده نمیشود. این امر سبب ناآگاهی مسافر به ویژه گردشگران خارجی از سرویسها و امکانات موجود شدهاست. این شرایط بیاعتمادی مسافر و ارائه نشدن خدمات مناسب و شایسته و به تبع آن از دست دادن گردشگر را در پی دارد.
به گزارش میراث فرهنگی ناآگاهی مسافران و مهمانان هتل از خدماتی که باید دریافت کنند و نبود امکانات جهت اطلاع رسانی درخصوص این مهم، گاه سبب رنجش هتلدار یا مسافر میشود چراکه در برخی از مواقع توقعات بیجا از سوی گردشگر و گاه سواستفادههای هتلدار در عدم ارائه خدمات لازم سبب بروز مشکلاتی میشود که ناشی از اطلاع نداشتن مسافران از حقوق خود است.
به اعتقاد "کوروش زمانی" مدیر حسابداری یکی از هتلهای 5 ستاره مشهد، بزرگترین مشکلی که در بخش هتلداری ما وجود دارد، جا نیافتادن این صنعت در بین مردم است. به این معنا که گردشگران داخلی از قوانین و از خدماتی که میتوانند از آن بهرهمند شوند اطلاعی ندارند.
در چنین شرایطی است که یا توقعات برآورده نمیشود یا آنکه انتظارات از وظیفه هتلدار فراتر میرود. این درحالی است که میتوان با نوشتن قوانین و ضوابط و امکانات و خدماتی که هتل با توجه به درجه و ستارهای که دارد و باید ارائه دهد و از طریق اطلاع رسانی آن به مسافر میتوان جلوی بروز چنین مشکلاتی را گرفت. این مهم نه تنها در خصوص گردشگران داخلی بلکه درخصوص گردشگران خارجی نیز صدق میکند.
به گفته زمانی، به طور میانگین در روزهای معمولی حدود 5 درصد از مهمانان یک هتل 5 ستاره در مشهد را گردشگران خارجی در بر میگیرند. البته این میزان گردشگر خارجی به غیر از روزهای خاص است چراکه در اعیاد و مراسم مذهبی گردشگران عرب از کشورهای همسایه در هتلهای مشهد اقامت میکنند. بخصوص گردشگران کویتی از این سفر استقبال میکنند و برای سفر خود هزینههای زیادی را متقبل میشوند و ارز وارد کشور میکنند.
این مدیر حسابداری هتل با اشاره به دلار و درهمی که گردشگران کشورهای عربی با خود به همراه میآورند اظهار داشت: «از آنجایی که ارزش پول ما نسبت به درهم و دیناری که گردشگران عرب هزینه میکنند کمتر است، سفر به ایران برای آنها سفر ارزان قیمتی به شمار میرود. در این میان باید بسترهای مناسب جهت حضور و جذب گردشگران خارجی فراهم شود چراکه تبلیغات منفی و تصویرسازیهای بدی که از ایران در ذهن جهانیان انجام شده یکی از عوامل عدم جذب این گردشگران شدهاست.»
این درحالی است که توسعه گردشگری مذهبی و حضور مسلمانان جهان در ایران یکی از سیاستهای کلان در حوزه توسعه گردشگری است و میتوان با تسهیل سفر، توجه به زیرساختها و انجام برنامهریزی صحیح در این خصوص در صدد جذب گردشگران مذهبی برآمد چنانکه به گفته زمانی، هر گردشگر خارجی به طور میانگین میتواند 5 هزار دلار در ایران هزینه کند.