هنوز شادی و تفریح را برای جوانانمان به رسمیت نمیشناسیم
وقتی رسانه ملی تلاش درستی برای سرگرم کردن جوانان ندارد و حکم بیطرفی خود را از یاد میبرد باعث میشود که ۲۰ درصد مردم از برنامههایش استقبال کرده و به باقی به شبکههای فرامرزی روی آورند
تاريخ انتشار: جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۴
دکتر محمد زاهدی اصل گفت: «برای آنکه جوانها به مواد افیونی و خسارت بار گرایش پیدا نکنند باید آنها را مشغول کرد، یعنی زمینه اشتغال، تحصیل، تفریح و مهمتر از همه تشکیل زندگی را برای آنها فراهم کرد.» به گزارش سینا، دکتر محمد زاهدی اصل مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر به معضل بزرگی به نام تجردگرایی مواجه هستیم میافزاید: «در گذشته اعلام کردم که دهه ۹۰ دهه فروپاشی خانواده است و خانواده معنای واقعی خود را به تدریج از دست خواهد داد، در دهههای گذشته شاهد تغییر شکل خانواده به هستهای بودیم اما در دهه ۹۰ خانواده به سوی تک نفره شدن میرود.»
وی افزود: «این باعث سرافکندگی است که جوانانی که بالای ۳۰ سال هستند به جای آنکه با زوج خود زندگی مشترک داشته باشند با حیواناتی مانند پرندگان، گربه، سگ و... زندگی مشترک دارند. این کمبود محبت و همصحبت است که آنها را ناخواسته به سوی استفاده از موادمخدر سوق میدهد که جای خالی خانواده و یا همسرش را حس نکند.»
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان به اینکه جوان نیاز به پر کردن اوقات فراغت خود دارد، گفت: «ما هنوز شادی و تفریح را برای جوانانمان به رسمیت نمیشناسیم، چه برنامهریزی برای این مسئله داشتهایم؟
به همین سبب روز به روز بر تعداد گرفتاران در بند اعتیاد افزوده خواهد شد. جوان نیاز به تفریح دارد و وقتی بسترهایش فراهم نباشد به کارهایی گرایش پیدا میکند که هم برای سلامتی خود و هم جامعه خطرناک است. در این میان نباید از یاد برد که اعتیاد هر نفر باعث کاهش سرمایه اجتماعی و افزایش آسیبهای اجتماعی خواهد شد. فرد جای خانواده و خانواده جدای جامعه نیست. وقتی یک کدام گرفتار شود همه این سلسله به مشکل برخواهند خورد.»
زاهدی اصل با اشاره به اینکه ایران دومین کشور ثروتمند جهان است ادامه میدهد: «طبق اصل ۱۰ قانون مسئولان موظف هستند با استفاده از سرمایهها کمک به تشکیل خانواده و در پی آن کمک به بقا و انسجام آن کنند. ایران بعد از آمریکا دومین کشور ثروتمند جهان از نظر منابع طبیعی، گردشگری، تفریحی است. بهتر است حرف شعاری نزنیم زیرا اگر این منابع مدیریت مدبرانه و درستی داشته باشد میتواند نرخ بیکاری، دلسردی و دلزدگی، مایوسی، ناامیدی به آینده و... را در جوانان از بین ببرد.»
وی با اشاره به تبلیغات سوء که بر جوانها تاثیر میگذارد، گفت: «این تبلیغات از سوی دوستان و دوستداران ایران، ملت و نظام صورت نمیگیرد بلکه از سوی دشمنان کشور هدایت میشود. در این میان نباید از یاد برد، وقتی رسانه ملی تلاش درستی برای سرگرم کردن جوانان ندارد و حکم بیطرفی خود را از یاد میبرد باعث میشود که ۲۰ درصد مردم از برنامههایش استقبال کرده و به باقی به شبکههای فرامرزی روی آورند.»
وی تصریح کرد: «این شبکهها با تبلیغات سوء چشم جوانان ما را پر کرده و اثرات آن را با گرایش ناآگاهانه آنها به روانگردانها و مواد مخدر صنعتی میبینیم. لاغری و خوش اندامی، ساخت عضله، تمرکز، رفع زودانزالی، جوانی و نشاط پوست و حتی ترک اعتیاد راههای ورود موادمخدر به خانه ایرانیان است.»