همه ظرفيتهاي زيرساختي توسعه دوچرخه سواري براي رفع نيازهاي حمل و نقل شهري در صورتي به حداكثر كارآمدي خود خواهد رسيد كه همه شهروندان واجد شرايط بتوانند از اين ظرفيت استفاده كنند. اما در حالي كه شمار قابل توجهي از سفرهاي كوتاه شهري توسط «زنان» صورت ميگيرد، آنها سهمي از ظرفيت خانههاي دوچرخه ندارند.
تشكري هاشمي چندي پيش در اين رابطه، با بيان اينکه در حال حاضر استفاده از دوچرخه در سطح شهر تنها براي آقايان ميسر است، به ايسنا گفته بود: در مورد استفاده يا عدم استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر بايد «شوراي فرهنگي اجتماعي زنان» اظهارنظر کند.
به گفته وي، به دليل برخي مسايل فرهنگي و ارزشهاي اجتماعي که همه به آن پايبند هستيم بايد ملاحظات مربوط به استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر لحاظ شود و متخصصان امور فرهنگي و اجتماعي بايد در اين باره اظهارنظر کنند.
محمد رويانيان ـ رييس ستاد مديريت حملونقل و سوخت كشور ـ در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به عزم دولت براي توسعه حمل و نقل پاك از طريق دوچرخه سواري، از طراحي دوچرخه ويژه زنان خبر داد و افزود: اين دوچرخه كه در دست طراحي است، داراي ويژگيهاي لازم براي حفاظت از زنان و رعايت شئونات لازم خواهد بود.
وي البته زمان دقيق توليد اين دوچرخه را اعلام نكرد، اما گفت: هنوز امكان استفاده زنان از دوچرخه در حمل و نقل شهري وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، خبر كوتاه است، اما جديد و اميدوار كننده و به نظر ميرسد مطرح شدن اين خبر از سوي عاليترين مقام سياستگذار حمل و نقلي كشور، افقي جديد را پيش روي حمل و نقل پاك شهري باز خواهد كرد و در حالي كه شهرداري تهران، عزم تامين زيرساخت در اين حوزه را كرده است، ميتوان به آينده آن اميدوار بود و دير نيست روزي كه ايستگاههاي دوچرخه پايتخت در خدمت اهداف شبكه حمل و نقلي شهر تهران قرار گيرد و همه شهروندان بتوانند براي مسيرهاي مختلف شهري و يا دستكم، دسترسي به ايستگاه سامانههاي حملونقلي نظير مترو و اتوبوس از مزاياي آن بهرهمند شوند و خيابانهاي پايتخت بيش از هر زمان ديگري، ميزبان خودروهاي حمل و نقل عمومي شود.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
۱۳۹۰-۰۸-۰۲ ۲۱:۳۰:۲۲
اين ديگه چه دوچرخه اي مي شود حتما همه هم بايد از اين دوچرخه بخرن و سوار بشن (4137)